gardeshban.ir

یکی از زیباترین این مکان‌ها که در این مطلب می‌خواهیم آن را به شما معرفی کنیم جزیره آشوراده در بندر ترکمن است که تنها جزیره دریای خزر به حساب می‌آید.
کد خبر: ۴۸۸۰۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰-1400 September 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
دریای خزر یکی از پر مسافرترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که سالانه بیشترین میزان گردشگر و توریست را به سمت خود می‌کشاند. این دریای زیبا ساحلی وسیع و گسترده دارد که بخش زیادی از شمال کشور را در بر گرفته است. در امتدا این ساحل وسیع بنادر متعددی به منظور تجارت و حمل و نقل دریایی در طول سالیان ساخته شده‌اند. 

یکی از این بنادر مهم تجاری که در قسمت شرقی ساحل دریای خزر قرار دارد بندر ترکمن است. بندر ترکمن در استان گلستان به دلیل جاذبه‌های متنوعی که دارد، مقصد بسیار خوبی برای گردشگری به حساب می‌آید. یکی از زیباترین این مکان‌ها که در این مطلب می‌خواهیم آن را به شما معرفی کنیم جزیره آشوراده در بندر ترکمن است که تنها جزیره دریای خزر به حساب می‌آید.

جزیره آشوراده بندر ترکمن؛تنها جزیره دریای خزر +عکس

چرا بازدید از جزیره آشوراده بندر ترکمن را پیشنهاد می‌کنیم؟

بندر ترکمن نزدیک‌ترین ساحل به گرگان است. این بندر از آنجا که بندری فعال و دارای حمل و نقل دریایی ست محل بسیار خوبی برای خرید و بازارگردی به حساب می‌آید. با سفر به بندر ترکمن علاوه بر اینکه می‌توانید در بازارها به خرید و گشت و گذار بپردازید، از انواع غذاهای متنوع محلی نیز می‌توانید لذت ببرید. استان گلستان که بندر ترکمن در آن قرار دارد، طبیعتی بی‌نظیر و خاص دارد و بافت گیاهی آن با دیگر بخش‌های سواحل خزر متفاوت است. جزیره آشوراده نیز تنها جزیره دریای خزر است که علاوه بر زیبایی‌اش اهمیتی زیست محیطی دارد و یکی از پناهگاه‌های دائمی پرندگان مهاجر به حساب می‌آید. در هر فصلی از سال که به این جزیره زیبا سفر کنید می‌توانید از منظره پرواز پرندگان بر فراز تالاب لذت ببرید.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری جزیره آشوراده بندر ترکمن

جزیره آشوراده با مساحتی در حدود ۸۰۰ هکتار در شرق شبه جزیره میانکاله قرار دارد. در گذشته جزیره آشوراده بخشی از شبه جزیره میانکاله بوده، اما به مرور زمان و با حفر کانال و دیگر فعالیت‌های انسانی، این جزیره از توده اصلی خود جدا شد. در صورتیکه آب دریاچه خزر بالا باشد، جزیره آشوراده به صورت یک جزیره تک‌افتاده دیده می‌شود. اما در زمان‌هایی که آب دریاچه پائین باشد می‌توانید اتصال جزیره به خاک اصلی‌اش را مشاهده کنید. این جزیره از اهمیت زیست محیطی و گردشگری فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در کنوانسیون جهانی رامسر به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های دنیا ثبت شده است. این تالاب زیبا سالانه میزبان پرندگان مهاجر بسیاری ست و یکی از زیست محیط‌های اصلی زندگی و پرورش ماهی خاویار به حساب می‌آید، به طوری که در حدود ۴۰ درصد از خاویار تولیدی ایران سالانه در همین منطقه به دست می‌آید. آشوراده محل زندگی جانوران زیادی از جمله شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و انواع پرندگان دریایی و پوشش گیاهی آن نیز بیشتر شامل درختان انار و بوته‌های تمشک و انواع گیاهان و خارهای خوردو است.

آشوراده یا مال آشیر

آشوراده در زبان ترکمنی از دو بخش آشور و آدا تشکیل شده که آدا به معنای جزیره و آشور یا آشیر به معنای «رساندن» است. آشوراده در گذشته جزیره‌ای بوده که روستائیان دام‌های خود را برای تغذیه و چریدن به آن‌جا می‌رساندند و به همین دلیل در گویش محلی به آن مال آشیر نیز می‌گویند یعنی محل رساندن مال یا دام.

تاریخچه جزیره آشوراده

جزیره آشوراده از گذشته یکی از مراکز مهم تجاری و اقتصادی ایران به حساب می‌آمد و از همین رو همواره مورد توجه دول کشورهای خارجی مانند روسیه و بریتانیا بود. در سال ۱۸۳۶ میلادی یا ۱۲۱۵ شمسی این جزیره به اشغال روسیه درآمد و تا زمان سقوط روسیه تزاری نیز در اشغال روسیه باقی ماند. در زمان ناصرالدین شاه و همزمان با سقوط روسیه تزاری کوشش‌های امیرکبیر منجر به بسته شدن پیمان مودت میان روسیه و ایران شد که در نتیجه‌ی یکی از مفاد آن، در سال ۱۸۹۲ میلادی (۱۲۷۱ هجری شمسی) جزیره آشوراده به ایران بازگردانده شد، اما تا پایان جنگ جهانی دوم در دست روس‌ها باقی ماند و تعدادی ساختمان مسکونی و بیمارستان و قلعه و کلیسا در آن ساخته شد که امروزه به جز بخش کوچکی از قلعه در شمال جزیره، دیگر اثری از هیچ کدام از ساخت و سازهای روس‌ها باقی نمانده است.

چگونه به جزیره آشوراده بندر ترکمن برویم؟

جزیره آشوراده در میانکاله بندر ترکمن قرار گرفته و با بندر ترکمن حدود ۳ کیلومتر و تا گرگان حدود ۲۳ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این جزیره لازم است ابتدا خود را به گرگان برسانید و از آنجا راهی بندر ترکمن و جزیره آشوراده شوید. اگر با وسیله شخصی خود از تهران حرکت می‌کنید از جاده فیروزکوه به قائم‌شهر، ساری و بعد به بهشهر بروید و از آن‌جا به سمت گلوگاه و کردکوی رفته و به بندر ترکمن برسید. برای رفتن به جزیره نیز می‌توانید از قایق‌های موجود در اسکله بندر ترکمن استفاده کنید.

جزیره آشوراده بندر ترکمن؛تنها جزیره دریای خزر +عکس

جاهای دیدنی نزدیک به جزیره آشوراده بندر ترکمن

• اسکله بندر ترکمن
• بازارچه ساحلی بندر ترکمن
• دوشنبه بازار ترکمن
• قلعه آشوراده یا قلعه روس‌ها

یکی از جاذبه‌های بندر ترکمن صنایع دستی زیبای آن است که بازدید و خرید از آن‌ها را به شما توصیه می‌‌کنیم. بهترین مکان برای خرید صنایع دستی دوشنبه بازار و یا بازارچه ساحلی ست.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به جزیره آشوراده بندر ترکمن

اگر قصد اقامت در نزدیکی جزیره آشوراده را دارید می‌توانید در جزیره کمپ بزنید و یا از خانه‌های اهالی برای ماندن استفاده کنید. در بندر ترکمن نیز می‌توانید در اقامتگاه‌های محلی و خانه‌های بومی شب را سپری کنید. اما اگر به دنبال هتل یا محل اقامت مناسب‌تری می‌گردید می‌توانید به گرگان بروید. از آنجا که فاصله گرگان تا بندر ترکمن چندان زیاد نیست با انتخاب گرگان به عنوان محل اقامت خود می‌توانید دیگر جاذبه‌های گردشگری استان گلستان را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار