gardeshban.ir

مثلث برمودا (Bermuda Triangle) یکی از نواحی پررمزوراز دنیا است که دانشمندان و نظریه‌پردازان زیادی با طرح فرضیه‌های متفاوت تلاش کرده‌اند به ماهیت واقعی این منطقه و فراسوی آن پی ببرند.
کد خبر: ۴۷۹۵۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰-1400 September 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
مثلث برمودا (Bermuda Triangle) یکی از نواحی پررمزوراز دنیا است که دانشمندان و نظریه‌پردازان زیادی با طرح فرضیه‌های متفاوت تلاش کرده‌اند به ماهیت واقعی این منطقه و فراسوی آن پی ببرند.

مثلث برمودا کجاست؟ چه کسانی از مثلث برمودا زنده برگشتند؟ سرانجام کشتی‌های مثلث برمودا چه شد؟

دهه‌ها است که مثلث مشهور برمودا ذهن بشر را با معمای ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها به خود مشغول کرده است.

چنین حوادث مرموزی ناخودآگاه ما را به یاد موجودات فرازمینی، یوفوها، نیروهای ماورایی و سرزمین‌های گمشده می‌اندازند اما آیا واقعاً منطقه‌ای با نیرویی ناشناخته و اهریمنی در اقیانوس وجود دارد یا تمام این‌ها زاییده‌ی تخیل انسان‌‌ است؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد تا پرده از راز این معمای پیچیده‌ی برداریم.

مثلث برمودا، معمایی که ذهن بشر را درگیر کرده است+عکس

مثلث برمودا منطقه‌ای اسرارآمیز در اقیانوس اطلس است که در بین شهر میامی، جزیره‌ی برمودا و پورتوریکو قرار دارد؛ ناحیه‌ای که تاکنون د‌ه‌ها کشتی و هواپیما در آن ناپدید شده‌اند.

برخی از این حوادث بنا به دلایلی نامعلوم رخ داده‌اند؛ برای نمونه، خلبان‌های اسکادران بمب‌افکن‌ نیروی دریایی ایالات متحده در حین پرواز بر روی مثلث برمودا از مسیر اصلی خود منحرف شدند و هرگز اثری از آن‌ها پیدا نشد.

کشتی‌ها و هواپیماهای دیگری هم بوده‌اند که در شرایط مساعد آب‌و‌هوایی و بدون اینکه هیچ‌گونه پیام‌‌ اضطراری ارسال کنند، در این ناحیه ناپدید شده‌اند.

باوجود طرح هزاران نظریه‌ خیال‌پردازانه، هیچ یک از آن‌ها ثابت ‌نمی‌کنند که ناپدید شدن مرموز کشتی‌ها و هواپیماها در این منطقه بیش از دیگر نواحی پررفت‌وآمد اقیانوس رخ می‌دهند.

در حقیقت، مردم هر روز بدون هیچ حادثه‌ای در مثلث برمودا کشتیرانی می‌کنند و به‌سلامت از آن می‌گذرند.

مثلث برمودا، معمایی که ذهن بشر را درگیر کرده است+عکس

افسانه‌ مثلث برمودا چگونه به وجود آمد؟

منطقه‌ای که به مثلث برمودا یا مثلث شیطان مشهور است، ناحیه‌ای به مساحت ۱/۳۰۰/۰۰۰ کیلومتر مربع از اقیانوس را در برگرفته است. این ناحیه در راس جنوب شرقی ایالت فلوریدا قرار دارد.

وقتی کریستف کلمب طی اولین سفر دریایی خود به آمریکا رسید، از شعله‌ی آتش بزرگی (احتمالاً یک شهاب سنگ) خبر داد که شبی به دریا برخورد کرد و چند هفته بعد نیز نور عجیبی را در دوردست دید.

او همچنین در خاطرات خود مطالبی درباره‌ی عملکرد عجیب قطب‌نما نوشته که دلیل آن وجود ناحیه‌ی کوچکی در مثلث برمودا است. این ناحیه یکی از معدود مکان‌های کره‌ی زمین به شمار می‌رود که در آن، شمال جغرافیایی و شمال مغناطیسی زمین در یک خط قرار گرفته‌اند.

جالب است بدانید نمایشنامه‌ی «طوفان» شکسپیر هم که بنا بر عقیده‌ی برخی صاحب‌نظران،‌ بر اساس یک حادثه‌ی واقعی درباره‌ی غرق شدن کشتی در برمودا نوشته شده، احتمالاً بر رازآلود بودن این ناحیه افزوده است.

مثلث برمودا، معمایی که ذهن بشر را درگیر کرده است+عکس

افسانه مثلث برمودا

با همه‌ی اینها‌، گزارش‌های مبنی بر ناپدید شدن‌ هواپیماها و کشتی‌ها در برمودا تا قرن بیستم مورد توجه عموم قرار نگرفت.

یکی دیگر از حوادث غم‌انگیز در ماه مارچ سال ۱۹۱۸ به وقوع پیوست؛ وقتی کشتی باربری نیروی دریایی یواس‌اس سایکلوپس (USS Cyclops) به طول ۱۶۵ متر و با بیش از ۳۰۰ خدمه و ده هزار تن سنگ معدنی منگنز، جایی بین جزیره‌ی باربادوس و خلیج چزاپیک در آب فرو رفت.

سایکلوپس علیرغم مجهز بودن به سیستم ارسال پیام رادیویی، هرگز پیام اضطراری (SOS) نفرستاد و طی عملیات جستجو هیچ اثری از بقایای کشتی پیدا نشد.

بعدها وودرو ویلسون (Woodrow Wilson)، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، اظهار کرد: «تنها خدا و دریا می‌دانند چه اتفاقی برای این کشتی عظیم افتاد».

در سال ۱۹۴۱ دو کشتی همتای سایکلوپس هم سرنوشت مشابهی داشتند و بدون بر جا گذاشتن کوچک ترین اثری در همان مسیر ناپدید شدند.

به تدریج با تکرار چنین حوادثی، این ذهنیت در میان مردم شکل گرفت که کشتی‌ها و هواپیماهایی که در مثلث برمودا سفر می‌کنند، ناپدید یا بدون سرنشین پیدا می‌شوند.

کمی بعد در دسامبر ۱۹۴۵، پنج فروند هواپیمای بمب‌افکن نیروی دریایی با ۱۴ سرنشین از فرودگاه شهر فورت لادردیل (Fort Lauderdale) در فلوریدا به پرواز در آمدند.

این هواپیماها به‌قصد تمرین در ارتفاع کم پرواز می‌کردند اما فرمانده‌ی ماموریت پرواز ۱۹، ظاهراً به علت درست ‌کار نکردن قطب نمای خود مسیرش را گم کرد.

تمامی پنج هواپیما بدون هدف در آسمان پرواز می‌کردند تا اینکه به خاطر اتمام سوخت، در دریا فرود آمدند. در همان روز، هواپیمای نجات و ۱۳ خدمه‌ی آن نیز ناپدید شدند.

نیروی دریایی ایالات متحده بعد از هفته‌ها جستجوی بی نتیجه، در گزارش رسمی خود اعلام کرد: «انگار این هواپیماها به مریخ پرواز کرده‌اند.» و این ماجرا را می‌توان سرآغاز مشهور شدن برمودا به عنوان منطقه‌ای اسرارآمیز دانست.

فرضیه های مختلف دربارهٔ مثلث برمودا

تا زمانی که وینسنت گادیس (Vincent Gaddis) عبارت «مثلث برمودا» را برای اولین بار در مقاله‌ی خود بکار برد، حوادث مرموز زیادی در این ناحیه رخ داد که از جمله می‌توان به ناپدید شدن سه هواپیمای مسافربری اشاره کرد.

این هواپیماها بااینکه به طور مداوم پیام «همه چیز خوب است» ارسال می‌کردند، در اقیانوس غرق شدند.

چارلز برلیتز (Charles Berlitz) که پدربزرگش موسس مدارس زبان برلیتز بود، با انتشار کتابی پرفروش و جنجالی در سال ۱۹۷۴ به شایعات درباره‌ی برمودا بیش از بیش دامن زد.

از آن زمان تاکنون نویسندگان کتاب‌های فراطبیعی نیروهای ناشناخته و مرموزی همچون ربودن انسان‌ها به دست فرازمینی‌ها؛ تاثیر قاره‌ی گمشده‌ی آتلانتیس؛ گرداب‌هایی که اشیا را به کام خود می‌کشند و به ابعاد دیگر فضا می‌فرستند و صدها نظریه‌ی خیالی دیگر را دلیل اصلی ناپدید شدن هواپیماها و کشتی‌ها می‌دانند.

این در حالی است که برخی نظریه‌پردازان تورم اقیانوسی (انفجار گاز متان از رسوب‌های کف اقیانوس)، گرداب‌‌های دریایی و تغییرات خطوط مغناطیسی زمین را به عنوان علل اصلی این حوادث ذکر کرده‌اند.
این فرضیه‌ها هرچند تا حدی بر پایه‌ی علم بنا شده‌اند؛ اما بر شواهد واقعی متکی نیستند. در مجموع، در همه‌ی این احتمالات مطرح‌شده، حتی یک نظریه‌‌ وجود ندارد که بتواند گره از معمای مثلث برمودا باز کند.

بررسی‌های محیطی امروزه قادر است علت وقوع بسیاری از این حوادث را توضیح دهد. بخش عمده‌ای از طوفان‌ها و گردبادهای حاره‌ای اقیانوس اطلس از مثلث برمودا عبور می‌کنند و در گذشته که تکنولوژی پیش‌بینی آب‌وهوا پیشرفته نبود، چنین طوفان‌های خطرناکی کشتی‌های زیادی را غرق می‌کرد.

مثلث برمودا، معمایی که ذهن بشر را درگیر کرده است+عکس

همچنین جریان گرم اقیانوسی گلف استریم (Gulf Stream) در اقیانوس اطلس، تغییرات شدید و سریعی را در آب‌وهوا به وجود می‌آورد. به علاوه، وجود جزایر متعدد در دریای کارائیب آب‌های سطحی را ایجاد می‌کند که می‌‌تواند مسیریابی کشتی‌ها را با مشکل مواجه سازد.

همچنین بنا بر برخی شواهد قطب‌نمای مغناطیسی گاهی اوقات به‌جای نشان دادن قطب شمال مغناطیسی، قطب شمال حقیقی کره‌ی زمین را نشان می‌دهد.

اگرچه طوفان‌ها، تپه‌های مرجانی و جریان اقیانوسی گلف استریم قادر هستند در فرایند مسیریابی مشکل ایجاد کنند اما شرکت بیمه‌ی دریانوردی لویدز لندن (Lloyd’s) و گارد ساحلی ایالات متحده مثلث برمودا را به عنوان یک مکان پر خطر نمی‌شناسند.

گارد ساحلی آمریکا همچنین اعلام کرده است: «در بررسی‌ روی کشتی‌ها و هواپیماهایی که طی سال‌های گذشته مفقود شده‌اند، تنها عوامل فیزیکی دخیل بوده و هیچ عامل غیرطبیعی تاکنون شناسایی نشده است.»

تجربه‌ی نیروی دریایی و گارد ساحلی ایالات متحده نشان می‌دهد که آمیزه‌ای از نیروهای طبیعت و خطاهای انسانی می‌توانند داستان‌های علمی تخیلی باورنکردنی را خلق کنند.

آن‌ها همچنین اظهار کرده‌اند که هیچ نقشه‌ی رسمی وجود ندارد که حدومرز مثلث برمودا را مشخص کرده باشد.

انجمن اسامی جغرافیایی ایالات متحده (U. S. Board of Geographic Names)، مثلث برمودا را به عنوان یک نام جغرافیایی به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ پرونده‌ا‌ی برای این ناحیه در نظر نگرفته است.

اقیانوس همواره مکانی پررمزوراز برای بشر بوده و هر زمان ‌که با عوامل دیگری همچون شرایط نامساعد آب‌وهوایی و مسیریابی ضعیف همراه شود، می‌تواند مکانی مرگبار و مخاطره انگیز را در هر گوشه‌ی دنیا پدید آورد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار