gardeshban.ir

پارک کوهستان یاسوج که به پارک جنگلی یاسوج هم شناخته می شود،یک پارک بسیار بزرگ که در حاشیه جاده یاسوج به اقلید قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۸۹۰۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۰-1400 October 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
پارک کوهستان یاسوج که به پارک جنگلی یاسوج هم شناخته می شود،یک پارک بسیار بزرگ که در حاشیه جاده یاسوج به اقلید قرار گرفته است. این پارک از مهمترین جاذبه های طبیعی و گردشگری شهر یاسوج به حساب می آید. 

از بالای این پارک می توانید نمای کلی زیبایی از شهر یاسوج ببینید.پارک بزرگ کوهستان یاسوج مساحتی نزدیک به هزار هکتار دارد . این پارک در شمال شرق شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، واقع شده و بخشی از حوزه‌ آبخیز رودخانه‌ بشار محسوب می‌شود.

پوشش گیاهی

پوشش غالب پارک درختان بلوط ایرانی است که حدود ۷۶ درصد از پوشش گیاهی پارک را تشکیل می‌دهند. باقی بادام کوهی، ارزن، کیکم، بنه و … هستند. در ارتفاعات بالا هم بوته‌زار و درختچه‌زار پوشش غالب است.

طبق مقایسه‌ عکس‌های هوایی سال ۱۳۴۴ با عکس‌های ماهواره‌ای سال ۱۳۹۰، حدود ۶۰ درصد از اراضی پارک طی این مدت تغییری نکرده که نشانگر بکر ماندن پارک جنگلی است. در این مدت، مردم محلی برای چرای دام به منطقه می‌آمدند یا حتی برای تعلیف دام سرشاخه‌ها را قطع می‌کردند. تازه در دهه‌ گذشته بود که منطقه‌ای در مرکز پارک برای تفریح در نظر گرفته شد. مسیرهای پیاده‌روی و ۸۰ آلاچیق در آن ساخته شد. جاده‌ آسفالتی هم در مرز شمالی پارک برای رفت و آمد کشیده شد.

امکانات پارک

پارک جنگلی یاسوج پس از آبشار یاسوج مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌ گردشگری منطقه است و طبیعت آن حتی مردم محلی را همچنان به سوی خود می‌کشاند. طی تحقیقی میدانی که در سال ۱۳۸۸ بین بازدیدکنندگان پارک انجام شد، حدود ۸۷ درصد از آنان گفتند حاضرند برای ورود به پارک جنگلی مبلغی هم بپردازند. سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر از پارک بازدید می‌کنند.

شش سالی است که مدیریت پارک با شهرداری یاسوج است. اخیراً صحبت‌هایی شده که آن را به وزارت نفت واگذار کنند. وزارت نفت با سابقه‌ خوبی که در ساخت مجتمع رفاهی در محمودآباد مازندران دارد، استاندار را مشتاق کرده که هر چه سریع‌تر واگذاری را انجام دهد تا سرمایه‌گذاری‌ای که رقمش روی ۶۰۰ میلیارد تومان می‌چرخد تزریق شود.

بهترین زمان بازدید

منطقه دارای اقلیم مرطوب و سرد است و میانگین دمای سالانه روی ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌گردد. حداکثر دما در مرداد ماه ۳۵ درجه و حداقل دما در بهمن ‌ماه ۳ درجه است. اگر خواستید دل به طبیعت یاسوج و پارک جنگلی‌اش بسپارید، بهترین زمان برای بازدید اوایل بهار است.

آبشار یاسوج نزدیک‌ترین جاذبه‌ گردشگری به پارک است که در فاصله‌ ۱۵ کیلومتری آن قرار دارد.مجتمع جهانگردی یاسوج نیز نزدیک‌ترین هتل به پارک جنگلی است که در فاصله‌ ده دقیقه‌ای واقع شده است.

نحوه دسترسی

آدرس:کهگیلویه و بویر احمد – یاسوج از طریق جاده ورودی پارک بزرگ کوهستان


















مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار