gardeshban.ir

علی آباد کتول که در استان گلستان قرار دارد، یکی از زیباترین شهرستان‌های شمالی کشورمان است.
کد خبر: ۴۸۷۶۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰-1400 September 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
علی آباد کتول که در استان گلستان قرار دارد، یکی از زیباترین شهرستان‌های شمالی کشورمان است. علی‌آباد از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای پست و در پای کوه‌های سرسبز جنگلی واقع شده که هم دارای زمین‌های جلگه‌ای و کم ارتفاع است و هم دارای جنگل‌های کوهستانی مرتفع و همین موضوع آب و هوا و طبیعت آن را تبدیل به یکی از بی‌نظیرترین اقلیم‌های ایران کرده است.

 علی‌آباد سرشار از آبشار و جنگل و سرسبزی ست و یکی از زیباترین آبشارهای آن آبشار شیرآباد است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت. اگر تا به حال به علی‌آباد کتول سفر نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب با ما همراه باشید و با کسب اطلاعاتی درباره جاذبه‌های گردشگری علی‌آباد کتول، حتماً به این خطه زیبا سفر کنید.

آبشار شیرآباد علی آباد کتول؛ جاذبه حیرت انگیز استان گلستان +عکس

چرا بازدید از آبشار شیرآباد علی آباد کتول را پیشنهاد می‌کنیم؟

برای یک سفر تفریحی چه چیزی بیشتر از طبیعتی زیبا، مردمانی خونگرم، آب و هوایی دلپذیر، سکوت و آرامش و امکانات تفریحی و دسترس‌پذیری آسان نیاز دارید؟ تمام این المان‌های مهم گردشگری در مجموعه آبشارهای شیرآباد جمع شده است. 

شما می‌توانید به آسانی خودتان را به این منطقه گردشگری برسانید، از سکوت و آرامش جنگل لذت ببرید، طبیعت زیبای هفت آبشار را ببینید، آبتنی کنید، غذا بخورید، با دوستان و خانواده‌تان زمانی را به شادی و خاطره سازی بگذرانید، در خانه‌های محلی اقامت کنید و با مردم صمیمی علی‌آباد دم‌خور شوید و در نهایت نیز از مسیری راحت و آسان به شهر خود بازگردید.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری آبشار شیرآباد علی آباد کتول

شهرستان زیبای علی‌آباد کتول در میان شهرستان رامیان و گنبد کاووس و گرگان قرار دارد و از جنوب نیز به جنگل‌های حفاظت شده‌ی چل چلی منتهی می‌شود. این شهرستان مانند دیگر شهرستان‌های شمالی کشورمان در پای رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد و شیب تند کوهستان و منابع آب فراوان در آن باعث شکل‌گیری آبشارهای بسیاری در این منطقه شده است. 

یکی از پرآبشارترین این منطقه‌ها محدوده غار شیرآباد است که دارای ۷ آبشار کوچک و بزرگ است که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی شهر خان ببین به آن آبشارهای خان ببین نیز می‌گویند. 

بلندترین این آبشارها یعنی آبشار شیرآباد ۳۰ متر ارتفاع دارد و یک آبشار پله‌ای ست. در پای آبشار و با ریزش آب دو حوضچه ایجاد شده که عمق آن‌ها در بیشترین ناحیه و در پای دیواره آبشار در حدو ۴۰ تا ۸۰ متر است. عمق زیاد حوضچه‌های پای آبشارها باعث شده که این حوضچه‌ها مکان مناسبی برای شنا کردن و آب‌تنی به حساب بیایند و می‌توانید با همراه داشتن لباس اضافه از آب‌تنی کردن در آن‌ها لذت ببرید.

از دیگر لذت‌های این منطقه قدم زدن در مسیر آبشارهای زیبای شیرآباد در دل جنگلی بکر، در کنار مسیر رودخانه، با صدای دل‌انگیز آب جاری و صدای باد و پرندگان است. علاوه بر این، در مسیر این آبشارهای هفت‌گانه غار دیو سفید نیز قرار دارد که یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای این منطقه به حساب می‌آید. طول این غار ۲۳۵ متر و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۱۰ متر است. 

آب سرد و شفافی نیز در کف غار جریان دارد که در نهایت به آبشار شیرآباد منتهی می‌شود. این منطقه جنگلی زیستگاه حیوانات کم‌یابی مانند: خفاش، سمندر غارزی ایرانی و قورباغه جنگلی و.... نیز به شمار می‌آید.

چگونه به آبشار شیرآباد علی آباد کتول برویم؟

علی آباد کتول در فاصله ۴۰ کیلومتری از شرق مرکز استان گلستان یعنی گرگان قرار دارد. برای سفری ارزان به گرگان، می‌توانید بلیط پرواز چارتر به این شهر را تهیه کنید. در فاصله بین علی آباد کتول و آزاد شهر و در فاصله تقریبی ۵۵ کیلومتری گرگان منطقه‌ی آبشارهای شیرآباد است. این آبشارها در فاصله کمی از روستای خان‌ببین قرار دارند و برای رسیدن به آن‌ها کافیست از مسیر روستای خان‌ببین به سمت شیرآباد بروید.

آبشار شیرآباد علی آباد کتول؛ جاذبه حیرت انگیز استان گلستان +عکس

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار شیرآباد علی آباد کتول

اگر برای بازدید از آبشار شیرآباد به علی‌آباد کتول سفر کردید، بازدید از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. از معروف‌ترین و محبوب‌ترین گردشگاه‌های این خطه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریاچه سد زرین گل یا دریاچه کبودوال

در مسیر جاده علی‌اباد کتول به سمت آبشار کبودوال دریاچه سد زرین گل یا همان سد علی آباد کتول قرار دارد که دریاچه‌ی مصنوعی و زیبائی‌ست که برای بازدید از آن باید در حدود ۱.۵ کیلومتر از علی‌آباد دور شوید.

موزه مردم شناسی علی آباد کتول

یکی از زیباترین اماکن دیدنی علی‌آباد موزه مردم‌شناسی آن است. موزه مردم‌شناسی مکانی ست که در آن، هر چیزی که به فرهنگ و آداب و رسوم محلی مربوط می‌شود گرد هم آورده می‌شود. در موزه مردم شناسی علی‌آباد شما می‌توانید با فرهنگ و آداب و رسوم مردم علی‌آباد کتول، صنایع دستی، شیوه زندگی و مراسم عروسی و شب‌نشینی، غذاهای مردم محلی، پوشش محلی زنان و مردان، شغل و کسب کار آن‌ها آشنا شوید.

روستای زیبای افراتخته

این روستای زیبا که ۶۰ کیلومتری گرگان قرار دارد، در میان جنگل افراتخته با چشمه‌های آب فراوان و درختان کهنسال یکی از زیباترین روستاهای منطقه به حساب می‌آید. قدمت برخی از درختان این منطقه جنگلی به ۱۹۰ میلیون سال نیز می‌رسد و هیمن موضوع باعث اهمیت و ارزش جنگل‌ افراتخته شده است.

روستای چلی سفلی و آبشار چلی

آبشار چلی در روستای خوش آب و هوای چلی سفلی با ارتفاع تقریبی ۶۰ متر یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای این منطقه است که برای رسیدن به آن لازم است در حدود ۱ کیلومتر ار روستای چلی سفلی در مسیری زیبا و جنگلی پیاده‌روی کنید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار شیرآباد علی آباد کتول

یکی از لذت‌های سفر به علی‌آباد کتول اقامت شبانگاهی در خانه‌های محلی با مناظر زیبا و اقامتگاه‌های بومگردی ست. با اقامت در اقامتگاه‌های بومی می‌توانید علاوه بر تجربه چشم انداز زیبا و بکر منطقه، آرامش و سکوت شبانگاهی طبیعت را نیز تجربه کنید. در ادامه چند نمونه از اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار شیرآباد را معرفی می‌کنیم.

• اقامتگاه بومگردی ریگ چشمه علی آباد کتول: ۲۷ کیلومتری شهر علی آباد کتول، روستای ریگ چشمه

• اقامتگاه بومگردی دادا و دده علی آباد کتول: در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر فاضل آباد
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار