gardeshban.ir

غار رود افشان دماوند یکی از عجایب طبیعت و از جاذبه‌های طبیعت‌گردی تهران است که با دیدن آن شگفت زده می‌شوید.
کد خبر: ۴۷۹۴۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰-1400 September 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
غار رود افشان دماوند یکی از عجایب طبیعت و از جاذبه‌های طبیعت‌گردی تهران است که با دیدن آن شگفت زده می‌شوید. 

غاری با دهانه‌ی بیضی شکل و بزرگ که دالان‌های مختلف را درون خود جای داده است. برخی از آنها آنقدر مسطح و صاف هستند که می‌توانید حتی در آن ورزش کنید و به استراحت بپردازید.

این روزها گشت‌وگذار در دل طبیعت برای هرکسی مورد نیاز است تا بتواند انرژی منفی خود را در طبیعت آزاد کرده و سرشار از هیجان به سر کار خود برگردد. غار رود افشان دماوند یکی از غارهای هیجان‌انگیز و جذابی است که اکثر افراد دوست دارند بارها و بارها آن را ببینند. غاری که به‌راحتی توسط رد آب در طی سالیان سال ایجاد شده است و از قسمت‌های مختلف آن نیز رسوبات آهکی آویزان شده‌اند که شکل‌های زیبا و عجیب و غریبی دارند.

قسمتی از غار تیره و تار است و ممکن است نتوانید به‌راحتی همه جای آن را ببینید؛ اما دیدن همان قسمت‌هایی که ورود عموم به آن آزاد است می‌تواند قسمت‌های جذاب این غار عجیب و غریب را نشانتان دهد. غار پر از اشکال مختلف که هنر سنگ و آب را در خود به نمایش گذاشته است. قسمتی از غار که می‌توانید آن را ببینید، حدود ۸۰۰ متر است. در برخی قسمت‌های این غار نردبان‌های فلزی تعبیه شده است تا عبور و مرور از آنها راحت‌تر باشد.

جالب است که بدانید غار رود افشان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و جزو غارهایی است که افراد زیادی را سالانه از سراسر کشور و کشورهای دیگر برای گردشگری به سمت خود می‌کشاند. معبد آناهیتا در مسیر اصلی دالان‌های غار قرار دارد که یک دخمه بزرگ است و یک حوض آب بزرگ در وسط آن دیده می‌شود. این حوض به دلیل اینکه پر از آب بود به نام الهه‌ی آبیاری و باروری یا آناهیتا نام‌گذاری شده است. 

غار رود افشان در روستای به همین نام واقع شده است و برای دیدن آن باید از دامنه رشته کوه‌های بزرگ البرز بالا بروید و در ارتفاع ۱۹۴۵ متر از سطح دریا به این غار برسید. در مسیر خود چشم‌اندازهای زیبایی از طبیعت بکر منطقه را نیز می‌بینید که خستگی سفر را بر شما هموار می‌کنند.

غار رود افشان دماوند؛ از عجایب طبیعت تهران که شگفت زده تان میکند+عکس

چرا بازدید از غار رود افشان دماوند را پیشنهاد می‌کنیم؟

دیدن جلوه‌های زیبایی از طبیعت غار رود افشان دماوند برای جذب گردشگر کافی است؛ اما برخی از ویژگی‌های این غار را در هر جایی نمی‌توانید ببینید و همین عوامل باعث شده است تا گردشگران بارها و بارها قصد دیدن دوباره غار را داشته باشند.

• دسترسی راحت به غار
• وجود دالان‌های متعدد
• رسوبات آهکی در شکل های مختلف
• هموارسازی مسیرهای مختلف غار برای دیدن بیشترین قسمت از غار
• مسیری پر از زیبایی و مناطق گردشگری اطراف غار

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته

اگر عاشق گردشگری در طبیعت به خصوص غار هستید، دیدن غار رود افشان دماوند را به شما پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید در یک روز تعطیل برنامه سفر بریزید و با خرید اینترنتی بلیط هواپیما خود را به تهران برسانید تا بتوانید یک روز پر از هیجان را به این منطقه گردشگری اختصاص دهید. در مسیر رسیدن به غار رود افشان ممکن است زیبایی‌های طبیعت شما را از مقصد باز دارد؛ اما مقصدتان آن را همان غار رود افشان دماوند قرار دهید و از مسیر زیبای پیش رویتان هم لذت ببرید.

 پس از اینکه کوهنوردی به سمت غار به اتمام رسید، غاری با دهانه بزرگ را پیش روی خود می‌بینید. قسمت ورودی را با کمی شیب تند باید به سمت پایین بروید تا وارد تالار اول شوید. این دهانه بزرگ هنگامی که از پایین دیده می‌شود، فقط آسمان را برایتان به نمایش می‌گذارد که خود زیبایی خاصی را به همراه دارد.

در تالار اول غار رود افشان دماوند، روشنایی خورشید وجود دارد و همین عامل سبب شده است تا در گذشته زندگی در آن جریان داشته باشد. این مسئله را از خرده سفال‌های موجود در دهانه غار می‌توانید ببینید. کمی که به سمت جلو بروید و وارد تالار دوم غار شوید، در تاریکی مطلق فرو می‌روید. البته تالار دوم هم به کمک نورپردازی روشن می‌شود.

تالار سوم کمی بزرگ‌تر است و می‌توان استالاکتیت و استالاگمیت‌های بزرگ و رسوبات آهکی گل کلمی، خوشه انگوری و نیزه‌ای شکل زیبایی را در آن مشاهده کرد. این تزئینات آهکی در کف و سقف غار دیده می‌شوند. معبد آناهیتا که به معنی الهیه آبیاری و باروری است با طولی حدود ۱۰ تا ۲۰ متر از زیبایی‌های دیگر این غار است. البته قسمت‌هایی از مسیر را ممکن است نتوانید از آن‌ها دیدن کنید و دیدن آن‌ها را فقط به غارنوردان حرفه‌ای توصیه می‌کنیم.

جذابیت دیدن خفاش‌هایی که به دیوار چسبیده‌اند، محیط درونی غار و اشکال تشکیل شده است رسوبات آهکی ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند؛ اما بهتر است بدانید که در اطراف این غار جاذبه‌های گردشگری دیگری هم هستند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. همچنین مواظب سرما خوردن خودتان هم باشید. هوای داخل غار واقعاً سرد است. حتی در فصل تابستان هم سرمای هوا را کاملاً حس می‌کنید.

چگونه به غار رود افشان دماوند برویم؟

حال که راغب شده‌اید تا برای دیدن غار رود افشان دماوند برنامه بریزید، می‌توانید در یک تعطیلات چند روزه با رزرو بلیط هواپیما خودتان را به تهران برسانید. اگر هم در تهران ساکن هستید که برنامه خود را برای رسیدن به غار رود افشان بریزید.

برای رسیدن به این غار باید از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کنید. در جاده فیروزکوه، مسیر روستای رود افشان را که در سمت راست از جاده اصلی فیروزکوه منشعب می‌شود، ادامه می‌دهید. پس از رسیدن به روستا و عبور از آن، به پارکینگ مخصوص که برای بازدید از غار طراحی شده است می‌رسید و ماشین خود را پارک می‌کنید. حدود یک کیلومتر پیاده‌روی با شیب تند دارید تا به این غار زیبا و جذاب برسید. زیبایی‌های مسیر زیاد است و همین عامل باعث می‌شود تا احساس خستگی به شما دست ندهد.

غار رود افشان دماوند؛ از عجایب طبیعت تهران که شگفت زده تان میکند+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به غار رود افشان دماوند

ممکن است بخواهید یک گردشگری همه‌جانبه داشته باشید و از طبیعت این محیط بیشتر استفاده کنید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری که می‌توانید از آن در سفر خود به غار رود افشان دماوند لذت ببرید، کمپ زدن در کنار رودخانه پرآب دلیچای است. این رودخانه زیبا در نزدیکی غار قرار دارد و می‌توانید در کنار آن ساعتی استراحت کنید و از صدای دلنشین آن لذت ببرید. همچنین امکان کوهنوردی، صخره‌نوردی و غارنوردی هم برایتان فراهم شده است.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به غار رود افشان دماوند

حال که گردشگری خود را به پایان بردید و حسابی به گشت و گذار پرداختید، حالا نوبت یک استراحت کامل است تا بتوانید خود را برای گردش و گذران روز دیگری در این مناطق پرجاذبه آماده کنید. اگر نمی‌خواهید به تهران برگردید و می‌خواهید به مناطق زیبای اطرافتان دسترسی داشته باشید تا روز بعد از صبح زود از این مناظر دیدن کنید، می‌توانید خود را مهمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه کنید.

فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی روستای رود افشان ۲ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار