gardeshban.ir

با توجه به اینکه هر شخص حقیقی می‌تواند تا سقف ۲۲۰۰ یورو و ۲۴۰۰ دلار از صرافی‌ها بخرد، گزارش میدانی از وضعیت فروش ارز مسافرتی در بازار حاکی از حضور متقاضیان واقعی برای این ارز و کمرنگ شدن حضور دلالان نسبت به هفته‌های پیش است.
کد خبر: ۴۸۰۵۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰-1400 September 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
هر شخص حقیقی در یک سال شمسی می‌تواند تا سقف ۲۲۰۰ یورو و ۲۴۰۰ دلار از صرافی‌های مجاز بانک مرکزی خریداری کند. البته تا پیش از این، افراد می‌توانستند با تحویل کارت ملی خود این تعداد ارز دریافت کنند اما اکنون شرایط و مدارک تخصیص ارز سهمیه‌ای تغییر کرده است.

طبق اعلام بانک مرکزی به صرافی‌ها روند تخصیص ارز بصورت اسکناس برای مصارف خدماتی ۲۵ گانه چون ارز مسافرتی، دانشجویی و ... مبتنی بر اخذ مدارک و مستندات اعلامی صورت می‌گیرد تا در راستای قانون مبارزه با پولشویی، احراز هویت و شناسایی مراجعان و متقاضیان واقعی محقق شود.

در این زمینه، گزارش میدانی ایسنا از وضعیت فروش ارز مسافرتی در بازار ارز حاکی از آن است که صرافی‌های مجاز بانکی که ارز مسافرتی می‌فروشند، شرایط و مدارک تخصیص ارز مسافرتی و سایر ۲۵ خدمت ارزی را روی درب صرافی خود برای اطلاع و آماده کردن این مدارک توسط متقاضیان نصب کرده‌اند تا ابتدا از متقاضیان این مدارک را دریافت کنند و سپس زمان دریافت ارز به‌ آن‌ها اعلام شود که اکثر صرافی‌ها زمان تحویل ارز را ساعت ۱۱:۳۰ به بعد اعلام می‌کنند.

ضمن اینکه مشاهدات بیانگر این است که عمده متقاضیان ارز مسافرتی متقاضیان واقعی هستند و حضور دلالان در این زمینه مقداری کمرنگ شده است.

عمده مدارکی که صرافی‌ها از متقاضیان برای دریافت ارز مسافرتی می‌خواهند شامل مواردی چون پاسپورت، ویزا ( برای کشورهای شامل دریافت ویزا)، عوارض خروج، اصل بلیط مهر شده توسط آژانس، کارت ملی جدید هوشمند، خط موبایل به نام شخص متقاضی، کارت بانکی به نام شخص خریدار، نشانی کامل کد پستی ۱۰ رقمی متقاضی می‌شود.

البته، یکی از شرایط مهم صرافی‌ها برای تخصیص ارز مسافرتی حضور شخص خریدار است، زیرا طبق گفته صراف‌ها به هیچ عنوان نمی‌توان با در دست داشتن مدارک فرد دیگری ارز خریداری کرد.

همچنین، یکی از مدارکی که صرافی‌ها از متقاضیان ارز مسافرتی می‌خواهند، کارت بانکی به نام شخص خریدار است که براساس اعلام صراف‌ها باید مشخصات آن شخص روی کارت بانکی خوانا باشد و از آنجا که با هر کارت بانکی نهایتا می‌توان در یک روز ۵۰ میلیون تومان پوز کشید؛ بنابراین برای خرید سقف ارز مسافرتی به دو کارت بانکی به نام خریدار نیاز است.

گفتنی است که در بین صرافی‌هایی که ارز مسافرتی می‌دهند، شرایط و مدارک درخواستی مقداری متفاوت است و برخی از آن‌ها سخت‌گیری بیشتری در این زمینه دارند.

از سوی دیگر، نکته مهمی که در روند تخصیص ارز مسافرتی در بازار ارز مشاهده شد، این است که برخی از صرافی‌ها فقط یورو بدین منظور می‌فروختند و دلار برای ارز مسافرتی نمی‌دادند.

گزارشی از وضعیت فروش ارز مسافرتی

گزارشی از وضعیت فروش ارز مسافرتی
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار