gardeshban.ir

قزوین از شهرهای تلخ‌وشیرین دیده‌ کشور عزیزمان ایران است. قدمت این شهر بر اساس شواهدی که وجود دارد به زمان حکومت مادها بازمی‌گردد! پس بدون تردید شهری همچون قزوین با چنین قدمتی، جاذبه‌های تاریخی بسیاری در قلب خود جای داده است.
کد خبر: ۴۷۸۰۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰-1400 September 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
قزوین از شهرهای تلخ‌وشیرین دیده‌ کشور عزیزمان ایران است. قدمت این شهر بر اساس شواهدی که وجود دارد به زمان حکومت مادها بازمی‌گردد! پس بدون تردید شهری همچون قزوین با چنین قدمتی، جاذبه‌های تاریخی بسیاری در قلب خود جای داده است. اما شما با کدام یک از این جاذبه‌ها آشنایی دارید؟ آیا تاکنون اسم دروازه تهران قدیم از جاهای دیدنی قزوین را شنیده‌اید؟



تاریخچه و قدمت دروازه تهران قدیم

ممکن است با خودتان بگوید چرا در زمان قدیم ورودی شهرها، دروازه داشته؟ یا بهتر بگوییم هدف از ساخت دروازه در حکومت‌های گذشته چه بوده؟ جالب است بدانید دروازه‌های قدیم حکم پلیس‌راه‌ها و کلانتری‌های کنونی را داشته‌اند و برای محافظت از محدوده شهر و جلوگیری از حملات، غارت و دزدی ساخته می‌شدند.

شهر قزوین هم از قاعده مستثنی نبود و 9 دروازه در بیرون از فضای شهری آن ساخته شد؛ متاسفانه به مرور زمان نقش پررنگ دروازه‌ها کم‌رنگ شد تا جایی که به‌دلیل گسترش شهر و افزایش جمعیت، بیش‌تر دروازه‌های این شهر تخریب شدند. از مجموع 9 دروازه قزوین در حال حاضر دروازه تهران قدیم و دروازه کوشک به جای مانده است و این دو دروازه هم‌اکنون در درون شهر قرار گرفته‌اند.

به دلیل قدمت این بناهای تاریخی، در حال حاضر این بناها از جاهای دیدنی قزوین محسوب می‌شوند.

دروازه تهران قزوین در سال 1347 در دوره قاجار ساخته شد و به عنوان المان فرهنگی و هنری شهر قزوین به حساب می‌آید. دروازه تهران قدیم امروزه به دست فراموشی سپرده شده و آن جایگاهی را که باید داشته باشد، در حال حاضر ندارد. دروازه تهران قزوین یکی از مهم‌ترین دروازه‌ها در دوره قاجار بود و مردم در آن روزگار برای رفت‌وآمد باید از آن عبور می‌کردند.



دروازه تهران قدیم کجاست؟

دروازه تهران قدیم که نام آن به دروازه قدیم تهران هم شهرت دارد، در انتهای خیابان تهران قدیم-میدان هاشمی شهر قزوین جا خوش کرده است. این دروازه در قسمت ورودی جنوب شرقی شهر قزوین واقع شده که در گذشته جاده تهران-قزوین از آن محل آغاز می‌شد.

برای رفتن به دروازه تهران قدیم دو راه پیش روی شما قرار دارد. اگر می‌خواهید در کم‌ترین زمان و بدون معطلی به این مکان تاریخی بروید، تاکسی‌های درون شهری را برای رفتن به دروازه تهران قزوین انتخاب کنید. روش دوم استفاده از اتوبوس‌های درون شهری است که به‌صرفه‌ترین گزینه برای رسیدن به مقصد دروازه تهران محسوب می‌شود.

گفتنی است یک ایستگاه اتوبوس در فاصله کمی از میدان تهران قدیم واقع شده، همچنین ترمینال بین شهری قزوین در چند قدمی از دروازه تهران قدیم قرار دارد. نزدیک بودن ترمینال بین شهری به میدان تهران قدیم این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با استفاده از اتوبوس به محل اقامت و دیگر جاذبه‌های توریستی شهر قزوین بروید.



ویژگی های معماری و دیدنی دروازه تهران قزوین

معماری دروازه تهران قزوین در عین سادگی، نمونه بارز اصالت و استواری در دوره قاجاره است. نمای این دروازه مزین به کاشی‌کاری سنتی و ساخت آن مصادف با سلطنت ناصرالدین شاه بود. طاق بزرگ (میانی) دروازه تهران قدیم محل رفت‌وآمد مردم به شمار می‌رفت.

اگر بخواهیم معماری این دروازه را دقیق‌تر شرح دهیم، دروازه تهران شامل سه سردر است که سردر میانی عرض و ارتفاع بیش‌تری نسب به دو طاق دیگر دارد. اگر کمی به این سردرها توجه کنید، متوجه قوس نوک تیز طاق بزرگ خواهید شد. معمار این سازه با طراحی هشت گلدسته با شکوه هرچه تمام‌تر، دروازه تهران قدیم را ساخت و هم‌اکنون با گذشت یک قرن از زیبایی این اثر چیزی کم نشده است.



هزینه بازدید و آدرس دروازه تهران قزوین

هزینه بازدید از دروازه قدیم تهران رایگان است و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید از این اثر تاریخی بازدید کرده و چندین عکس در این مکان به یادگار ثبت کنید.



دروازه تهران محدود به دروازه تهران قزوین نمی‌شود…

احتمالا نام دروازه تهران را در شهر محل زندگی‌تان شنیده‌اید! باید بگوییم دروازه تهران در شهرهای اصفهان، اراک، تبریز و قزوین وجود دارد؛ افرادی که در این شهرها سکونت دارند، بارها نام دروازه تهران به گوش‌شان خورده است. به احتمال زیاد تا قبل از مطالعه این مقاله اطلاع نداشتید که در تعدادی از شهرهای ایران دروازه تهران وجود دارد.

دروازه تهران قدیم یا همان قزوین از دروازه‌های قدیمی و بااصالت ایران به شمار می‌رود و جنبه تاریخی ویژه‌ای دارد. در گذشته از دروازه تهران تبریز به عنوان پارکینگ استفاده می‌شد، ولی از سال 1361 به محل تعمیرات خودرو تغییر کاربری داده است. دروازه تهران اراک به دست یک مهندس فرانسوی طراحی شد و این اثر به یکی از سازه‌های حیرت‌انگیز آن زمان تبدیل شد؛ اراک قدیم دارای چهار دروازه بوده (یکی از آن‌ها دروازه تهران بود) که بازار قدیم اراک نقطه ارتباط داخلی با این دروازه‌ها محسوب می‌شد. دروازه تهران اصفهان (میدان جمهوری) در چند دهه اخیر ساخته شده‌اند و از میادین مهم این شهر محسوب می‌شود.

تنها لطفی که شامل حال دروازه تهران قدیم شده را می‌توان تخریب نشدن آن دانست. هنگام بازدید از این مکان به این اثر تاریخی آسیب وارد نکنید، چراکه این بناها متعلق به نسل‌های بعدی هم است. متاسفانه دروازه تهران قزوین مورد بی‌مهری مردم قرار گرفته و در چند نقطه از این بنا آثاری از انفجار (ترقه) و تخریب دیده شده است.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار