gardeshban.ir

این کویر تقریبا در مرکز ایران در استان یزد قرار گرفته است و به دلیل نزدیک بودن به روستای صادق‌آباد، به کویر صادق‌آباد نیز شهرت دارد.
کد خبر: ۴۷۹۰۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰-1400 September 07
گردشبان (gardeshban.ir) :


کویر یکی از جذاب‌ترین مقصد‌هاست که در فصل پاییز می‌توانید به آن‌جا رفته و از دیدن دریاچه‌های نمک، رمل‌های شنی و از همه مهم‌تر شب‌های پرستاره آن لذت ببرید. ما در این مطلب قصد داریم تا راجع به یکی از زیباترین کویرها یعنی کویر کاراکال واقع در استان تاریخی و زیبا یزد صحبت کنیم. اگر دوست دارید با یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کویرهای ایران آشنا شوید، با ما همراه باشید.

کویر کاراکال کجاست؟

این کویر تقریبا در مرکز ایران در استان یزد قرار گرفته است و به دلیل نزدیک بودن به روستای صادق‌آباد، به کویر صادق‌آباد نیز شهرت دارد.

در طول سال مخصوصا فصل پاییز تور‌های بسیاری به این کویر زیبا و دوست داشتنی سفر می‌کنند و با استقبال بسیار زیاد گردشگر‌ان مواجه است.



برای رسیدن به کویر کاراکال باید شهر یزد رفته، سپس جاده کویری شهر بافق را به مسافت 100 کیلومترطی کنید. بعد از رسیدن به اواسط بلوار شهر بافق به سمت چپ رفته و با طی کردن مسافتی حدود 15 کلیومتر به روستای صادق آباد که کویر کاراکال در آن واقع است می‌رسید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عقیده دارید، از لحظه به لحظه سفر باید لذت برد! حتما در حین راهی که به سمت کویر می‌روید، تماشای بقایای یک قلعه قدیمی را از دست ندهید. همچنین وجود بی‌شمار درختان پسته، انار و نخل‌های سر به فلک کشیده نیز خود تابلوهای تماشایی هستند که جذابیت سفر شما را دوچندان کرده و در طول مسیر می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

علت نام‌گذاری کاراکال چیست؟

این کویر از قدیم زیستگاه یکی از گربه سانان ایران به اسم کاراکال بوده است و علت نام‌گزاری این کویر وجود گربه‌های نادر با گوش‌های سیاه و رنگ طلایی در این منطقه است.

آشنایی با گربه‌های کاراکال

این گربه از هشت گونه گربه‌سانانی است که در ایران زندگی می‌کند و به غیر از ایران در آفریقا هم زیسگاه دارد. یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌سانان کوچک است و با توجه به مطالعاتی که روی ژنتیک آن صورت گرفته است، گربه زیبا و طلایی آفریقایی و یوزگربه از نزدیک‌ترین خویشاوندانش این گربه به‌شمار می‌رود.



جاذبه‌های تفریحی کویر کاراکال

شترسواری، پیاده‌روی در نخلستان‌ها، موتورسواری روی تپه‌های نرم، سافاری و غلط خوردن از بالای تپه‌ها همگی جز جاذبه‌های کویر کاراکال به‌شمار می‌روند که در سفر خود به این کویر می‌توانید آن‌ها را تجربه کرده و از تجربه آن‌ها کمال لذت را ببرید.



از طرفی می‌توانید در اقامتگاه‌های سنتی که در این کویر وجود دارد، بمانید و در شب‌های پرستاره و درخشان آسمان غرق شوید. هچنین به‌علت دور بودن کویر کاراکال به مراکز پرسروصدا مثل شهرهای بزرگ، سکوت خاصی در این کویر زیبا حکم فرماست و نتیجه این سکوت آرامشی بی‌نظیر و تکرار نشدنی است که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های کویر کاراکال می‌توان از آن نام برد.

جاذبه‌های گردشگری کویر کاراکال

کویر کاراکال، محیط مناسبی برای تقریحات خاص دارد، روزها رنگ قهوه‌ای شن‌ها با رنگ آبی آسمان را مشاهده می‌کنید که انگار در یک نقطه‌ دور به یک دیگر می‌رسند و همانطور که گفتیم شب‌ها نیز دیدن ستاره‌های درخشان عظمت دنیا بی‌کران را به شما نشان می‌دهد. البته دیدن تپه‌های شنی و نخلستان‌های زیبا نیز خالی از لطف نیست، اما اگر فکر می‌کنید این تفریحات برای شما کافی نیست و نیاز به جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارید، می‌توانید از مکان‌هایی که به آن‌ها در ادامه اشاره می‌کنیم، هم دیدن کنید.



1- حمام و آب انبار کاکامیر

یکی از جاذبه‌های گردشگری در کویرکاراکال حمام و آب انبار کاکامیر است. این آب انبار یکی از بزرگ‌ترین آب انبار‌های شهربافق به‌شمار می‌رود. . حجم مخزن آب این آب انبار 250تقریبا  متر مکعب است و تمام قست‌های آن از پوشش آجری و به سبک معماری سنتی و اصیل ایرانی ساخته شده است. بام کاکامیر گنبدی شکل است و بسیار باشکوه و زیبا در دل زمین در عمق چهارمتری قرار دارد. اگر عاشق معماری سنتی و اصیل ایرانی هستید بی‌شک تماشایی این بنای تاریخی شما را به وجد می‌آورد.



2- خانه وحشی بافقی

دیگر جاذبه‌های گردشگری که در مسیر کویر کاراکال می‌توانید از آن بازدید کنید خانه وحشی بافقی یکی از شاعران بزرگ ایران است که از قرن دهم هجری قمری در این منطقه باقی‌مانده است . این خانه با معماری زیبا و خاصی که دارد از جمله آثار ملی است که در مسیر رسیدن به کویر کارکال قرار دارد و حتی گردشگران زیادی هستند که برای دیدن خانه وحشی بافقی به این کویر سفر می‌کنند.



3- قعله باقرآباد در بافق

قعله‌ای به نام باقرآباد در فاصله دو کیلومتری کویر کاراکال وجود دارد که این قلعه یکی از دژهای تاریخی یزد محسوب می‌شود. این دژ متعلق به دوره قاجار است که به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی به‌منظور پناه گرفتن مردم در خطرات احتمالی و همچنین انبار غلات ساخته شده است. وجود دو برج نگهبانی، سه جایگاه برای سنگ‌اندازه‌ها، 10 جایگاه برای تیر اندازی و 45 اتاق در این قلعه آن را به یک قلعه دیدنی و منحصر به‌فرد تبدیل کرده است.

4- خدمات رفاهی در کاراکال

در کنار کویر کاراکال یک مجموعه رفاعی وجود دارد تا تفریح در کویر را برای شما بسیار آسان‌تر و ایمن‌تر سازد از خدمات این مجموعه می‌توان به سوئیت‌های مناسب برای گردشگران،سرویس‌های بهداشتی،حمام و پارکینگ اشاره کرد. همچنین این مجموعه از تفریحاتی مانند پرواز با چتر پاراسل، والیبال ساحلی، حمام آفتاب، رصد آسمان شب، زمین بدمینتون و تورهای ریگ نوردی نیز برخوردار است که در صورت تمایل با پرداخت هزینه ورودی آن‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.



نکاتی که قبل از رفتن به کویر کاراکال باید بدانید

حتما آب آشامیدنی به مقدار کافی همراه خود داشته باشید، زیرا گرمای کویر تعریق بدن شما را بالا برده و باعث تشنگی شما می‌شود.

اگر قصد سفر به‌صورت تکی یا با گروه‌های کوچک را دارید، حتما اطلاعات مهم مثل زمان دقیق رفت‌و‌برگشت و مکان دقیق خود را با یک فرد قابل اعتماد درمیان بگذارید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

فواصل در کویرها معمولا بسیار گول زننده هستند و کویر کاراکال نیز از این موضوع مستثنی نیست. مثلا شاید شما نقطه‌ای را ببنید و با خود فکر کنید که تنها 200 متر با آن نقطه فاصله دارید، اما فاصله اصلی آن شاید نزدیک به یک کیلومتر باشد. به‌تعریف دقیق‌تر گول سراب‌ها در کویر را نخورید!
در کویر کاراکال طوفان‌های شنی بسیار زیادی می‌ورزد. بنابراین حتما ماسک یا شال‌گردن به همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید صورت خود را در برابر طوفان‌های شن بپوشانید.

حتی اگر به‌خوبی به مسیر آشنا هستید، لوازم‌های مسیریاب مانند GPS و قطب‌نما به همراه داشته باشید تا اگر مسیر را گم‌کردید، پیدا کردن مسیر برای شما آسان و بی‌دردسر باشد.

نسب به تعداد روز سفر، یک کوله انتخاب کرده و در آن لباس‌های خنک برای طول روز و لباس‌های گرم برای شب‌های سرد کویر کاراکال به همراه داشته باشید.



کلام آخر

درکل همان‌طور که در این مقاله برای شما توضیح دادیم، کویر کاراکال می‌تواند یک مکان بسیار عالی و یک تجربه تکرارنشدی برای شما باشد که با هزینه مناسب می‌توانید آن را امتحان کرده و از آن لذت ببرید.

با توجه به اینکه کویر کاراکال یک مکان دور از شهر و سکونت است همان‌طور که می‌تواند یک مکان جذاب و هیجان‌انگیز باشد، یک مکان پرخطر هم نیز باشد؛ پس با رعایت نکاتی که به آن‌ها اشاره شد، این خطرات احتمالی را تا حد بسیار زیاد کاهش دهید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار