gardeshban.ir

تخت سلیمان یکی از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری استان آذربایجان غربی است که از آن با نام زادگاه زرتشت یاد می‌کنند.
کد خبر: ۴۷۹۸۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰-1400 September 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
تخت سلیمان یکی از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری استان آذربایجان غربی است که از آن با نام زادگاه زرتشت یاد می‌کنند. این مجموعه‌ی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد که پنج دوره‌ی تمدن بشری را از سر گذرانده، با دارا بودن بیش از ۳۰۰۰سال قدمت در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

تخت سلیمان را می‌توان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی و نیایش‌گاه پیش از ظهور اسلام دانست. تا جایی که مورخان آن را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه دین زرتشت می‌دانند. میراث جهانی تخت سلیمان، شامل بخش‌های مختلفی است که در این یادداشت در موردشان صحبت می‌کنیم.
 
تخت سلیمان تکاب؛ زادگاه زرتشت یاد و جاذبه دیدنی آذربایجان غربی+عکس

درباره‌ی تخت سلیمان تکاب بیشتر بدانید

از تخت سلیمان در نوشته‌های پهلوی با عنوان «شهر گنجک» نام برده شده است. شهری دیدنی که در دره‌ای سرسبز قرار دارد و به زادگاه زرتشت شهرت دارد.

قدمت این شهر زیبا به بیش از ۳هزارسال می‌رسد و در طول این تاریخ پرفراز و نشیب محل سکونت اقوام مختلف ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و مغول بوده است.

آتش جاویدان عبادتگاه تخت سلیمان، که در گذشته محل آموزش دینی و پرورش موبدان زرتشتی بوده است به مدت هفت قرن همواره فروزان بوده و نشانه‌ای از اقتدار حکومت ساسانی و عظمت آیین زرتشتی محسوب می‌شد.

این مجموعه‌ی زیبا و دیدنی پس از تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان، چهارمین اثر تاریخی ایران بود که به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

علاوه‌بر بناهای تاریخی، در محوطه‌ی تخت سلیمان یک دریاچه‌ی طبیعی با چشم‌انداز بسیار زیبا وجود دارد که آب آن از چشمه‌ای در عمق ۱۲۰متری زمین تأمین می‌شود. البته آب این دریاچه به دلیل میزان بالای آهک و املاح موجود در آن، برای نوشیدن مناسب نیست.

جالب است بدانید تخت سلیمان تنها به لحاظ تاریخی و معماری شگفتی‌آفرین نیست. این مکان، یکی از معدود نقاط روی کره‌ی زمین است که جریان انرژی زمین به خوبی در آن قابل درک است.

 گردشگران بسیاری از سال ۱۳۸۴ هرساله در روز خاصی که فعالیت‌های انرژی زمین در اوج است، به این منطقه می‌آیند و در جهت عقربه‌های ساعت دور ‌دریاچه‌ی آن می‌چرخند تا حس روحی مثبت و حیرت‌انگیزی را تجربه کنند.

چرا بازدید از تخت سلیمان را پیشنهاد می‌کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که ما را مصمم می‌کند بازدید از تخت سلیمان تکاب را به شما پیشنهاد کنیم. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

۱) طبیعت زیبا و دیدنی منطقه‌ی تکاب و تخت سلیمان
۲) اهمیت تاریخی و فرهنگی مجموعه‌ی میراث جهانی تخت سلیمان
۳) لذت بازدید از بناهای بازمانده از دوران اشکانی، ساسانی و ایلخانی از جمله آتشکده‌ آذرگشسب
۴) چشم‌انداز دیدنی دریاچه‌ی تخت سلیمان

ویژگی‌های برجسته‌ی تخت سلیمان

مجموعه‌ی دیدنی تخت سلیمان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هریک در نوع خود بی‌نظیر و تحسین‌برانگیزند. در این قسمت، به اختصار بخش‌های مختلف این یادگار تاریخی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱) حصار تخت سلیمان: این حصار بیضی‌شکل، ۱۱۲۰متر طول و ۳۸ برج داشته که نقش یک حصار دفاعی را برای مجموعه ایفا می‌کرده است. البته در حال حاضر فقط سردر دروازه‌ی جنوب شرقی و بخشی از باروها باقی مانده است.

۲) آتشکده‌ی آذرگُشسب: این آتشکده، یکی از سه آتشکده‌ی مهم عصر ساسانی بوده است. اهمیت این آتشکده، تا آن‌جا بود که پادشاهان ساسانی پس از نشستن بر تخت سلطنت، پیاده به زیارت آن می‌رفتند.

۳) ایوان خسرو: این ایوان که در مجاورت آتشکده قرار دارد، به احتمال زیاد در زمان خسرو انوشیروان (خسرو اول) ساخته شده است. پادشاهان ساسانی از این ایوان برای برگزاری مراسم زیارت آتشکده و نیز بار عام استفاده می‌کردند.

۴) معبد آناهیتا: آناهیتا، ایزدبانوی آب و زایش است و زرتشتیان اهمیت بسیار بالایی برای او قائلند. در ساخت معبد آناهیتا از هیچ‌گونه ملاتی استفاده نشده است و سنگ‌ها با چفت‌کردن روی هم سوار شده‌اند.

۵) راهروها: افرادی که از دروازه‌ی اصلی تخت سلیمان وارد مجموعه می‌شدند، پس از عبور از یک هشتی به دو راهروی مسقف می‌رسیدند و با توجه به قصد خود (امور مذهبی یا سیاسی) یکی از این راهروها را برای ادامه‌ی مسیر انتخاب می‌کردند. علاوه‌براین، راهروها نقش امنیتی نیز داشته‌اند و نیز در کاهش انتقال صدا به محوطه‌ی مقدس مؤثر بوده‌اند.

۶) سنگ اژدها: بنابر باور مردم محلی، این سنگ در گذشته اژدهایی بوده که پس از شکست از حضرت سلیمان به این شکل درآمده است.

۷) بناهای دوره‌ی ایلخانی: پس از دوره‌ی اسلامی، از اهمیت و شکوه تخت سلیمان کاسته شد. اما پادشاهان ایلخانی تصمیم گرفتند از آن به عنوان تفرجگاه استفاده کنند و بار دیگر رونق را به این مجموعه بازگرداند. بناهای دوره‌ی ایلخانی عبارتند از دروازه‌ی جنوبی، کاخ شکار، تالار شورا، مسجد، حمام و کارگاه‌های صنعتی.

از تالار شورا، هم‌اینک به عنوان موزه‌ی مجموعه و برای نمایش آثار تاریخی کشف شده در تخت سلیمان استفاده می‌شود.

تخت سلیمان تکاب؛ زادگاه زرتشت یاد و جاذبه دیدنی آذربایجان غربی+عکس

چگونه به تخت سلیمان تکاب برویم؟

مجموعه‌ی تاریخی تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان تکاب و در قسمت جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد.

برای رفتن به تخت سلیمان، در صورتی که سفر را از تهران شروع کرده‌اید، باید ابتدا به سمت قزوین و سپس به طرف زنجان حرکت کیند. پس از آن می‌توانید راهی بیجار شده و از آن‌جا به تکاب بروید.در ادامه با دنبال کردن تابلوهای راهنما به سمت روستای نصرت‌آباد و تخت سلیمان حرکت کنید.

راه دیگری نیز برای رسیدن به مقصد هست که نزدیک‌تر اما باریک و کوهستانی است و خطرات خاص خودش را دارد. از زنجان به سمت دندی و تازه‌کند بروید و تابلوها را تا رسیدن به مقصد دنبال کنید. البته این مسیر مناسب فصل سرما نیست.

علاوه‌بر این مسیرها، یک مسیر دیگر نیز شما را به تخت سلیمان می‌رساند: تهران، اسلامشهر، ساوه، کبودرآهنگ، بیجار و در نهایت تکاب.

جاهای دیدنی نزدیک به تخت سلیمان

اگر قصد بازدید از تخت سلیمان را دارید، خوب است فرصت دیدن چند جاذبه‌ی دیگر را نیز از دست ندهید:

زندان سلیمان: این کوه میان‌تهی در ۴کیلومتری تخت سلیمان قرار دارد و به باور مردم محلی، مکانی است که حضرت سلیمان دیوهای نافرمان را در آن زندایی می‌کرده است.

تخت بلقیس: در فاصله‌ی ۸کیلومتری تخت سلیمان، کوه بلقیس قرار گرفته است. این کوه دو قله دارد و بر روی قله‌ی بلندتر، قلعه‌ی تخت بلقیس قرار گرفته است که همچون تخت سلیمان، از یادگارهای عصر ساسانی است.

چمن متحرک چملی: این جاذبه‌ی دیدنی نیز در ۳۸کیلومتری تخت سلیمان و ۲۰ کیلومتری تکاب قرار گرفته است و شامل یک منطقه‌ی باتلاقی با چمن‌زارها و نیزارهای بلند در اطراف خود است. بر روی این باتلاق، قطعه چمنی به شکل یک جزیزه‌ی متحرک وجود دارد که با وزش باد به جهت‌های مختلف حرکت می‌کند.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به تخت سلیمان

یکی از گزینه‌های اقامتی در سفر به تخت سلیمان، سپری کردن شب در دل طبیعت بکر منطقه است. فقط فراموش نکنید امکانات کمپینگ را همراه داشته باشید.

همچنین می‌توانید از هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی تکاب نیز استفاده کنید:

فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی تخت سلیمان: ۱۰۰ متر

فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی آتر تکاب: ۲٫۵کیلومتر

فاصله تا هتل رنجی: ۴۲ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار