gardeshban.ir

آبشار شلماش در فاصله‌ی ۱۵کیلومتری شهر سردشت و ۲۴۱کیلومتری شهر ارومیه و در کنار دره‌ای بسیار زیبا قرار دارد.
کد خبر: ۴۷۹۰۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰-1400 September 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
آبشارها از زیباترین و چشم‌نوازترین آفریده‌های پروردگار هستند که تماشای آن‌ها و شنیدن صدای روح‌نوازشان، هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب می‌کند. ایران عزیز ما نیز در نقطه‌نقطه‌ی خود آبشارهایی را جای داده است که هر یک از آن‌ها می‌توانند مقصد یک سفر فوق‌العاده باشند.

از آبشار شلماش سردشت بیشتر بدانید

آبشار شلماش در فاصله‌ی ۱۵کیلومتری شهر سردشت و ۲۴۱کیلومتری شهر ارومیه و در کنار دره‌ای بسیار زیبا قرار دارد. این آبشار دیدنی، چشم‌اندازی‌ کم‌نظیر پدید آورده و تبدیل به مقصد پرطرفداری برای بازدیدکنندگان شده است.

سرچشمه‌ی آبشار شلماش سردشت رودخانه‌ی زاب است. این آبشار بر روی گسل بزرگی که در مسیر روستای آلمان و شلماش قرار دارد واقع شده و در واقع آبشاری سه طبقه است که از ارتفاع ۵۰ متری به پایین سرازیر می‌شود.

دیدن آبشار اول به محض رسیدن پای کوه امکان‌پذیر است. اما مسافران، برای این‌که بتوانند از طبقات دیگر آبشار نیز بازدید کنند، باید با پیمودن ۴۰۰پله، به پایین دره بروند. فراموش نکنید در طول مسیر از تماشای منظره‌ی زیبای سقوط آب غافل نشوید.

اگر تعداد زیاد پله‌ها شما را ترسانده بگذارید بیشتر وسوسه‌تان کنم: این دره‌ی زیبا علاوه‌بر ایجاد امکان تماشای آبشار و زیبایی‌های آن، به شما فرصت قدم زدن در مسیر سرسبز جنگل را نیز هدیه می‌کند؛ یک پیاده‌روی دلچسب و کم‌نظیر که روزی به یادماندنی را برایتان خواهد ساخت.

رودخانه، آبشار، دره‌ی سرسبز و جنگل‌های انبوه در کنار هم تابلوی طبیعی زیبایی خلق کرده‌اند که برای ایجاد انگیزه‌ی سفر به این منطقه‌ کافی است. زیبایی این منطقه آن‌قدر زیاد است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استان آذربایجان و بازدید از سردشت، یک روز کامل را به تماشای آبشار شلماش اختصاص دهید.

آبشار شلماش سردشت؛ طبیعت بکر و حیرت انگیز ارومیه+عکس

چرا بازدید از آبشار شلماش سردشت به شما پیشنهاد میشود؟

شاید سفر به کانادا و بازدید از آبشار حیرت‌انگیز نیاگارا برای همه ممکن نباشد. اما بازدید از نمونه‌ی وطنی آبشار نیاگارا چه؟

آبشار شلماش، آبشاری پرفشار، باعظمت و دیدنی است که اطراف آن را طبیعتی بکر و سرسبز احاطه کرده و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این آبشار زیبا، که از گذشته تا امروز جزء مهم‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری غرب ایران بوده است، گزینه‌ی مناسبی برای فرار از گرمای تابستان و پناه بردن به آغوش طبیعت محسوب می‌شود.

ویژگی‌های طبیعی و برجسته‌ی آبشار شلماش سردشت

آبشار شلماش سردشت، خردادماه در اوج زیبایی و شکوه خود قرار دارد. از این رو فصل بهار و به‌ویژه ماه خرداد، بهترین زمان برای بازدید از آن است.

این آبشار از رودخانه‌ای به نام زاب کوچک سرچشمه می‌گیرد و نام آن از کلمه‌ای کُردی به معنای سنگ بزرگ گرفته شده است. این نام را به خاطر ارتفاع بلند و محصور شدن آبشار توسط یک کوه سنگی بزرگ روی آن گذاشته‌اند.

آبشار شلماش از خنک‌ترین نقاط ایران است. اگر از گرمای هوا فراری هستید و می‌خواهید در روزهای تابستانی، به جایی خنک پناه ببرید این محل، انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. فقط فراموش نکنید که در هر فصلی تصمیم به بازدید از این آبشار گزفتید، لباس گرم همراه داشته باشید.

بازدید از این آبشار زیبا برای تمامی گردشگران ایرانی و خارجی رایگان بوده و امکان بازدید ۲۴ساعته برای همه وجود دارد. ما پیشنهاد می‌کنیم حداقل بین ۵ تا ۸ ساعت برای گشت‌وگذار در این مکان دیدنی وقت صرف کنید.

چگونه به آبشار شلماش سردشت برویم؟

برای رفتن به آبشار شلماش، پس از ورود به قلمرو استان آذربایجان غربی، به شهر سردشت بروید. از ورودی شهر سردشت تا آبشار، با وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی، ۲۵ دقیقه راه است.

از شهر سردشت به سمت روستاهای مراغان و شلماش حرکت کنید و آنقدر به حرکت ادامه دهید تا به جاده‌ی کوهستانی و آسفالته برسید. مسیر حرکت شما از سردشت به شلماش، یک مسیر پر از زیبایی خواهد بود و می‌توانید در طی آن، طبیعتی بکر و چشم‌اندازی مسحورکننده را تماشا کنید.

پیشنهاد این است که در پیمودن این مسیر عجله نکنید و با صبر و حوصله و بدون این‌که خستگی سفر در تن‌تان بنشیند، از مناظر طبیعی لذت ببرید به شلماش بروید. در این مسیر از راهنمایی تابلوهای نصب شده در مسیر کمک بگیرید تا آنها شما را به آبشار شلماش برسانند.

اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید می‌توانید با اتوبوس به سردشت بروید، سپس با تاکسی‌های موجود در ترمینال سردشت خود را به آبشار شلماش برسانید.

در صورتی که به سفر هوایی علاقمندید هم می‌توانید بعد از خرید اینترنتی بلیط هواپیما به ارومیه بروید. از آن‌جا تقریباً ۲۵۰کیلومتر تا سردشت فاصله دارید.

دیگر جاهای دیدنی نزدیک به آبشار شلماش سردشت

گرمابه‌ی بیستون، چشمه‌ی کانی گراوان و پل قلاتاسیان از مکان‌هایی هستند که افراد معمولاً پس از اتمام گشت‌وگذار در آبشار شلماش، سراغ‌شان می‌روند.

گرمابه‌ی بیستون سردشت از مهم‌ترین و مشهورترین بناهای این شهر است که در فاصله‌ی ۱۱کیلومتری از این آبشار واقع شده است. این حمام که قدمت آن به عصر قاجار می‌رسد، چند سال قبل پس از انجام عملیات بازسازی و مرمت، به موزه تبدیل شده است.

چشمه‌ی کانی گراوان نیز از چشمه‌هایی است که همچون نگینی در دل شهر می‌درخشد. آب این چشمه دارای مواد معدنی مفیدی برای بدن است و افراد محلی معتقدند موجب زیبایی پوست می‌شود.

چشمه‌ی کانی گراوان ۲۰متر ارتفاع دارد و آب آن غیرقابل شرب است. این چشمه، در مسیر سردشت به مهاباد قرار دارد و فاصله‌ی آن از آبشار شلماش نزدیک به ۳۰کیلومتر است.

آبشار شلماش سردشت؛ طبیعت بکر و حیرت انگیز ارومیه+عکس

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار شلماش سردشت

در شلماش می‌توانید سکوهایی برای استراحت مسافران پیدا کنید تا چادرتان را برپا کنید. علاوه‌بر آن امکان اسکان در هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی سردشت نیز فراهم است.

فاصله تا هتل مروارید سردشت: ۱۴ کیلومتر

فاصله تا هتل و مهمان‌پذیر واحدی سردشت: ۱۱کیلومتر

سخن پایانی

در این یادداشت شما را با یکی از زیباترین آبشارهای ایران، آبشار شلماش سردشت، آشنا کردیم. سفر به این منطقه‌ی زیبا می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی و فوق‌العاده برای شما بسازد که با هیچ سفر دیگری قابل مقایسه نیست.

بنابراین درنگ نکنید و در اولین فرصت برای سفر به این آبشار بی‌نظیر برنامه‌ریزی کنید. یادتان نرود قبل از شروع سفر، نگاهی به لیست پرواز چارتر بیندازید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار