gardeshban.ir

برج قلعه اسجیل چناران مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان چناران، بخش گلبهار، دهستان گلمکان، شرق روستای اسجیل واقع شده است.
کد خبر: ۴۸۹۴۸
تاریخ انتشار : جمعه ۰۳ دی ۱۴۰۰-1400 October 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
برج قلعه اسجیل چناران مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان چناران، بخش گلبهار، دهستان گلمکان، شرق روستای اسجیل واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهرستان چناران با ۳ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مربع وسعت در ۷۵ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده است .که دهستان گلمکان یکی از ۵ دهستان این شهرستان است . این برج در شهرستان چناران، بخش گلبهار، دهستان گلمکان، شرق روستای اسجیل واقع شده است.

اسجیل یکی از روستاهای زیبا و ییلاقی حاشیه شمالی کوههای بینالود است که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است. به خاطر موقعیت قرارگیری این روستای کوهپایه‌ای که در دره‌ای زیبا و سرسبز قرار گرفته دارای آب و هوایی مفرّح می‌باشد. شاید به جرأت بتوان ادعا نمود کمتر جای خراسان دارای این گونه آب و هوای نشاط‌ آور است. از طرفی سابقه سکونت در آن به هزاره اول قبل از میلاد بر می‌گردد. با این وجود متاسفانه این منطقه از دید مسوولین گردشگری به دور مانده و در مورد پتانسیل‌های موجود در آن از جمله چشم‌اندازهای تاریخی و طبیعی برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

با توجه به نزدیکی این روستای زیبا به شهر مشهد لزوم هدایت گردشگران به آن انکارناپذیر است. و جا دارد مسوولین با یک برنامه‌ریزی دقیق از این پتانسیل بالقوه که در نزدیکی مشهد واقع شده استفاده نموده و جهت هدایت گردشگران و زائرین به آن تلاش نمایند. در این مختصر نگارنده سعی داشته نگاهی گذرا به پیشینه تاریخی اسجیل داشته باشد. هرچند که این نوشتار دارای منابع محدودی می‌باشد و بیشتر نظرات و مطالعات میدانی است. ولی نگارنده امیدوار است این مقاله بابی باشد جهت توجه هرچه بیشتر مسوولین و محققینی که در این زمینه قلم‌فرسایی می‌نمایند.










مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار