gardeshban.ir

طی روزهای اخیر انتشار تصاویر و فیلم‌های ویدئویی از مرمت کاخ موزه انزلی که نشان از مرمت غیراصولی این بنای تاریخی یکصد ساله دارد، انتقادات دوستداران و متولیان میراث فرهنگی گیلان را به همراه داشت.
کد خبر: ۴۸۰۱۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰-1400 September 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاخ موزه بندرانزلی که به کاخ میان پشته نیز شهرت دارد در منطقه میان پشته و بین ۲ پل انزلی و غازیان واقع شده است و از اماکن تاریخی شهر بندری انزلی به شمار می‌رود.

این کاخ که یکی از باارزشترین مجموعه میراثی گیلان محسوب می‌شود با قدمتی نزدیک به یک قرن از جمله معماری‌های یادگار دوران قاجار محسوب می‌شود که نگینی در شهر ساحلی انزلی به شمار می‌رود.

کاخ موزه انزلی در میان باغ دلگشایی از درختان نارنج و ماگنولیا که از شمال به آب‌های نیلگون خزر ناره می‌کند قرار دارد و از جمله کارهای هنری این ساختمان پلکان داخلی ساختمان کاخ است که طبقات سه گانه را به هم وصل می‌کند. این پلکان طوری‌ ساخته شده است که اگر شخصی در شیروانی بایستند به دلیل فقدان پایه، واحد کف زیرین را خواهد دید.

اما آن‌چه بیش از همه طی روزهای اخیر کاخ موزه انزلی را به تیتر و نقل و قول فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی تبدیل کرده است، نحوه مرمت بنا می باشد که طبق اظهارات مسئولان میراث فرهنگی غیر اصولی بوده و خارج از نظارت میراث اجام شده است.
تصاویر منتشر شده از مرمت و رنگ آمیزی گچ بری‌های این کاخ که موزه نظامی شمال کشور نیز محسوب می شود مورد انتقاد متخصصان و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

مرمت کنندگان در فیلم منتشر شده در فضای مجازی ادعا می‌کنند که این مرمت با مشورت کارشناسان صورت گرفته و برای این‌که گچ بری‌ها جلوه بیشتری داشته باشند رنگ‌آمیزی شده‌اند.

اما در همان فیلم منتشر شده متخصصان مرمت میراث فرهنگی توضیح می دهند: پس اگر نحوه مرمت براساس زیبایی شناسی ذائقه‌ای انجام می‌شود، بگوییم تخت جمشید هم اگر رنگ بخورد زیباتر است و با چنین دیدگاهی میراثی برایمان باقی نخواهد ماند.

خطاهای غیراصولی در مرمت کاخ موزه انزلی اصلاح خواهد شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و میراث فرهنگی گیلان هشدار داد که مرمت ساختمان‌های تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی می‌بایست مطابق قانون با مجوز و نظارت میراث فرهنگی انجام شود.

ولی جهانی با تاکید بر این‌که مساله مرمت غیراصولی در کاخ موزه انزلی مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: اگرچه اشکالات جزیی در این مرمت ایجاد شد، اما با ارسال نامه و تعیین زمان یک هفته‌ای خواستار اصلاح مرمت با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی شده‌ایم که خوشبختانه با همراهی مدیریت موزه این موضوع به سرعت انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی در مرمت آثار تاریخی در اختیار توجیه نیستند و گمان می‌کنند چون مرمت اندک است پس می توانند بدون مجوز و نظارت میراث فرهنگی دست به این کار بزنند. این در حالیست که موضوع یادشده مشمول برخورد قانونی خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی گیلان بیان کرد: در زمان حاضر ۲۲۱ بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در اختیار دستگاه‌های دولتی گیلان است و ۳۰ اثر تاریخی نیز در اختیار این ارگان‌ها قرار دارد که هنوز ثبت نشده است.

جهانی اظهار کرد: خوشبختانه مدتی است که تعدادی از این ارگان ها چون شیلات، بانک ملی بندرانزلی، گمرک آستارا و خانه میرزا در مرمت آثار با میراث فرهنگی همراه شده‌اند و با نظارت کارشناسان میراث اقدام به مرمت کرده‌اند که نتایج بسیار خوبی نیز داشته است و امیدواریم دیگر ارگان‌ها چون جهاد کشاورزی که بناهای تاریخی متعددی در اختیار دارند هر چه سریع‌تر برای مرمت و تغییر کاربری با میراث همراه شوند.
 
کمبود اعتبارات درد مرمت میراث تاریخی گیلان

این روزها اگرچه در گزارش کاری اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر مرمت برخی از میراث تاریخی و فرهنگی استان خوشحال کننده است، اما همچنان مشکل کمبود اعتبار در حوزه مرمت به قوت خود باقیست و هر بار حال ناخوش برخی از بناهای تاریخی استان از شرق و غرب گیلان خبرساز می‌شود.

معاون میراث فرهنگی گیلان در این خصوص نیز بر محدودیت اعتبار مرمت بناهای تاریخی استان تاکید کرد و افزود: با توجه به اقلیم استان، اعتبارات اختصاص یافته برای مرمت بناهای تاریخی کافی نیست.

وی اظهار کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی گیلان بسیاری از بناهای تاریخی نیازمند مرمت اساسی است و مرمت آن‌ها از عهده اداره کل میراث فرهنگی خارج است و همه سازمان ها، نهادها و مردم می بایستی در این راستا همیار باشند.

گیلان از جمله استان هایی است که دارای تکثر بناهای تاریخی در مناطق شهری و همچنین به صورت پراکنده است که برخی از آن‌ها به دلیل شرایط آب و هوایی تا کنون تخریب شده‌اند؛بارش بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتری باران در سال، زمستان‌ها سرد و تابستان‌های شرجی و مرطوب همگی منجربه سرعت بخشی آسیب به بناهای تاریخی این استان شده اند. به همین دلیل بناهای تاریخی این استان بیش از هرجای دیگر نیازمند بازسازی و مردمت های مستمر است که این مسئله اعتبارات بیشتری را می طلبد.

گیلان سراسر شگفتی است و شاید اکوموزه ای فراخ بر بلندای ایران که بیش  از همه به اقلیم خوش شناخته  می‌شد؛ اما امروز یک هزار و ۲۳۰ اثر تاریخی ثبت شده این استان گردشگران بسیاری را به خود می خواند.

ایرنا نوشت،به هر روی میراث فرهنگی و بناهای تاریخی هویت و پیشینه هر سرزمینی محسوب می‌شوند؛ وبدین سبب می‌بایست با ایجاد دغدغه حفاظت از این آثار واختصاص بودجه ویژه بناهای تاریخی را از گسل تخریب در امان نگاه داشت.
 
 

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار