gardeshban.ir

آبشار کشیت شهداد یکی از تماشایی‌ترین جلوه‌های طبیعی است که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهداد در بخش گلباف قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۰۱۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۰-1400 October 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
آبشار کشیت شهداد یکی از تماشایی‌ترین جلوه‌های طبیعی است که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهداد در بخش گلباف قرار دارد. این آبشار در کنار منظره کویری این منطقه، چشم‌اندازی دیدنی را به‌وجود آورده است. 

آبشار کشیت در دره‌ای به همین نام واقع شده و حاصل جریان رودهایی است که در دل کویر پیچ‌وتاب می‌خورند. این رودها با رسیدن به دره از دیواره آن جاری شده و سرابی خیال‌انگیز را تشکیل می‌دهند.

آبشار کشیت شهداد؛ جاذبه ای حیرت انگیز در دل کویر +عکس

دره کشیت به‌واسطه حضور این آبشار به محل سرسبزی تبدیل شده و مملو از درختانی است که سایه خود را بر سر گردشگران می‌اندازند. ارتفاع آبشار کشیت به ۱۲ متر می‌رسد و در اطراف آن گونه‌های گیاهی خاصی نظیر گل سنگ و سرخس دیده می‌شود. جریان پر فشار این پدیده طبیعی، حوضچه‌ زیبایی را ایجاد کرده که وسعت آن به ۶۰۰ متر مربع می‌رسد.

درختان میوه، مرکبات و نخلستان‌های اطراف این منطقه با آب‌وهوا و شرایط اقلیمی کویر لوت تناسبی نداشته و بیش‌تر منظره‌ای غیرواقعی و افسانه‌ای را به تصویر می‌کشند. این همه طراوت و سرزندگی در میان کویری خشک و بی‌آب‌و علف مانند معجزه‌ای باورنکردنی به‌نظر می‌آید. در نزدیکی این آبشار روستایی تاریخی وجود دارد که اهالی آن با قلب‌هایی به گرمی آفتاب کویر و دستانی به بخشندگی شاخه‌های نخل از گردشگران این ناحیه استقبال می‌کنند.

چرا بازدید از آبشار کشیت شهداد را پیشنهاد می کنیم؟

• مشاهده یکی از بی‌نظیرترین جلوه‌های طبیعی در دل کویر لوت
• آشنایی با اهالی صمیمی و خونگرم منطقه
• بازدید از اماکن گردشگری اطراف آبشار کشیت شهداد
• وقت‌گذرانی در واحه‌ای سرسبز در میان کویری بی‌آب‌وعلف
• آبتنی کردن در حوضچه طبیعی این ناحیه
• بازدید از ساختار تاریخی و منحصر به‌فرد قلعه و روستای کشیت
• مشاهده حیات گیاهی اطراف آبشار
• بازدید از حوضچه عظیم ایجاد شده توسط آبشار کشیت

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته آبشار کشیت شهداد

در میان کویر لوت، درست در زیر تابش آفتاب داغ و در قلب دشتی خشک و بی‌حاصل، واحه‌ای سبز و خیال‌انگیز قرار دارد. این سرزمین رویایی به لطف جوش‌وخروش رودخانه‌های اطراف و آبشار کشیت در دره‌ای به همین نام شکل گرفته است. این آبشار در محل تلاقی خود با زمین به حوضچه‌ای بزرگ و رودی جاری تبدیل می‌شود.

این حوضچه طبیعی منزل‌گاه ماهی‌های گارا روفا است که از آن‌ها با عنوان دکتر فیش نیز یاد می‌شود. این آبزیان کوچک و بی‌خطر، عمدتا از بخش‌های مرده پوست انسان تغذیه می‌کنند؛ به همین دلیل، این روزها در اغلب اسپاها از آن‌ها برای پاک‌سازی پوست مرده پاشنه پا بهره می‌برند. شنا کردن در آب زلال و خنک این حوضچه طبیعی و مجاورت با این موجودات ریز به کنترل اصطراب و استرس کمک می‌کند. در این منطقه، روستا و قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که با الهام از ارگ بم ساخته شده است.

تماشای گل‌سنگ‌ها و سرخس‌های اطراف آبشار و نخلستان‌ها و درختان میوه و مرکبات این ناحیه، آدمی را به شگفتی وامی‌دارد. این همه طراوت و زیبایی ناشی از جریان رودها و آبشارهایی است که آب‌وهوا و شرایط اقلیمی این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. آبشار کشیت و زمین‌های اطراف آن در روزگاران گذشته در مجاورت جاده ابریشم قرار داشتند. راه‌زنان کشیت در این ناحیه مخفی می‌شدند و به کاروان‌های بازرگانان و مسافران حمله می‌کردند. با این حال، امروزه این مکان یکی از آرامش‌بخش‌ترین نقاط ایران به حساب می‌آید.

چگونه به آبشار کشیت شهداد برویم؟

این روزها، با مراجعه به وب‌سایت آژانس‌های گردشگری ارزانترین بلیط هواپیما را می‌توان خرید. بنابراین، برای بازدید از آبشار کشیت شهداد کافی است بلیط هواپیما کرمان را تهیه کنید. پس از رسیدن به کرمان، با استفاده از خودرو و با پشت سر گذاشتن مسیری معادل ۱۰۰ کیلومتر به کویر لوت می‌رسید. برای دستیابی به آبشار کشیت، لازم است ۷۰ کیلومتر دیگر در دل کویر پیشروی کنید. علاقه‌مندان به سفرهای جاده‌ای و زمینی هم بسته به مبدا حرکت خود و با استفاده از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی می‌توانند به سمت شهداد یا کرمان رهسپار شوند و پس از آن به سمت کویر لوت و آبشار کشیت حرکت کنند.

آبشار کشیت شهداد؛ جاذبه ای حیرت انگیز در دل کویر +عکس

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کشیت شهداد

از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به آبشار کشیت شهداد می‌توان به روستا و قلعه‌ای با همین نام اشاره کرد. این روستا که به بهشت کویر نیز معروف است در فاصله ۱۷۰ کیلومتری کرمان واقع شده و از بافتی تاریخی برخوردار است. قلعه ۶ هزار ساله دختر نیز در مجاورت همین روستا قرار گرفته است. ساختار این قلعه، ارگ قدیمی بم را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. بسیاری از مورخان، روستای کشیت را یکی از نخستین منزل‌گاه‌های بشر بر روی زمین می‌دانند.

ارگ راین و آبشار مجاور آن نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار کشیت به حساب می‌آیند. ارگ راین که لقب دومین بنای خشتی جهان را به خود اختصاص داده در فاصله نه چندان دوری از آبشار کشیت واقع شده و یادگاری از دوره حکمرانی ساسانیان است.

آبشارهای خوشکار، فوسک و سیمک نیز از زیباترین جلوه‌های طبیعی نزدیک به روستای کشیت به حساب می‌آیند. به علاوه، پارک ملی خَبْر در ۱۰ کیلومتری آبشار کشیت یکی از زیباترین دشت‌هایی است که گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی را در خود جا داده است. روستای سیرچ و پیست اسکی و چشمه آب‌گرم اطراف آن هم در زمره جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این ناحیه قرار دارند. قرارگیری پیست اسکی سیرچ در فاصله اندکی با کویر لوت و دشت گندم بریان، اهمیت آن را چند برابر می‌کند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به آبشار کشیت شهداد

در شهرهای کرمان و شهداد هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی بسیار زیادی وجود دارند که در فاصله نسبتا زیادی با آبشار کشیت شهداد قرار گرفته‌اند. با این حال، از نزدیک‌ترین مکان‌های اقامتی به این آبشار می‌توان اقامت‌گاه بوم‌گردی کاشکیلو و اقامت‌گاه بوم‌گردی شب‌های پر ستاره را نام برد که تقریبا در ۴۰ کیلومتری این جاذبه گردشگری قرار گرفته‌اند.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار