gardeshban.ir

کدو پلو یا کهی پلا یکی از سنتی ترین و خوشمزه ترین غذا های مازندران می باشد، که بیشتر طبع گرمی دارد.
کد خبر: ۴۸۹۷۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰-1400 October 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
کدو پلو یا کهی پلا یکی از سنتی ترین و خوشمزه ترین غذا های مازندران می باشد، که بیشتر طبع گرمی دارد و به همین دلیل در فصل سرد طبخ می شود. شمالی در کنار کدو پلو از ترشی ناز خاتون نیز استفاده می کنند. 

از خواص کدو می توان به تقویت مغز، درمان قلنج اشاره کرد. در هنگام خرید کدو دقت کنید تا کدو های لک دار را انتخاب نکنید و اگر کمی با دست فشار دادید فرو نرود. کدو حلوایی به محض برش دادن داخل کیسه فریرز قرار دهید و داخل یخچال نگهداری کنید. 



مواد لازم برای تهیه کدو پلو حلوایی

کدو ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
برنج ۳ پیمانه
سیر ۴ حبه
تخم مرغ ۲ عدد
زعفران به مقدار لازم
نمک، فلفل، دارچین، زیره، زردچوبه مقدار لازم

طرز تهیه کدو پلو شمالی با نیمرو

مرحله اول: تفت پیاز و سیر

ابتدا پیاز ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید. سیر را نیز پوست گرفته و رنده یا پوره کنید. داخل یک تابه مقداری روغن ریخته و پیاز و سیر را خوب تفت دهید تا پیازها طلایی و سبک شوند. در ادامه همه ادویه های گفته شده را به پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید تا بوی ادویه ها آزاد شود. در تهیه این پلو از مقدار بیشتری دارچین استفاده کنید.

مرحله دوم : اضافه کردن کدو

کدو حلوایی را برش زده و به قطعات مکعبی خرد کنید. بهتر است اندازه کدو ها را متوسط برش بزنید. حالا کدو ها را به مواد پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شوند. در این مرحله کمی پودر زعفران سابیده شده اضافه کنید و اگر کدو شما شیرین نبود به دلخواه در این مرحله ۲ ق غذا خوری شکر اضافه کنید. حالا مواد میانی ما آماده شده است.

مرحله سوم : دم گذاشتن برنج

برنج را از چند ساعت قبل با مقداری نمک خیس کنید و  روی حرارت بگذارید تا بجوش بیاید. در حین پختن مدام کف روی برنج را بگیرید. وقتی برنج نرم شد آن را آبکش کرده و کف قابلمه مقداری روغن بریزید. از کدو ها برای ته دیگ می توانید استفاده کنید. بدین صورت که کدو را به قطر ۱ سانت برش زده و کف قابلمه قرار دهید و یک لابه برنج ریخته و روی آن مواد میانی را اضافه کنید. مواد را خوب مخلوط کرده این کار را تا جایی ادامه دهید تا برنج و مواد میانی تمام شوند. سپس برنج را دم گذاشته و در انتهای پخت برنج روی آن زعفران و کره بریزید.

 مرحله چهارم: تهیه نیمرو

وقتی کدو حلوایی پلو دم کشید. نیمرو را باید آماده کنید. داخل یک تابه کمی کره و روغن ریخته و تخم مرغ را بشکنید و به آن کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و به همراه پلو میل کنید. نوش جان

مانی پلو یکی از غذا های خوشمزه شهر دامغان می باشد، دامغانی ها به لا به لای پلو مانی می گویند. این پلویی رنگارنگ و …

نکات کلیدی در تهیه کدو پلو ساده

می توانید از گوشت قلقلی نیز برای تهیه این غذا استفاده کنید.

بهتر است برای عطر و طعم بهتر در هنگام دم گذاشتن پلو کمی دارچین نیز روی آن بریزید.

افزودن تخم مرغ اختیاری می باشد.

برای اینکه برنج خوش رنگ تر باشد، کمی زردچوبه یا زعفران داخل برنج در حال جوش بریزید.
بهتر است برنج را کمی زنده تر آبکش کنید، زیرا کدو ها در هنگام پخت کمی آب می اندازد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار