gardeshban.ir

هرگاه صحبت از گشت و گذار در جنوب کشور به میان می‌آید، ناخودآگاه، ذهن‌ها به سمت جزایر زیبای قشم و کیش روانه می‌شود. غافل از اینکه جنوب ایران از جاذبه‌های گردشگری طبیعی بی‌نظیر و ناشناخته‌ای برخوردار است که خارق‌العاده و شگفت‌انگیز هستند.
کد خبر: ۴۸۸۹۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۰-1400 October 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
هرگاه صحبت از گشت و گذار در جنوب کشور به میان می‌آید، ناخودآگاه، ذهن‌ها به سمت جزایر زیبای قشم و کیش روانه می‌شود. غافل از اینکه جنوب ایران از جاذبه‌های گردشگری طبیعی بی‌نظیر و ناشناخته‌ای برخوردار است که خارق‌العاده و شگفت‌انگیز هستند.

استان هرمزگان، یکی از نگین‌های زیبای گردشگری جنوب کشور است که متاسفانه کم‌تر به آن پرداخته شده است. اما ما در این مطلب قصد داریم به یکی از مناطق دیدنی کهن و بکر کشورمان بپردازیم با عنوان: تنگه بوچیر پارسیان.

پیش از اینکه از جاذبه‌های طبیعی این تنگه بگوییم، اجازه بدهید بوچیر را به شما معرفی کنیم. روستایی که از نظر باستان‌شناسی بسیار مهم است و قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارد.

در کتب تاریخی درباره ساکنان این منطقه چنین آمده است که ابتدا زرتشتیان در آنجا اقامت گزیده‌اند و قوم الحمادی این روستا را مرکز فرمانروایی خود قرار داده بودند.

اگر گذارتان به هرمزگان افتاد، حتما به سراغ تنگه بوچیر پارسیان بروید، ۵ کیلومتر بعد از روستای بوچیر در اعماق ۵۰ متری دره، می‌توانید شاهد رویارویی آب و سنگ در چشمه و آبشار بوچیر باشید.

چشمه‌ای که آبی خنک از دل آن می‌جوشد و قندیل‌های یخ از دامنه‌های دره، آویزان است.

کافی است یک لحظه چشمانتان را ببندید و این صحنه را تصور کنید؛ روستایی کویری در جنوب ایران، هرمزگان، که چشمه‌ای با آب خنک و تنگه‌ای با دمای زیر صفر درجه دارد!

تنگه بوچیر پارسیان؛ طبیعت بکر و حیرت انگیز هرمزگان+عکس

فکرش را بکنید که تنگه بوچیر پارسیان تا چه اندازه می‌تواند جذاب و خواستنی باشد، آنگاه که از شلاق‌های بی‌رحم خورشید داغ جنوب به خنکای لذت‌بخش دره‌ای زیبا پناه ببرید و روح و جانتان را در چشمه‌ای زلال و سرد، صیقل دهید.

این مکان خوشبختانه بکر و دست نخورده باقی مانده است و باید حواستان باشد در صورت بازدید، هیچ‌گونه ردی از خود برجای نگذارید. اگر می‌خواهید مسیر چشمه و تنگه را بپیمایید، باید از قبل تمرین شنا کرده باشید و اینجا تنی به آب بزنید.

البته چند سالی است که قایق‌های بادی، تماشای تنگه بوچیر پارسیان را برای خانم‌ها و گردشگران ایرانی و خارجی که میلی به شنا ندارند، آسان کرده است.

چرا بازدید از تنگه بوچیر پارسیان را پیشنهاد می‌کنیم؟

• آب و هوای مرطوب و خنک در دل کویر داغ
• تماشای تنگه‌ای با ارتفاع ۵۰ متر
• تماشای چشمه‌ای که ۳۵ متر عمق دارد
• بازدید از قندیل‌های یخ دامنه دره در دمای بالای ۳۰ درجه کویر
• شنا در آب عمیق تنگه که ۸۰۰ متر عمق دارد
• دیدن ماهی‌های دکتر فیش که به وفور در تنگه بوچیر پارسیان یافت می‌شوند
• بازدید از روستای کهن بوچیر که یک قرن و نیم قدمت دارد

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته تنگه بوچیر پارسیان

اگرچه در اصطلاح عامیانه از لفظ دره استفاده می‌کنیم، اما در واقع، تنگه بوچیر حاصل ایجاد شکافی طبیعی در دل کوه است که به غار نیز شباهت دارد.

هنگامی که برای بازدید از این منطقه دیدنی عازم می‌شوید، در ابتدا با یک محدوده آبی بسیار عمیق مواجه خواهید شد که عمقی ۸۰۰ متری دارد. آب جمع‌شده دراین محدوده آبی، توسط چشمه بوچیر تامین می‌شود که در انتهای غار، جا خوش کرده است.

همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، محدوده تنگه بوچیر پارسیان هرمزگان، کویری است، اما از پوشش گیاهی و سرسبزی مطلوبی برخوردار است تا جایی که گیاه سیاوش را می‌توانید در تنگه پیدا کنید.

اگر هم به دنبال کشف جانورانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، هستید، باید به شما بگوییم که این اینجا، منزل دکتر فیش‌های بسیاری است.

اگر با مقوله ماهی درمانی آشنایی داشته باشید، به خوبی می‌دانید که دکتر فیش‌ها، سلول‌های آسیب‌دیده و مرده پوست را می‌خورند و مانند درمان‌گرانی مجرب، بیماری‌های پوستی و استرس را از بین می‌برند.

بنابراین با سفر به تنگه بوچیر پارسیان، با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم گردش و تفریح می‌کنید و هم به رایگان تحت معاینه و درمان ماهی‌های متخصص قرار می‌گیرید.

تا یادمان نرفته این را بگوییم کا با توجه به دمای هوای تنگه و رطوبت موجود در آن، فصلی را برای سفر انتخاب کنید که سرمای زیر صفر درجه اذیتتان نکند. بهترین فصل، بهار و تابستان است که در گرمای ۴۰ درجه کویر، آبتنی در آبی سرد و خنک را تجربه کنید.

پیش از سفر به بوچیر، تجهیزات لازم مانند جلیقه نجات، لباس شنا، طناب و کفش مناسب به همراه داشته باشید. بازدید از این جاذبه طبیعی باید با حضور راهنما صورت گیرد تا چنانچه مشکلی پیش بیاید، بتواند شما را راهنمایی کند.

نکته مهم دیگری که نباید فراموش کنید این است که پیش از تاریک شدن هوا تنگه را ترک کنید و هرگز پس از غروب آفتاب به این مکان نروید.

چگونه به تنگه بوچیر پارسیان برویم؟

پس از رسیدن به مقصد، راه روستای پارسیان را در پیش بگیرید و از آن‌جا با توجه به تابلوهای مسیر به سمت بوچیر بروید. ۵ کیلومتر پس از بوچیر با جاذبه منحصربه‌فرد تنگه بوچیر پارسیان مواجه خواهید شد.

تنگه بوچیر پارسیان؛ طبیعت بکر و حیرت انگیز هرمزگان+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه بوچیر پارسیان

شما ضمن اینکه می‌توانید از تنگه بوچیر دیدن کنید، این فرصت را دارید که سواحل صخره‌ای و ماسه‌ای پارسیان را نیز از نزدیک ببینید.

تلفیق کوه و دریا و دشت، منظره چشم‌نوازی است که از اعجاب‌انگیز‌ترین مناظر پارسیان به‌شمار می‌آید. ضمنا این بندر نیز قدمتی بیش از اسلام دارد و از نطر تاریخی مهم است.

نخلستان‌های زیبا، جاده ساحلی بستانو، شهر دشتی و شهر کوشکنار از جمله جاذبه‌هایی است که می‌توانید پس از تماشای تنگه بوچیر پارسیان، سری هم به آن‌ها بزنید.

به طور کلی باید گفت، امکانات آنچنانی در بوچیر و پارسیان برای گردشگران مهیا نیست. بنابراین بهتر است در سفری که به جزایر قشم یا کیش دارید، یک روز را به بازدید از بندرعباس و بوچیر اختصاص دهید.

هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های نزدیک به تنگه بوچیر پارسیان

شما به هیچ عنوان نمی‌توانید در تنگه بوچیر پارسیان اقدام به برپایی کمپ نمایید. همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد باید پیش از غروب خورشید، این منطقه را ترک کنید و اگر قصد ماندن در هرمزگان را دارید در نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها و هتل‌ها شب را به صبح برسانید:

• اقامتگاه بوم‌گردی سمسمو پارسیان

• هتل آپارتمان خلیج فارس پارسیان

• اقامتگاه بوم‌گردی هیلو پارسیان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار