gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: با ورود گردشگران عراقی به قم ضریب اشغال هتل‌ها، خانه مسافرها و اقامتگاه‌های مجاز به بیش از ۹۰ درصد رسید.
کد خبر: ۴۸۳۵۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰-1400 September 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
علیرضا ارجمندی در گفت‌وگویی با اشاره به اهمیت کیفیت خدمات‌دهی و استانداردسازی مراکز اقامتی استان افزود: طی هفته‌های گذشته در مراکز اقامتی مجاز میزبان حدود ۲هزار گردشگر عراقی بودیم که برای ایام عید نوروز این حجم بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون با کم شدن حجم گردشگران ضریب اشغال به حدود ۴۰ درصد رسیده است و منتظر موج بعدی هستیم؛ احتمالا در ایام عید میزبان گردشگران عراقی بیشتری خواهیم بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: عموما عراقی‌ها دو شب در قم اقامت دارند ولی به این دلیل که تعداد زیادی در اقامتگاه‌های شخصی و فامیلی اقامت می‌کنند، نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد آن‌ها ارائه داد.

ارجمندی به الزام استان برای ورود گردشگران عراقی به‌صورت گروهی و از طریق آژانس‌های مجاز اشاره و تصریح کرد: با کمیته تامین استان به ریاست معاون استاندار و معاون امنیت و انتظامی وزارت کشور در ارتباط مستمر هستیم، همچنین حوزه امنیت، بهداشت و خدمات گردشگران را به‌طور دائم از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت بهداشت و اماکن رصد می‌کنیم.

وی ادامه داد: تا پیش‌ازاین کسب‌وکار فعالان گردشگری به‌طور کامل در رکود بود و هم‌اکنون این چرخ‌وفلک شروع به حرکت کرده است که به‌عنوان فاز نخست خوب است.

ارجمندی با اشاره به پرداخت تسهیلات کرونا برای تجهیز و نظارت دائم بر مراکز اقامتی افزود: برای استاندارسازی و کیفیت خدمات مراکز اقامتی برنامه جدی داریم و پروانه مراکز در صورت نداشتن استانداردهای لازم بر اساس چک‌لیست مربوطه تمدید نمی‌شود، همچنین باید به لحاظ خدماتی، نظافتی و بهداشتی آموزش‌های لازم به کارکنان داده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم به افزایش تعداد تخت‌های استان اشاره کرد و گفت: قم با ۱۲۰ تا ۱۳۰ مرکز اقامتی و ۶هزار تخت به حداقل ۲ تا ۳هزار تخت دیگر نیاز دارد. به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم که در کوتاه‌مدت تعداد خانه مسافرها و در بلندمدت هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای استان را افزایش دهیم.  

ارجمندی با اشاره به در حال ساخت بودن چهار هتل ۵ ستاره، ادامه داد: امیدواریم تا سال آینده این هتل‌ها به بهره‌برداری برسند. همچنین ۵۳ پروژه تاسیسات گردشگری در استان در حال ساخت است که به‌طور حتم با اهدای وام تامین مالی خواهند شد و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

بقعه خدیجه خاتون در قم مرمت شد

معاون میراث‌فرهنگی قم نیز در گفت و گویی از مرمت بقعه خدیجه خاتون در این استان خبر داد.

عمار کاوسی اظهار کرد: مرمت این اثر تاریخی و مذهبی با مبلغی حدود ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی قم ادامه داد: این مرمت شامل حذف الحاقات دوره‌های مختلف، استحکام بخشی پایه‌های سنگی و اجرای (کانالِ نا) دور بنا بود.

کاوسی با بیان این که بنای امامزاده خدیجه خاتون منسوب به دختری از فرزندان امام صادق(ع) می‌باشد، افزود: این بقعه را غیاث‌الدین امیرمحمد فرزند خواجه علی‌صفی امیر بزرگ خاندان صفی به سال ۷۷۰ هجری قمری بنیاد نهاده است.

وی گفت: نمای خارجی بقعه خدیجه خاتون ابتدا چند متری سنگ‌چین و پس از آن گنبد برجی هرمی و قاعده ضلع آن آجری است، این اثر تاریخی به شماره ۲۴۹۵ در فهرست  آثار ملی به ثبت رسیده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار