gardeshban.ir

سمبوسه یا سنبوسه از غذا‌های معروف ایرانی است که بیشتر در شهر‌های جنوب و جنوب شرق کشور خودمان به شیوه سنتی پخت شده، اما در حال حاضر در تمام شهر‌ها به شیوه‌های مختلف درست می‌شود.
کد خبر: ۴۷۹۶۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰-1400 September 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
سمبوسه یا سنبوسه از غذا‌های معروف ایرانی است که بیشتر در شهر‌های جنوب و جنوب شرق کشور خودمان به شیوه سنتی پخت شده، اما در حال حاضر در تمام شهر‌ها به شیوه‌های مختلف درست می‌شود. البته این غذا به غیر از ایران در کشور‌های دیگر مثل لبنان، هند و افغانستان نیز پخته می‌شود. در این دستورالعمل می‌خواهیم طرز تهیه سمبوسه سنتی را در اختیارتان قرار دهیم.

در این طرز تهیه سمبوسه سنتی از گوشت چرخ کرده استفاده نکرده‌ایم و به همین خاطر این غذا کاملا با رژیم گیاهخواری سازگار است، البته که اضافه کردن گوشت کاملا اختیاری است و اگر بخواهید می‌توانید آن را به دستورالعمل بی‌افزایید. اما برای این که سمبوسه شما سبک و سیاق سنتی داشته باشد حتما ادویه‌ها و چاشنی‌های موجود در مواد لازم را به دقت استفاده کنید. سمبوسه سنتی را می‌توانید به عنوان یک فینگرفود هم در مهمانی‌هایتان سرو کنید و از طعم تند و خوشمزه آن در کنار خانواده لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه سنتی

سیب زمینی ۴۰۰ گرم
گل کلم ۲۵۰ گرم
نخود فرنگی (پخته شده) ۱۲۵ گرم
روغن آفتابگردان دو قاشق غذاخوری
پیاز قرمز (ریز خرد شده) یک عدد
دانه‌های زیره یک قاشق چای‌خوری
سیر دو حبه
زنجبیل تازه (پوست کنده و خرد شده) پنج سانتی متر
فلفل قرمز (ریز خرد شده) یک عدد
دانه‌های رازیانه نصف قاشق چای‌خوری
ادویه گرام ماسالا یک قاشق چای‌خوری
گشنیز آسیاب شده یک قاشق چای‌خوری
لیمو ترش یک دوم
گشنیز تازه ۵۰ گرم
خمیر یوفکا یک بسته
روغن نارگیل (ذوب شده) سه تا چهار قاشق غذاخوری
سیاه دانه دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه سمبوسه سنتی

سمبوسه یک غذای خوشمزه و پرادویه قدیمی است که در نقاط مختلف ایران و البته کشور‌های دیگر به روش‌های متفاوت تهیه و سرو می‌شود. پیش از این یک نوع سمبوسه هندی گیاهی را به شما آموزش داده‌ایم، اما این‌بار می‌خواهیم با هم طرز تهیه سمبوسه سنتی را یاد بگیریم. از آنجایی که مصرف روزانه سبزیجات از عادات غذایی است که باعث افزایش عمر می‌شود پیشنهاد می‌کنیم این سمبوسه سنتی گیاهی را حتما تهیه کنید.

برای تهیه این فینگر فود خوشمزه سنتی ابتدا سیب زمینی را پوست کنده و صورت مکعب‌های ۲ سانتی‌متری خرد کنید. گل کلم را هم به کمک دست به صورت بوته‌های هم اندازه کوچک خرد کنید. سیب زمینی‌ها را داخل یک قابلمه با آب و مقداری نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید تا حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی حرارت جوش بخورند و بپزند. سپس گل کلم‌ها را بعد از سه دقیقه و نخود فرنگی را برای دقیقه آخر به قابلمه اضافه کنید. تمام مواد را آبکش کنید.

پیاز قرمز را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد کنید. روغن آفتابگردان را داخل یک تابه نچسب ریخته و روی حرارت قرار دهید. پیاز خرد شده و زیره را داخل روغن ریخته و حدود پنج دقیقه تفت دهید تا نرم شود. سیر را به صورت خیلی ریز خرد کنید. سپس همراه با زنجبیل و چیلی به تابه اضافه کرده و برای چند دقیقه تفت دهید.

دانه‌های رازیانه را داخل یک هاون بکوبید تا پودر شود. سپس همراه ادویه گرام ماسالا و گشنیز آسیاب شده به مواد داخل تابه اضافه کرده و خوب مواد را هم بزنید تا ادویه‌ها کاملا پخش شوند.

حالا سیب زمینی، گل کلم و نخود فرنگی آبکش شده را داخل تابه ریخته و حسابی مواد را مخلوط کنید تا مزه‌ها به خورد هم روند. سپس مواد را داخل یک کاسه بریزید و با گوشت‌کوب له کنید تا یکدست و نرم شوند. به مقدار لازم آبلیمو و نمک و فلفل اضافه کنید و بگذارید تا مواد خنک شوند.

فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

خمیر‌های یوفکا را با دقت از بسته بندی خارج کنید. چون خیلی شکننده هستند، روی آن‌ها را با یک دستمال مرطوب تمیز بپوشانید و دانه دانه از روی آن‌ها بردارید تا خشک نشوند. یک عدد خمیر را به شکل یک قیف درست کنید. داخل قیف را با مواد پر کرده و در قیف را ببنید. برای این که در قیف باز نشود، با یک قلموی آشپزی آن قسمت را کمی با روغن نارگیل چرب کنید و در قیف را برگردانید.

سمبوسه‌های آماده شده را روی سینی فر بچینید. با یک دستمال تمیز مرطوب روی آن‌ها را بپوشانید تا نرم بمانند. قسمت‌های روی سمبوسه را با کمی روغن چرب کنید و روی آن‌ها سیاه‌دانه بپاشید. سمبوسه‌ها را داخل فر به مدت نیم ساعت قرار دهید تا زمانی که طلایی و ترد شوند.

فوت و فن‌های طرز تهیه سمبوسه سنتی

ادویه گرام ماسالا را می‌توانید خودتان در خانه درست کنید یا از عطاری‌ها تهیه کنید.

برای این که طعم سمبوسه خوشمزه و سنتی باشد، حتما مقدار و اندازه ادویه‌ها را طبق دستورالعمل استفاده کنید.

اگر روی سمبوسه‌ها و خمیر یوفکا را با دستمال مرطوب نپوشانید، سمبوسه‌هایتان خشک شده و خمیرش خوب طلایی و ترد نمی‌شود.

مقدار نمک و فلفل مواد را قبل از پیچیدن سمبوسه تست کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار