gardeshban.ir

ناندل روستایی زیبا با ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا و از روستاهای لاریجان از توابع شهرستان آمل در استان مازندران است.
کد خبر: ۴۸۸۴۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۰-1400 October 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
ناندل روستایی زیبا با ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا و از روستاهای لاریجان از توابع شهرستان آمل در استان مازندران است. روستای ییلاقی ناندل در جاده هراز قرار دارد. این روستا از طریق جاده فرعی که در حدود ۵۳ کیلومتری آمل است از جاده هراز جدا می‌شود. فاصله تقریبی روستای ناندل از جاده هراز حدود ۱۵ کیلومتر است. 

ناندل به دلیل مجاورت با کوه دماوند یکی از مسیرهای خوب و اصلی برای صعود به قله دماوند است و کوهنوردان برای صعود به دماوند از جبهه شمال شرقی یا شمالی آن به روستای ناندل می‌آیند. بسیاری از گردشگران نیز با خرید بلیط هواپیما از این روستا بازدید می‌کنند.

شمال شرقی‌ دماوند طبیعت بسیار زیبایی دارد. دارای منابع آبی غنی و پوشش گیاهی انبوه است. به علاوه دسترسی کمتری نسبت به سایر نقاط کوه دماوند دارد. بنابراین، حیوانات کمیاب برای پناه بردن از دست شکارچیان در این مناطق که شامل ناندل آمل نیز هست زندگی می‌کنند. تمامی این شگفتی‌ها در کنار هم خط‌الرأس شمال شرقی دماوند را به سرزمینی بکر و زنده تبدیل کرده‌اند.

روستای ییلاقی ناندل؛ جاذبه زیبا و موردعلاقه کوهنوردان +عکس

روستای ناندل نقطه شروعی برای کوهنوردان

روستای ناندل نقطه شروع کوهنوردانی است که می‌خواهند از جبهه شمالی یا شمال شرقی به قله دماوند صعود کنند. برای صعود به قله دماوند از طریق جبهه شمال شرقی، ابتدا باید به ناندل برسید. در واقع یکی از خوش‌مسیرترین و زیباترین راه‌ها برای کوهنوردان به حساب می‌آید.

امکانات رفاهی ییلاق ناندل آمل برای کوهنوردان

در ابتدای روستای ناندل خانه‌ای دو طبقه قرار دارد که به کوهنوردان پناه می‌دهد. گنجایش این خانه تا ۲۰ نفر است. آقایی با نام صالحی در خانه کوهنوردی ناندل به منظور هماهنگی پاسخ‌گوی شما هستند. اگر گروهی سفر می‌کنید از طریق ایشان می‌توانید خانه دیگری در روستا برای تیم‌تان رزرو کنید. خانه کوهنوردی یک درخت گیلاس کهنسال در حیاط خود دارد و به شما اجازه چیدن می‌دهند. کوهنوردانی که برنامه فشرده و فوری‌ای ندارند قبل از صعود به قله یک روز را در این منطقه سپری می‌کنند تا به آمادگی جسمانی و بدنی‌ بیشتری برای قرار گرفتن در روستای ناندل با ارتفاع ۲۷۰۰ متر دست پیدا کنند. به علاوه دیدن مزرعه‌ها و زیبایی‌های اطراف ناندل توصیه می‌شود.

آبشار ناندل

آبشار ناندل در قسمت پایین پلی فلزی احداث شده است و از روی صخره‌ بلندی به پایین می‌ریزد. این آبشار در روستای ناندل قرار دارد بنابراین برای دسترسی به آبشار ناندل باید همان مسیر منتهی به روستای ناندل را پیش بگیرید. در جاده هراز بین تونل‌های شماره ۷ و ۸ بروید. در بین این تونل‌ها، مسیری در سمت غرب جاده به روستاهای حاجی‌دلا، میان‌ده، رزن، کرف و در آخر به ناندل منتهی می‌شود. پس در سفر به ناندل حتماً از آبشار خنک ناندل دیدن کنید.

آب و هوای ناندل

آب ناندل بسیار تمیز است و به گفته متخصصان باعث شست‌وشوی بدن از املاح رسوب کرده درون کلیه می‌شود. انواع سبزیجات و گیاهان دارویی و مفید نیز در ناندل پیدا می‌شود. هوای روستای ناندل سرد و کوهستانی است. به دلیل کوهپایه‌ای بودن منطقه بارش‌های بهاری دلچسبی در آن رخ می‌دهد. این آب و هوای مطبوع و هم‌چنین چشم‌انداز قله دماوند با یخچال‌های سفید رنگ‌ش جمع زیادی از گردشگران و طبیعت دوستان را به این منطقه می‌‌‌کشاند. چشم‌انداز روستای ییلاقی ناندل در تمامی سال از ابر و مه پوشیده شده است.

ثبت ملی دهکده ناندل آمل

میراث طبیعی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی ایران شناسایی، معرفی و ثبت شده است. این میراث شامل مناطق طبیعی جغرافیایی و مناطق ویژه کشور است که به دلیل کیفیت خاص کالبدی و بیولوژیکی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه های طبیعی ـ تاریخی ارزشمند، پدیده‌ها و نمونه‌های گیاهان، جانوران و زیست‌گاه آنها تعیین و حفاظت می‌شوند. ناندل آمل با آدرس شهرستان آمل، بخش لاریجان، بخش لاریجان علیا، قله مشرف به شهر رینه و روستاهای اسک، گزنک، پلور و ناندل در سال ۱۳۸۷ به ثبت میراث فرهنگی رسید.

ییلاق لهر از جاذبه ‌های اطراف ناندل

این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۷ نفر (۱۲خانوار) بوده‌ است ودارای آب و هوائی بسیار خوب است و در تابستان جمعیت آن به ۴۰۰ نفر نیز می‌رسد. از مناظر زیباو دیدنی آن می توان به استخر روباز برای آبیاری باغ‌ها و امامزاده عباس و علی (ع)، گردکاله، نال پی، اسپیون، کمرون، دست برون، لوسر، جنگل زیبای سرخ تلی، تنگه گلی و منطقه زرآویز اشاره کرد. 

ارتفای روستای لهر ۲۴۵۰ متر از سطح دریای آزاد است و در مجاورت روستای فیس و ناندل قرار دارد از شهرستان آمل حدود ۶۰ کیلومتر فاصله داشته که حدود ۵۲ کیلومتر آسفالت و ۸ کیلومتر آن جاده خاکی است.

تورها و گروه‌های گردشگری برنامه‌ای متشکل از ییلاق لهر تا ییلاق ناندل را برنامه‌ریزی می‌کنند. به این صورت که سفر خود را از جاده هراز آغاز می‌کنند. تا لهر که مرتفع‌ترین روستای منطقه است می‌روند. در آن‌جا به صرف یک وعده غذایی و پیاده‌روی در مراتع و جنگل می‌پردازند تا به گردنه کامرون برسند. 

بعد از ساعاتی استراحت در طبیعت خیره‌کننده کامرون مسیر را به سمت ییلاق ناندل ادامه می‌دهند. از تفریحات جذاب این برنامه نشستن دور آتش در ییلاق خنک ناندل است.

روستای ییلاقی ناندل؛ جاذبه زیبا و موردعلاقه کوهنوردان +عکس

دسترسی به ییلاق ناندل آمل

به سمت آمل حرکت کنید و در جاده هراز به سفر خود ادامه دهید. پس از عبور از پلور، گزنک، تونل وانا، بایجان و کلانتری، در سمت چپ جاده‌ای را می‌بینید که به روستای ناندل می‌رسد. پس از پاسگاه پلیس بایجان و عبور از تونل ۸، تابلویی را در سمت چپ می‌بینید که شما را به خانه کوهنوردی ناندل می‌رساند. آن جاده را دنبال کنید تا به روستای زیبای ناندل برسید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار