gardeshban.ir

آبشار سوله دوکل ارومیه که به آن آبشار دیزج هم می‌گویند. یک جاذبه‌ی گردشگری که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند.
کد خبر: ۴۸۰۳۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰-1400 September 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
آبشارها، یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی هستند که هیچ فیلم یا عکسی نمی‌تواند حق مطلب را در مورد آن‌ها ادا کند. تنها باید زحمت یک سفر دور و دراز را به جان بخرید و پس از یک پیاده‌روی حسابی خودتان را به بخش پایینی آبشار برسانید تا بتوانید در جذابیت‌های آن غوطه‌ور شوید.

قصد داریم شما را با یکی از زیباترین آبشارهای ایران آشنا کنیم؛ آبشار سوله دوکل ارومیه که به آن آبشار دیزج هم می‌گویند. یک جاذبه‌ی گردشگری که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند.

آبشار سوله دوکل ارومیه؛ یکی از منحصربه‌فردترین آبشارهای ایران+عکس

اطلاعاتی در مورد آبشار سوله دوکل ارومیه

سوله دوکل یک کلمه‌ی کُردی به معنای «آبشار دود» است. اما چرا به این آبشار زیبا چنین نامی داده‌اند؟ دلیل این نام‌گذاری آن است که در هنگام سقوط آب به دلیل حجم و فشار بالای آن، قطرات زیادی در هوا متلاشی می‌شوند و چنین به‌نظر می‌رسد که هاله‌ای از بخار و دود آبشار را احاطه کرده‌است.

این آبشار یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود و در دامنه‌ی کوه دالامپر واقع شده است. آبشار سوله دوکل ارومیه یکی از سرشاخه‌های رودخانه‌ی مشهور باراندوز چایی نیز هست.

کوه دالامپر، کوهی ۳۴۰۰متری است که در منطقه مرزی ایران، ترکیه و عراق قرار گرفته است. در این کوه بلند، یخچال‌های طبیعی زیادی وجود دارند و قله‌ها در اغلب ماه‌های سال پوشیده از برف و یخ هستند.

آبشار سوله دوکل نزدیک به ۴۰متر ارتفاع و ۱۰متر عرض دارد. حجم آب این آبشار، به ویژه در آغاز بهار، به‌قدری زیاد است که در هنگام فروریختن صدایی بسیار مهیب ایجاد می‌کند. این آب، پس از پایین آمدن، در قالب رودی باریک به مسیر خود ادامه می دهد.

این آبشار زیبا در محلی بسیار بکر و خوش آب‌وهوا قرار گرفته است و بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای برای همه‌ی طبیعت‌دوستان باشد.

آبشار سوله دوکل ارومیه؛ یکی از منحصربه‌فردترین آبشارهای ایران+عکس

چرا بازدید از آبشار سوله دوکل را پیشنهاد می‌کنیم؟

این آبشار، یکی از منحصربه‌فردترین آبشارهای ایران است که از ارتفاع بسیار زیادی برخوردار بوده و آب را از فاصله‌ی ۳۴۸۷متری به سمت پایین سرازیر می‌کند. همین مورد است که آبشار سوله دوکل ارومیه را متمایز از دیگر آبشارهای موجود در ایران کرده است.

به جز این مسئله، چند دلیل دیگر نیز برای این پیشنهاد فوق‌العاده داریم:

1) محیط طبیعی بکر و دست نخورده‌ی اطراف آبشار

2) پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد و دیدنی منطقه: انواع مختلفی از گرگ، سمندر کردستانی، روباه، بزکوهی، عقاب و خرگوش به وفور در این منطقه دیده می‌شوند.

3) آب‌وهوای مطبوع و دل‌نشین کوه دالامپر و آبشار

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته‌ی آبشار سوله دوکل ارومیه

هنگام بازدید از آبشار سوله دوکل ارومیه، با محیط بی‎نظیری روبه‌رو خواهید بود. محیطی که از یک سو هنوز دست بشر چندان به آن نرسیده و از سوی دیگر سرشار از دیدنی‌های مخصوص به خود است.

شاید به جرئت بتوان گفت مهم‌ترین ویژگی طبیعی آبشار سوله دوکل همین مورد است: نزدیکی به مرز باعث شده که این منطقه تا حد زیادی بکر و دست‌نخورده باقی بماند و چندان اثری از تصرفات انسانی یا آلودگی در آن نباشد. طبیعت‌شناسان می‌دانند چنین نعمتی چقدر ارزشمند است.

در تمام این منطقه، آب‌های جاری و گوارا در دسترس هستند و شما هرگز بابت آب آشامیدنی به مشکل نخواهید خورد.

همچنین جالب است بدانید آبشار سوله دوکل یکی از ۲۰منطقه‎ی برتر دنیا از لحاظ اکسیژن خالص موجود در هوا است. به همین دلیل این مکان پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین محل‌ها برای اخترشناسی و ورزش هوایی مثل پاراگلایدر را دارد.

چگونه به آبشار سوله دوکل ارومیه برویم؟

برای سفر به سمت آبشار سوله دوکل ارومیه چند مسیر پیش روی خود خواهیم داشت:

اگر مایلید از مسیر هوایی سفر کنید باید با خرید بلیط هواپیما ارومیه به فرودگاه شهید باکری بیایید.

 از فرودگاه تا آبشار ۷۵کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. این مسیر را می‌توانید به این شکل طی کنید:

یک راه این است که از شهر ارومیه به سمت جاده‌ی بند حرکت کنیم و پس از عبور از سد مشهور شهرچایی، مسیر را تا سه‌راهی راژان پیش برویم و در این سه‌راهی، مسیر سمت چپ را که به سمت زیوه می‌رود انتخاب کنیم.

کمی جلوتر وقتی تابلوی روستای هاشم آباد، زیوه و دیزج را دیدیم، راه روستای دیزج را در پیش گیریم و بعد از عبور از دهیاری دیزج و مرگور به روستاهای گسیان، کوله‌بی و در نهایت سوله دوکل برسیم. فاصله‌ی ارومیه تا این آبشار تقریباً ۶۰کیلومتر است.

راه دیگر از سمت شهر اشنویه است. اگر بخواهیم از این مسیر به سمت آبشار برویم، ابتدا از اشنویه به سمت دیزج و مرگور حرکت می‌کنیم و از آن‌جا به روستای گیسان می‌رویم. باقی مسیر، با مسیر اول مشترک است.

مسیر دسترسی تا روستای گیسان آسفالت است ولی باقی راه خاکی است و در بعضی بخش‌ها ممکن است به شدت ناهموار باشد.

بازدیدکنندگان می‌توانند با خودرو تا نزدیک آبشار پیش بروند، ولی در انتهای جاده‌ی خاکی باید از خودرو پیاده شوند و حدود ۱۰دقیقه از مسیر را که در دامنه‌ی کوه است پیاده روی کنند.

دیگر جاهای دیدنی نزدیک به آبشار سوله دوکل ارومیه

در نزدیکی آبشار زیبای سوله دوکل، جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارند که بازدید کردن از آن‌ها خالی از لطف نیست. در اینجا به سه مورد از این محل‌ها اشاره می‌کنیم:

الف) دریاچه و کوه دالامپر: این دریاچه که در فاصله‌ی ۴۰۰متری آبشار سوله دوکل قرار گرفته است، یک دریاچه‌ی زیبا و کم‌نظیر است. در بالای این کوه می‌توانید یخچال‌های دائمی را ببینید. همچنین در فصل تابستان امکان شنا در دریاچه‌ی کوه هم فراهم است اما لازم است نکات ایمنی را به شدت رعایت کنید.

ب) کوه بوز سینا (بز سینا): در فاصله‌ی ۳٫۵کیلومتری از آبشار قرار دارد.

ج) تالاب گرد زرین: این تالاب زیبا در دامنه‌ی کوه‌های دالامپر و در فاصله‌ی ۴کیلومتری از آبشار سوله دوکل قرار دارد.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار سوله دوکل ارومیه

با توجه به این‌که آبشار سوله دوکل در نزدیکی منطقه‌ی صفر مرزی و در طبیعتی بکر قرار دارد، هیچ هتل یا اقامتگاهی در نزدیکی آن موجود نیست. اما شما می‌توانید کمی پایین‌تر از آبشار چادر بزنید و شب را در همان مکان سر کنید.

در شهر ارومیه نیز هتل‌های خوبی برای اقامت وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

فاصله تا هتل آنا ارومیه: ۵۲ کیلومتر
فاصله تا هتل مروارید ارومیه: ۶۲ کیلومتر
فاصله تا هتل بهار ارومیه: ۶۳ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار