gardeshban.ir

یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی دره هفت غار است که از زیباترین جلوه‌های طبیعت این منطقه است.
کد خبر: ۴۷۸۰۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰-1400 September 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
نیشابور که نام تاریخی آن نیوشاهپور به معنای شهر نوساخته‌ی شاهپور است، یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که پتانسیل‌های گردشگری بسیار زیادی در دل خود دارد و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود می‌کشاند. 

این شهر زیبا که بعد از مشهد دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی به حساب می‌آید، در دامنه‌های کوه بینالود قرار گرفته و در دورهای تاریخی مختلف اهمیت بسیار زیادی داشته است، به طوری که امروزه یکی از نمادهای تاریخی- فرهنگی ایران به حساب می‌آید. 

یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی دره هفت غار است که از زیباترین جلوه‌های طبیعت این منطقه است. در این مطلب می‌خواهیم کمی درباره این جاذبه گردشگری حرف بزنیم و شما را با آن آشنا کنیم.

چرا بازدید از دره هفت غار نیشابور را پیشنهاد می‌کنیم؟


دره هفت غار نیشابور یکی از محبوب ترین ییلاق های نیشابور است که در فصول گرم سال مسافران زیادی را در خود جای می‌دهد. بزرگ‌ترین ویژگی این منطقه ییلاقی آب و هوای خوش و معتدل آن و درختان سرسبز و رودخانه‌ جاری در میان درختان است. علاوه بر این، چشم‌انداز دره‌ی سرخ رنگی که باید از میان آن‌ عبور کنید، چنان زیبا و به یادماندنی ست که خاطره‌اش را برای همیشه در ذهنتان ثبت می‌کند.

دره هفت غار نیشابور

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری دره هفت غار نیشابور


در دره هفت غار نیشابور بر خلاف اسم آن هیچ اثری از غار نیست. این دره‌ی زیبا که از سال‌ها قبل به دره هفت غار مشهور شده، در واقع، دارای هفت تنگه است که در میان آن‌ها رودخانه‌ها و آبشارهای زیادی جریان دارد. در این منطقه کوه‌ها به قدری نزدیک به هم هستند که در بعضی نواحی عبور از تنگه‌ها تبدیل به کاری دشوار می‌شود. چیزی که بیش از همه نگاه شما را در این دره به خود جلب خواهد کرد رنگ سرخ دره است. این دره به دلیل خاک رس قرمز رنگ دیده می‌شود و چشم‌اندازی زیبا و منحصر به فرد دارد. در میان دیواره‌های سرخ رنگ شکاف های عمیق و زیبایی وجود دارد که اغلب مردم علاوه بر استراحت کردن و نشستن در دل شکاف‌ها در میان آن‌‌ها عکس یادگاری نیز می‌گیرند. اگر پیاده‌روی خود را در مسیر دره هفت غار به مدت ۲ تا ۳ ساعت ادامه دهید، بعد از گذر از هر هفت تنگه به منطقه‌ی وسیعی می‌رسید که سرچشمه‌ی اصلی رودخانه در آن قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۰۰ متر است. این مکان دلباز با وجود چشمه‌ی آب و درختان گردو بهترین مکان برای استراحت و توقف بعد از یک پیاده‌روی چند ساعته از بین تنگه‌هاست. به یاد داشته باشید که آب این چشمه به دلیل املاح زیادی که دارد قابل نوشیدن نیست و تنها به دست و رو شستن با آن اکتفا کنید. با رسیدن به چشمه می‌توانید پیاده‌روی خود را پایان دهید و برگردید و یا مسیر را ادامه دهید تا به یک دوراهی برسید که سمت چپ آن به طرف روستای برفریز و سمت راست آن به روستای رود می‌رسد.

بهترین فصل سفر به دره هفت غار نیشابور


دره هفت غار نیشابور در تمام فصول سال زیباست و ارزش دیدن دارد. اما از آنجا که منطقه‌ای ییلاقی با آب و هوای معتدل است، بهترین فصل سفر به آن برای تجربه‌ی یکی هوای دلپذیر تابستان است. در بهار رودخانه‌‌ها و آبشارها در پرآب‌ترین حالت خود هستند و صدای پرخروش آن‌ها هر بازدیدکننده‌ای را مسحور می‌کند. در فصل پائیز هم دره هفت غار چشم‌انداز پائیزی زیبایی دارد که با همراه داشتن لباس‌های گرم می‌توانید از این چشم‌اندازهای پائیزی لذت ببرید.

چگونه به دره هفت غار نیشابور برویم؟


دره هفت غار نیشابور در شمال شهر نیشابور قرار دارد و برای رسیدن به آن باید وارد جاده باغرود شوید و با طی کردن مسافتی در حدود ۱۲ کیلومتر به روستای باغرود در دامنه‌های کوهستان بینالود برسید. از این منطقه باید کمی پیاده‌روی کنید تا به ابتدای دره برسید. مسیر دیگری که برای رسیدن به دره هفت غار وجود دارد از روستای غار شروع می‌شود، اما این مسیر سخت و ناهموار است و آن را توصیه نمی‌کنیم. نیشابور فرودگاه ندارد و برای رسیدن به آن باید از قطار استفاده کنید و یا بلیط هواپیما مشهد را از سایت سفرمارکت تهیه کنید و فاصله‌ی ۱۱۸ کیلومتری بین مشهد و نیشابور را با قطارهای سریع‌السیر، تاکسی و یا اتوبوس طی کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به دره هفت غار نیشابور


نیشابور شهری زیبا و پر از اماکن گردشگری ست که توصیه می‌کنیم اگر قصد بازدید از دره هفت غار نیشابور را دارید حتماً چند روزی در نیشابور بمانید و دیگر اماکن دیدنی این شهر تاریخی را نیز از نزدیک ببینید.
• زیارتگاه قدمگاه: ۲۴ کیلومتری شرق نیشابور
• کاروانسرای شاه عباسی: در مرکز شهر نیشابور
• گنبدهای شه میر یا گنبدهای آجری مهرآباد: ۱۰ کیلومتری جنوب نیشابور در روستای شه میر
• شهر تاریخی شادیاخ: بخشی از شهر کهن نیشابور که در فاصله کمی از نیشابور امروزی قرار دارد.
• بقایای شهر کهن نیشابور: جنوب شرقی نیشابور
• حمام گلشن نیشابور: ضلع جنوبی بازار سرپوشیده نیشابور
• قلعه لک لک آشیان: روستای لک لک آشیان
• آرامگاه عطار نیشابوری: در ۲ کیلومتری آرامگاه خیام
• دهکده چوبی نیشابور: در نزدیکی آرامگاه خیام
• آرامگاه حکیم عمر خیام: جنوب شرقی نیشابور در خیابان خیام
دره هفت غار نیشابور

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دره هفت غار نیشابور


فاصله نیشابور تا مشهد چندان زیاد نیست و اگر در مشهد اقامت دارید، برای بازدید از دره هفت غار نیشابور به راحتی می‌توانید با یک وسیله نقلیه راهی شوید، اما اگر قصد اقامت در شهر نیشابور را دارید می‌توانید از هتل‌ها یا اقامتگاه‌های موجود در شهر استفاده کنید. همچنین، در نیشابور و روستاهای اطراف آن اقامتگاه‌های بومگردی زیادی برای سکونت مسافران وجود دارد. برخی از این اقامتگاه‌ها را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:
مهمانسرای کمال‌الملک نیشابور
پارک جنگلی فندقلواهر
هتل ارم نیشابور
هتل جهانگردی نیشابور
اقامتگاه بومگردی جوری
اقامتگاه بومگردی شادمهر
اقامتگاه بومگردی دنیای قدیم نیشابور


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار