gardeshban.ir

برای جلوگیری از خلط گلو و درمان خلط گلو چه کارهایی انجام دهیم؟ نسخه های گیاهی و استفاده از دمنوش گیاهی از بهترین روش ها برای درمان سریع خلط گلو است.
کد خبر: ۴۸۰۲۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰-1400 September 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای جلوگیری از خلط گلو و درمان خلط گلو چه کارهایی انجام دهیم؟ نسخه های گیاهی و استفاده از دمنوش گیاهی از بهترین روش ها برای درمان سریع خلط گلو است.
خلط گلو را با نسخه های گیاهی و طب سنتی درمان کنید

خلط یا مخاط ماده ای طبیعی و لغزنده است که توسط بسیاری از بافت های غشایی در بدن تولید می شود و برای عملکرد بدن ضروری است و به عنوان یک لایه محافظ و مرطوب عمل می کند تا از خشک شدن اندام های حیاتی جلوگیری شود. مخاط نیز به عنوان دامی برای محرک ها مانند گرد و غبار، دود و یا باکتری ها عمل می کند. این گروه حاوی آنتی بادی و آنزیم هایی برای کشتن باکتری ها است تا به مبارزه با عفونت ها کمک کند. بدن مقدار زیادی خلط تولید می کند - حدود 1 تا 1.5 لیتر در روز و ما متوجه همه خلط ها نمی شویم مگر اینکه تولید آن افزایش یابد یا کیفیت مخاط تغییر کرده باشد، که ممکن است با بیماری های مختلف و شرایط متفاوت رخ دهد.

عفونت و مخاط های حفره های سینوسی یکی از علت های وجود خلط

یکی از شایع ترین علت وجود خلط به خصوص در ناحیه حنجره و گلو، عفونت ها و مخاط هایی است که از حفره های سینوسی به سمت حلق جریان پیدا می کند. این نوع عفونت ها را نزله می نامند که معمولا در ساعات ابتدایی صبح بیشتر است و هرچه به میانه روز پیش می رویم از میزان آن کاسته می شود.

خلط می تواند منبعی برای ورود عفونت به بدن باشد و با افزایش حجم خلط احتمال ورود عفونت به گلو و ریه ها افزایش یافته و در بلند مدت سبب ابتلا به بیماری های قلبی و آسم و تنگی نفس شود که انباشته شدن خلط در معده سبب لزج شدن مخاط معده و نیز بدبو شدن دهان می شود که کهنه شدن خلط درمان سرماخوردگی را به تعویق می اندازد.
چگونه می توان از خلط گلو جلوگیری کرد؟

اقدامات معرفی شده در ادامه بخش سلامت نمناک با موضوع درمان خلط گلو به حذف خلط اضافی کمک می کنند:

1. برای جلوگیری از خلط گلو هوا را مرطوب نگه دارید:

هوای خشک، بینی و گلو را آزار می دهد و باعث خلط بیشتر به شکل روان کننده می شود. قرار دادن یک دستگاه بخور خنک در اتاق خواب می تواند خواب خوبی را ایجاد کند و بینی را خوب و راحت نگه دارد و از گلو درد جلوگیری کند.

رفع خلط گلو

2 . نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای جلوگیری از خلط گلو:

بدن باید مرطوب بماند تا مخاط را رقیق نگه دارد و هنگامی که یک فرد بیمار است، مصرف مایعات بیشتر خلط را رقیق می کند و کمک می کند سینوس ها تخلیه شوند و افراد مبتلا به آلرژی های فصلی نیز ممکن است بفهمند هیدراته بودن به جلوگیری از گرفتگی کمک می کند.

3 . استفاده از لیف حمام گرم و مرطوب برای صورت:

این می تواند یک درمان تسکین دهنده برای درد سینوسی باشد، مرطوب کردن از طریق یک پارچه خیس راهی سریع برای بازگشت رطوبت به بینی و گلو است و همچنین گرما به تسکین درد و فشار کمک می کند.

4 . سر را بالا نگه دارید:

هنگامی که بالا رفتن خلط آزار دهنده است، ممکن است خوابیدن روی چند تا بالش یا روی یک صندلی راحت کمک کند و صاف خوابیدن می تواند ناراحتی را افزایش دهد، چون ممکن است احساس شود که مخاط پشت گلو جمع می شود.

5 . با احتیاط از شر خلط خلاص شوید:

وقتی خلط از ریه ها از داخل گلو بالا می رود، بدن احتمالاً سعی می کند آن را از بین ببرد و تف کردنش سالم تر از بلعیدن آن است.

حذف خلط گلو

6. استفاده از اسپری بینی یا شستشو:

اسپری آب نمک می تواند خلط و بینی را از سینوس ها پاک کند .به دنبال اسپری های استریل باشید که تنها حاوی سدیم کلرید هستند و در هنگام شستشو از آب مقطر و یا آب استریل استفاده کنید.

7. استفاده از اوکالیپتوس:

چندین سال است که از محصولات اوکالیپتوس برای سرکوب کردن سرفه و کاهش خلط استفاده می شود و آن ها معمولاً به طور مستقیم به سینه اعمال می شوند.چند قطره روغن اکالیپتوس را می توان به یک دستگاه بخور یا یک حمام گرم اضافه کرد تا به تمیز کردن بینی کمک کند.

8. دوری از سیگار و دود درجه دوم:

سیگار کشیدن و دود درجه دوم یعنی قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث ایجاد خلط بیشتر می شوند.

9. به حداقل رساندن استفاده از داروهای ضد گرفتگی بینی:

در حالی که آن ها ترشحات بینی را خشک می کنند و می توانند آبریزش بینی را کاهش دهند، ممکن است جلوگیری از خلط را سخت تر کند.

10. استفاده از داروی درست برای خلط گلو:

داروهایی که به عنوان اکسپکتورانت شناخته می شوند می توانند به خلط کمک کنند و باعث می شوند که سرفه یا تف کردن آسان تر شود و با این حال، چک کنید تا مطمئن شوید که این داروها حاوی ضد گرفتگی بینی نیستند.

11. چک کردن آلرژی:

آلرژی های فصلی می توانند منجر به آبریزش بینی یا خلط بینی و مخاط اضافی شوند.

درمان خلط گلو

12. اجتناب از محرک ها برای جلوگیری از خلط گلو:

مواد شیمیایی، رایحه ها، و آلودگی ها می توانند باعث تحریک بینی، گلو و مجاری هوایی شوند که این باعث ایجاد خلط بیشتر می شود.

13. تشخیص واکنش های غذایی:

برخی غذاها می توانند باعث واکنش هایی شوند که موجب آلرژی فصلی می شوند و آن ها ممکن است باعث خارش بینی و گلو شوند که منجر به خلط زیادی می شود پس هر گونه غذایی که باعث افزایش خلط یا مخاط می شود را ثبت کنید.

14. اجتناب از کافئین برای درمان خلط گلو:

اگر در حد افراط مصرف شود منجر به کم شدن آب بدن می شود و وقتی خلط یک مشکل است، نوشیدنی های گرم و غیر کافئینی بنوشید.

16. حمام گرم برای درمان خلط گلو:

زمان صرف شده در حمام پر از بخار به شل شدن خلط بینی و گلو کمک می کند.ریختن آب گرم روی صورت نیز می تواند باعث تسکین فشار سینوس ها شود.

متناوبا، آب داغ را در یک کاسه بزرگ بریزید و یک حوله را روی سر خود نگه دارید و به مدت 5 تا 10 دقیقه بخار را تنفس کنید که این کار به کاهش درد ریه ها کمک خواهد کرد و شما همچنین می توانید چندین بار در روز از این روش درمانی ساده استفاده کنید.

18. به آرامی فین کردن:

این کار ممکن است وسوسه کننده باشد تا آن قدر که خلط غلیظ بیرون بیاید.با این حال انجام این کار باعث آزار سینوس ها می شود که منجر به درد، فشار و احتمالاً عفونت خواهند شد.

19. مصرف بالای میوه برای درمان خلط گلو:

یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از میوه و احتمالاً سویا می تواند منجر به مشکلات تنفسی کمتری در ارتباط با خلط شود.

مصرف میوه

20. اجتناب از غذاهایی که باعث برگشت اسید معده می شوند.

برگشت اسید می تواند منجر به افزایش خلط شود و افرادی که سوزش سر دل دارند باید از غذاهای تحریک کننده اجتناب کنند و از پزشک درباره مدیریت مناسب سوال کنند.
درمان های خوراکی خانگی برای رفع خلط:

1. آب لیمو:

دو قاشق سوپ خوری آب لیمو و یک قاشق سوپ خوری عسل را به یک لیوان آب داغ اضافه کنید و حداقل سه بار در روز بنوشید تا گلو خود را تسکین داده و تولید خلط را کاهش دهید. یک گزینه ساده دیگر بریدن یک لیمو است، کمی نمک و فلفل روی آن بریزید و سپس آن تکه لیمو را بخورید که این کار خلط را از گلوی شما بیرون می کند.این درمان را دو یا سه بار در روز انجام دهید.

2. زنجبیل برای رفع خلط گلو:

یک قاشق سوپ خوری از تکه های زنجبیل تازه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و برای چند دقیقه نگه دارید و سپس دو قاشق چای خوری عسل اضافه کنید.

این چای زنجبیل را چندین بار در طول روز بنوشید. متناوبا، زنجبیل خام را چند بار در روز بجوبد و یا به غذاهایتان اضافه کند.

3. زردچوبه برای رفع خلط گلو:

یک قاشق چای خوری زرد چوبه را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید و آن را یک بار در صبح و دوباره قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.یک قاشق چای خوری زرد چوبه را با یک لیوان آب اضافه کنید و دو یا سه بار در روز بنوشید و یا چنانچه بخش سلامت نمناک پیشنهاد کرده است همچنین می توانید یک قاشق سوپ خوری زرد چوبه و مقداری نمک را به یک لیوان آب داغ اضافه کنید و برای چند بار در روز از آن استفاده و قرقره کنید.

4. رفع خلط گلو با سوپ مرغ:

سوپ مرغ را حداقل دو یا سه بار در روز برای تمیز کردن خلط از گلو بخورید.برای افزایش مزایا، زنجبیل و سیر را به سوپ اضافه کنید که سوپ خانگی اغلب موثرتر از سوپ کنسرو شده ای است، که مواد نگهدارنده دارد.

5. فلفل قرمز برای رفع خلط گلو:

یک چهارم قاشق چای خوری فلفل قرمز و زنجبیل رنده شده، یک قاشق سوپ خوری عسل و سرکه سیب و دو قاشق سوپ خوری آب را با هم ترکیب کنید و این مخلوط را دو یا سه بار در روز بنوشید تا به کاهش تولید خلط کمک کنید.

مصرف فلفل قرمز

6. عسل برای درمان خلط گلو:

مقداری پودر فلفل سفید و یا سیاه را به یک قاشق سوپ خوری عسل اضافه کنید که فلفل به درمان عفونت گلو کمک می کند، در حالی که عسل غشا مخاطی را تسکین خواهد داد.

این مخلوط را دو بار در روز برای یک هفته مصرف کنید. همچنین می توانید یک قاشق سوپ خوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و این محلول را چندین بار در روز بنوشید که این گونه مزایای خوبی را از خواص دارویی عسل دریافت خواهید کرد و آب به کاهش خلط کمک می کند.

7. پیاز برای درمان خلط گلو:

یک عدد پیاز را درست بشورید و ریز ریز کنید و با دو قاشق سوپ خوری شکر بکوبید و نیم ساعت بگذارید تا بماند و این مخلوط یک بافت مایع ایجاد خواهد کرد و هر دو تا سه ساعت یک بار یک قاشق سوپ خوری از این داروی نیروبخش را بخورید. همچنین شما می توانید ظرف یک تا دو روز این داروی نیروبخش را در یخچال نگه داری کنید .

8. هویج برای رفع خلط گلو:

آب چهار تا پنج هویج تازه را بگیرید و کمی آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود و سپس دو یا سه قاشق چای خوری عسل اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید و این عصاره را در طول روز بنوشید تا خلط را از گلو پاک کنید.

9. استفاده از پودر نخود برای درمان خلط گلو:

یک قاشق چای خوری روغن را در یک ماهی تابه بریزید و دو قاشق سوپ خوری پودر نخود را بو دهید تا قهوه ای روشن شود و یک قاشق چای خوری عسل و پودر بادام را به همراه مقداری آب اضافه کنید و آن را به درستی هم بزنید و از روی حرارت بردارید و دو بار در روز به مدت 4 تا 5 روز مصرف کنید.

10. آب انگور برای رفع خلط گلو:

انگور ذاتا اکسپکتورانت است و در نتیجه به تسکین ریه ها کمک می کند و خلط را به جوش می آورد. 2 قاشق سوپ خوری آب و 2 قاشق سوپ خوری عسل را به آن اضافه کنید و این معجون را سه بار در روز برای یک هفته مصرف کنید.

11. چای لیمو برای رفع خلط گلو:

اسید سیتریک موجود در لیمو و خواص ضد عفونی کننده عسل به شل شدن خلط کمک می کند و گلو را تسکین می دهد. زمانی که چای سیاه تهیه کردید، یک قاشق آب لیمو تازه و عسل را به آن اضافه کنید.

چای لیمو

12. سیر و لیمو برای رفع خلط گلو:

خواص ضد التهابی سیر و اسید سیتریک موجود در لیمو خلط را پاک می کند. یک فنجان آب را بجوشانید و آن را از شعله بردارید و 3 لیمو را در آن فشار دهید و حالا، دو حبه سیر له شده، نصف قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه و کمی نمک به آن ها اضافه کنید و تمام مواد را به خوبی هم بزنید و بنوشید که این درمان تسکینی فوری برای رفع خلط است .

13. فواید ریشه سنبلچه برای خلط گلو:

ریشه سنبلچه دارای خواص ضد عفونی کننده، دیافوریتیک و کاهش دهنده است که می تواند به طور موثر خلط را درمان کند. یک چای گیاهی را با ریشه های آن آماده کنید و آن را 2 تا 3 بار در روز بنوشید و همچنین می توان از جوشانده آن برای قرقره کردن استفاده کرد.

توجه کنید که زنان باردار و در انتظار بارداری باید از مصرف این مورد اجتناب کنند.

14. برگ های هورهوند:

1/2 مقدار یک ظرف آب را از این برگ ها بردارید و داخل ظرف بزیرید و بجوشانید و سپس از روی حرارت بردارید و حالا مقداری از برگ های خشک هورهوند را به آن اضافه کنید و یک درپوش روی طرف قرار دهید و بعد از 10 دقیقه، این محلول را صاف کنید و 2 قاشق عسل را مخلوط کنید و آن را می توان به مدت 2 تا 3 ماه در یخچال نگه داشت.

15. بیدگیاه:

بید گیاه حاوی لعاب بسیار بالایی و شامل آهن، منیزیم، فیبر، کلسیم، سلنیوم، پروتیین و ویتامین های A و B است. یک ضد باکتری عالی است، گلو درد را تسکین می دهد و به خلط کمک می کند که لغزنده و شل تر شود و بیرون راندن را آسان تر کند.

16. روغن پونه کوهی برای رفع خلط گلو:

خواص ضد میکروبی و ضد التهابی روغن پونه کوهی می تواند عفونت های مختلفی را در دستگاه تنفسی درمان کند و به عنوان یک اکسپکتورانت طبیعی، به طور موثر خلط را کاهش می دهد. چند قطره روغن پونه کوهی را بخورید و یا آن را به غذای خود اضافه کنید و علاوه بر این، روغن پونه کوهی را می توان به راحتی مصر ف کرد و به راحتی در فروشگاه های دارویی موجود است.

17. شیرین بیان برای گلو:

شیرین بیان را با جوشاندن آن در یک فنجان آب تهیه کنید و سپس این محلول را صاف کنید و به مدت سه بار در روز بنوشید که این کار به طور موثر خلط سینه شما را کاهش می دهد و گلو درد را نیز تسکین می دهد.

18. نارون لغزنده:

فیبر محلول در نارون لغزنده یک ماده ژله مانند است که وقتی در آب حل می شود به کاهش التهاب کمک می کند. دو فنجان آب را حرارت دهید و 2 قاشق سوپ خوری پودر پوست نارون را در آن بریزید و برای کاهش خلط این ترکیب را دو بار در روز بنوشید.

علاوه بر این، 5 میلی لیتر از بافتش نیز می تواند سه بار در روز گرفته شود. ضماد تهیه شده از نارون نیز می تواند روی سینه به کار رود تا مخاط را کاهش دهد.

19. جوشانده حلیله زرد و گل ختمی برای درمان خلط گلو:

برای درمان خلط ، حلیله زرد و گل ختمی را آسیاب کنید. سپس یک و نیم قاشق غذاخوری از مخلوط آسیاب شده این دو گیاه را در داخل یک لیوان آب جوش بریزید و در آن را ببندید و بگذارید به مدت یک شب تا صبح بماند تا این دو گیاه ته نشین شده و تاثیر ضد خلطی خود را بر روی آب لیوان بگذارد و فردا صبح آن را میل کنید.

رفع خلط گلو
توصیه های ویژه ی متخصصان طب سنتی درباره خلط گلو

برای درمان طبیعی خلط دو نوع اقدام باید صورت گیرد که در مرحله اول باید اقدامات پرهیزی انجام دهید.

در اقدامات پرهیزی برای درمان خلط ، افراد باید سحر خیز باشند و در ساعت 5 تا 8 صبح بیدار شوند زیرا در این ساعات حجم خلط بدن افزایش می یابد اما سحرخیزی در این ساعات سبب کاهش غلظت خلط بدن می شود.

افراد که خلط زیادی دارند باید هنگام شب از خوردن سردیجات مانند لبنیات همچون ماست، دوغ و شیر و نیز ترشیجات، ماهی، کاو، گوجه فرنگی خام، خیار پرهیز کنند زیرا این مواد سرد میزان خلط های صبحگاهی را افزایش می دهد.

برای درمان خلط بدن از گیاهان دارویی مانند آویشن، پونه، گل ختمی، گل پنیرک که آنتی بیوتیک های طبیعی هستند به صورت دمنوش استفاده نمایید.

بخور آویشن و پونه، نعنا فلفلی، دمنوش و بخور اکالیپتوس، جوشانده مخلوط آویشن و پونه و پنیرک روزی سه مرتبه برای درمان خلط به خصوص خلط های صبحگاهی بسیار موثر است.

افرادی که نفخ معده و شکم ندارند و دچار سردرد هم نمی شوند، برای درمان خلط می توانند از پیاز خام استفاده کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار