gardeshban.ir

طبس شهری کویری ست که همانند دیگر شهرهای کویری رازها و جاذبه های زیادی را در دل خود پنهان کرده است.
کد خبر: ۴۸۱۵۵
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰-1400 September 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
طبس شهری کویری ست که همانند دیگر شهرهای کویری رازها و جاذبه های زیادی را در دل خود پنهان کرده است. یکی از این جاذبه‌های طبیعی چشمه مرتضی علی طبس است که در میان صخره‌های کویری شما را با زیبایی‌اش متحیر می‌کند. این چشمه خواص معدنی و زیست محیطی منحصر به فردی دارد که در ادامه به طور کامل آن‌ را به شما معرفی می‌کنیم.

چشمه مرتضی علی طبس؛ جاذبه ای تاریخی و درمان+عکس

چرا بازدید از چشمه مرتضی علی طبس را پیشنهاد می‌کنیم؟

منطقه گردشگری چشمه مرتضی علی طبس منطقه‌ای باستانی و تاریخی ست که علاوه بر زیبایی و خواص درمانی، ارزش تاریخی و فرهنگی نیز دارد. در این منطقه و در انتهای چشمه مرتضی علی سدی قوسی شکل مربوط به دوره صفویه قرار دارد که معماری آن نه تنها شما را با تاریخ مهندسی در گذشته آشنا می‌کند، بلکه هوش و نبوغ نهفته در مهندسی سنتی آن شما را متعجب می‌کند. علاوه بر این، گورهای زرتشی‌ها نیز جاذبه‌ی تاریخی باستانی دیگر این منطقه است. زیبایی چشمه مرتضی ‌علی و خواص درمانی آن و چشمه‌های آب و سرد و گرم منطقه از دیگر جاذبه‌های گردشگری این ناحیه‌ی زیبا و توریستی به حساب می‌آیند.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری چشمه مرتضی علی طبس

چشمه مرتضی علی از چندین چشمه تشکیل شده که مجموعه‌ی آن‌ها در شرق شهرستان طبس و در دامنه‌های جنوبی کوه کش‌سیاه قرار دارند. این مجموعه سه چشمه اصلی و چند چشمه فرعی دارد که نکته عجیب در مورد آن‌ها اختلاف دمای آن‌ها است.

اولین چشمه، چشمه قنبر نام دارد که آب آن سرد و مسیر آن شرقی- غربی ست. چشمه دوم، چشمه مرتضی علی ست که آبی گرم دارد و گرمای آن نتیجه شکستگی و فشار گسلی است. آخرین چشمه، چشمه جعفری است که محل تجمیع دو چشمه قبلی نیز هست. 

در نهایت آب این سه چشمه به سد خاکی نهرین می‌رسند و برای تأمین آب باغات و زمین‌های کشاورزی طبس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اختلال غلظت چشمه‌ها آب چشمه‌ها با یکدیگر مخلوط نمی‌شوند و این امر باعث شده بخش‌های مختلف دماهای متفاوت داشته باشند، در بخش‌هایی از رودخانه اگر شما پایتان را در آب قرار دهید، در کمال تعجب تفاوت دمای آب را احساس می‌کنید، به طوری که یک پایتان در آب گرم و پای دیگرتان در آب سرد قرار دارد.

پیاده‌روی، شنا، ماهی‌درمانی

مسیر پیاده‌روی رسیدن به چشمه از میان دیواره‌های رسوبی و صخره‌های بلند می‌گذرد. این دیوارهای صخره‌ای بلند هرچه جلوتر بروید تنگ‌تر می‌شوند و تبدیل به شکافی در دل کوه می‌شوند. برخی معتقدند علت نامگذاری این چشمه به چشمه مرتضی علی شکافی ست که به اعتقاد برخی در زمان گذر امام علی از این منطقه در دل کوه ایجاد شده است. دیوارهای رسوبی چشمه که در اثر پدیده‌ای به نام کنگلومرا یا ماسه سنگ به‌صورت لایه‌‌لایه درآمده‌اند منظره‌ای زیبا و یکتا پیش چشم شما می‌آورند. چشمه مرتضی علی به دلیل عمق زیاد و آب گرمش برای آب‌تنی نیز بسیار مناسب است و وسوسه شناکردن در آن گردشگران زیادی را به درون حوضچه چشمه می‌کشاند. این چشمه همچنین خاصیت درمانی دارد و به دلیل وجود املاح و مواد معدنی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

همچنین در این چشمه انواع ماهی‌های کوچک وجود دارند که اگر پاهایتان را در آب قرار دهید اطراف پایتان جمع می‌شوند و علاوه بر این‌که باعث ماساژ پا و حس لذت در شما می‌شوند با خوردن باکتری‌ها و سلول‌های مرده‌ی پوستتان به جوانسازی پوست کمک کرده و نقش درمانی ایفا می‌کنند.

قبرهای زرتشتی

در مسیری که به سمت چشمه پیاده‌روی می‌کنید با صخره‌هایی در دو طرفتان مواجه می‌شوید که درون این صخره‌ها سوراخ‌هایی عجیب دیده می‌شوند. این سوراخ‌ها بسیار منطم هستند و از طریق تونلی به یکدیگر راه دارند. این سوراخ‌ها که به خانه‌ها و یا قبرهای زرتشتی معروف هستند به دوران ساسانیان برمی‌گردند و قدمتی در حدود ۱۵۰۰ سال دارند. برخی معتقدند که این حفره‌ها قبرهای زرتشتیان و برخی معتقدند خانه‌هایشان بوده‌ است.

طاق یا سد شاه عباسی

سد قوسی شکل شاه عباسی ۶۰ متر ارتفاع دارد و عرض تاج آن در نازک‌ترین قسمت یک متر است. این سد با قدمتی در حدود ۷۰۰ سال به دوران صفویه برمی‌گردد و بر روی طاق آن نگاره‌هایی با نقش بزکوهی دیده می‌شود که به احتمال زیاد سمبل‌هایی از فرشته‌های نگهبان آب بوده‌اند.

چشمه مرتضی علی طبس؛ جاذبه ای تاریخی و درمان+عکس

برای سفر به چشمه مرتضی علی به چه وسایلی احتیاج دارید؟

مهم‌ترین تجهیزاتی که برای این سفر نیاز دارید کفش مناسب پیاده‌روی در آب و لباس اضافه است. اگر کفش مناسب پیاده‌روی در آب ندارید می‌توانید از منطقه چشمه علی آن را تهیه کنید. به یاد داشته باشید که هرچه در مسیر چشمه‌ها جلوتر بروید عمق آب بیشتر می‌شود و چه بخواهید و چه نخواهید ممکن است تمام لباس‌هایتان خیس شود پس با خودتان لباس اضافه ببرید. علاوه بر این، کمتر کسی در مقابل وسوسه شناکردن در حوضچه چشمه مقاومت می‌کند. مجموعه‌ی چشمه مرتضی علی یک بوفه دارد که برخی از تنقلات مورد نیاز خود را می‌توانید از آنجا تهیه کنید.

چگونه به چشمه مرتضی علی طبس برویم؟

چشمه مرتضی علی در استان خراسان جنوبی و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر طبس قرار دارد. از آنجا که طبس فرودگاه دارد می‌توانید با تهیه ارزان‌ترین بلیط هواپیما خود را به طبس برسانید. اگر از طبس به سمت روستای خرو بروید، این چشمه را در دامنه غربی کوه‌های شتری پیدا خواهید کرد. برای این منظور در حدود دو کیلومتر بعد از روستای خرو به پارکینگی می‌رسید که شروع مسیر پیاده‌روی به سمت چشمه مرتضی علی است. بعد از گذر از تعدادی پله به مسیر پیاده‌روی در آب می‌رسید. این مسیر که بخش عمده‌ای از آن از دل آب و تنگه‌ی میان کوه‌ها و صخره‌ها می‌گذرد، طولی در حدود ۵ کیلومتر دارد و تنها مسیر دسترسی به چشمه است.

جاهای دیدنی نزدیک به چشمه مرتضی علی طبس

کال جنی: کال جنی یا دره جنی تنگه‌ای مرموز و بسیار زیبا ست که در ۳۵ کیلومتری طبس و ۶۰ کیلومتری چشمه مرتضی علی قرار دارد.
روستای خرو: در دو کیلومتری چشمه مرتضی علی
روستای اصفهک: در فاصله ۷۰ کیلومتری چشمه مرتضی علی

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به چشمه مرتضی علی طبس

روستای خرو نزدیک‌ترین مکان اقامت به چشمه مرتضی علی طبس است. اگر قصد ماندن در این منطقه زیبا را دارید می‌توانید از اقامتگاه‌های بومی روستای خرو استفاده کنید که البته تعداد آن‌ها محدود است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار