gardeshban.ir

منطقه آبشار قره سو دارای چشمه‌ی‌ آب خنک، آبشارهای متعدد و تنگه‌هایی زیبا و باشکوه است که در کنار عمارت خورشید این منطقه را ممتاز کرده است.
کد خبر: ۴۸۰۳۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰-1400 September 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان خراسان رضوی اغلب به خاطر وجود شهر مشهد و اماکن زیارتی آن نزد مردم شناخته شده است و بیشتر مردم این استان بزرگ و پرجاذبه را تنها برای سفر زیارتی انتخاب می‌کنند. اما این استان علاوه بر مشهد و اماکن زیارتی آن، جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری دارد که به جز محلی‌ها و مردم خود استان دیگر مردم کشور از وجود آن‌ها بی‌خبر هستند و فرصت بازدید از این زیبائی‌های خدادادی را پیدا نمی‌کنند. 

یکی از این اماکن گردشی زیبا آبشار قره‌سوی کلات نادری ست که هم می‌تواند به طور مجزا مقصد سفر گردشگری باشد و هم به دلیل فاصله نه چندان زیادش با مشهد می‌تواند در کنار سفر زیارتی به مشهد در برنامه‌ی سفر مسافران قرار بگیرد.



چرا بازدید از آبشار قره سو را پیشنهاد می‌کنیم؟

بازدید از آبشار قره سو سفری تفریحی، تاریخی و فرهنگی به حساب می‌آید. طبیعت زیبا و بکر آبشار به همراه آب و هوایی معتدل و دلپذیر از یک طرف و وجود کاخ کلات یا قصر خورشید از طرف دیگر این مکان گردشگری را به یکی از پربازدیدترین اماکن خراسان رضوی تبدیل کرده است. 

منطقه آبشار قره سو دارای چشمه‌ی‌ آب خنک، آبشارهای متعدد و تنگه‌هایی زیبا و باشکوه است که در کنار عمارت خورشید این منطقه را ممتاز کرده است.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری آبشار قره سو

در شهرستان کلات و در غرب این شهر روستایی به نام قره سو وجود دارد که یکی از زیباترین آبشارهای ایران را در دل خود دارد. قره سو از دو واژه‌ی قره به معنی سیاه و سو به معنی آب تشکیل شده است. قره سو یعنی آب سیاه و علت این‌ نام‌گذاری وجود سنگ‌های سیاه در بستر رودخانه‌ی قره سو ست.

آبشار قره‌سو که ارتفاعی در حدود ۱۱۹۰ متر از سطح دریا دارد، یکی از چهار آبشار مهم و اصلی استان خراسان به حساب می‌آید. روستای قره‌سو به جز آبشار قره‌سو، چشمه‌ها، تنگه‌ها و آبشارهای کوتاه و بلند دیگری هم دارد که ارتفاع بلندترین آن‌ها به ۸ متر می‌رسد. 

تنگه‌هایی پیچ در پیچ با دیوارهای بلند نیز به زیبایی و شکوه این منطقه افزوده است. در مسیر رسیدن به آبشار و بر روی دیواره‌های بلند دره نردبان‌های فلزی نصب شده تا رفت و آمد برای گردشگران راحت‌تر باشد و گردشگران بتوانند به آسانی به بالای آبشار برسند. تمام آبشارهای قره‌سو بعد از سرازیر شدن، به سمت روستاهای پائین دست جاری می‌شوند تا به مصارف کشاورزی برسند و آب شرب مردم روستا را تأمین کنند.

کاخ کلات یا قصر خورشید

کلات نادری در میان کوه‌ها قرار دارد و در گذشته، این موقعیت استراتژیک باعث می‌شده که این مکان نفوذناپذیر و ایمن از شر دشمنان باشد. این کاخ به دستور نادر شاه و توسط معماران هندی که در آن زمان در ایران اسیر بودند، ساخته شده است و به همین دلیل معماری آن تلفیقی از معماری هندی و ایرانی ست. 

نادرشاه یکی از پرفتوحات‌ترین پادشاهان ایرانی ست که غنايم بسیاری را در جنگ‌ها به دست می‌آورده و آن‌ها را در کاخ خود در منطقه کلات نادری پنهان می‌کرده است. کلات در واقع، به معنای برج و بارو ست و کلات نادری به سرزمین دژهای نفوذ ناپذیر نیز مشهور است.

معماری کاخ کلات

قصر خورشید یا کاخ کلات نمای خارجی زیبا و کنگره‌داری دارد که به سبک معماری هندی- مغولی بسیار نزدیک است. این عمارت دارای سه طبقه است که زیرزمین آن بنا به گفته‌ی محققان تاریخی یا محل مخفی کردن گنج‌های شاه بوده و یا محل محبوس کردن زندانیان. عمارت خورشید روی هم رفته دارای ۱۲ اتاق است و داخل تمام اتاق‌ها نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های دیواری دیده می شوند. در میان این تزئینات دیواری تا چند دهه پیش تصاویری از شاهزادگان نادری وجود داشته است که امروزه اکثر آن‌ها از بین رفته است.

یکی از نکات بسیار جذاب و آموزنده در کاخ خورشید شیوه آب‌رسانی به کاخ بوده است. از آنجا که کاخ خورشید نادرشاه در منطقه‌ی کم آبی قرار داشته، به دستور نادرشاه آب کاخ از فاصله ده کیلومتر دورتر توسط لوله‌های سفالی به کاخ لوله‌کشی شده که در برخی قسمت‌های کاخ آثار این لوله‌کشی سنتی هنوز هم دیده می‌شود. 

در ابتدای مسیر پیاده‌روی به سمت کاخ با خرابه‌های نانواخانه‌ای نیز مواجه می‌شوید که زمانی محل پختن نان برای عمارت خورشید بوده است. به گفته‌ی محلی‌ها زمانی زنان در این نانواخانه نان می‌پختند و آن را دست به دست به نادرشاه می‌رساندند تا شاه نان را تازه و گرم مصرف کند.

آبشار قره سو کلات نادری؛ جاذبه زیبا و کمترشناخته شده خراسان رضوی+عکس

چگونه به آبشار قره سو کلات نادری برویم؟

آبشار قره سو کلات نادری در فاصله‌ی ۱۶۰ کیلومتری شمال مشهد و ۱۰ کیلومتری کلات نادری قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار باید یک کیلومتر مانده به تونل ورودی کلات وارد جاده دره گز شده و مسیرتان را ادامه دهید تا به جاده‌ی قره سو برسید. این جاده در حدود ۴ کیلومتر طول دارد و شما را به روستای قره سو می‌رساند. از ورودی روستا باید در حدود ۲۰ دقیقه در امتداد مسیر رودخانه راه بروید تا به مسیر آبشارها برسید. اگر ساکن تهران هستید، بلیط هواپیما مشهد را از سفرمارکت تهیه کنید و سفر خود به کلات نادری را از مشهد آغاز کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار قره سو

جنگل ارس: پس از چند کیلومتر راهپیمایی از آبشار قره‌سو می‌توانید به جنگل زیبای ارس برسید.

آبشار بابا رمضان: در شمال غرب شهرستان کلات و در میان ارتفاعات هزار مسجد

بند نادری: در چهار کیلومتری شرق کلات نادری

کتیبه نادری: در بند نادری و در ورودی کلات

آب انبارهای روستای خشت: محلی برای ذخیره آب در دوران افشاریه

مسجد کبود گنبد: مسجدی تاریخی مربوط به دوران سلجوقی که آثاری از دوران قاجاریه نیز در آن دیده می‌شود.

آبشار ارتکند: در نزدیکی روستای ارتکند. در این روستا آبگرم ارتکند نیز قرار دارد.

آبشار چرم: در فاصله بیست کیلومتری غرب کلات نادری و در نزدیکی روستای چرم کهنه

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار قره سو

اگر قصد اقامت در نزدیکی منطقه آبشار قره سو و کلات نادری را دارید می‌توانید در اقامتگاه‌های موجود در شهرستان کلات اقامت کنید. اقامتگاه‌هایی مانند:

• اقامتگاه بوم‌گردی هزار مسجد
• اقامتگاه آبشار و ابریشم
• اقامتگاه بوم‌گردی دیار نادر
• اقامتگاه بوم‌گردی خانه پدری

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار