gardeshban.ir

حتما در کتاب‌های درسی و یا مستندهای صدا و سیما، تصاویری از زمین رنگی، خاکی و صخره‌ای مریخ را دیده‌اید. وقتی پایتان به جزیره هرمز برسد، تمام آنچه که از سیاره مریخ دیده بودید برایتان یادآوری می‌شود. همان‌قدر شگفت‌انگیز، زیبا و پرجاذبه.
کد خبر: ۴۹۰۵۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰-1400 October 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر از هیاهوی زندگی ماشینی خسته شده‌اید، اگر در ماه مبالغی را صرف حضور در کلاس‌های مدیتیشن، مشاوره، ماساژ درمانی و کارگاه‌های رفع اضطراب می‌کنید، باید به شما بگوییم که سفر به دره سکوت جزیره هرمز می‌تواند یک نسخه شفابخش برای شما باشد.

وقتی وارد این دره می‌شوید، حس یک ترس دلچسب همراه با آرامشی مطلق به شما دست خواهد داد. چنانچه به دنبال علت این سطح از بی‌صدایی دره هستید، خوب است بدانید که نمک، خاصیت جذب آلودگی‌های صوتی را دارد. ازاین‌رو وجود کوه‌های نمک و شوره‌زارها سبب شده است تا همه چیز برای یک استراحت مطلق در دره سکوت جزیره هرمز فراهم باشد.

اگر اهل مطالعه مطالب عمومی باشید، قطعا شنیده‌اید که سنگ نمک، ساطع‌کننده انرژی مثبت، آرام‌بخش و از بین برنده استرس است. به همین دلیل حضور شما در دره سکوت برای چندین ساعت، احساس بسیار خوشایندی به شما خواهد بخشید.

جزیره هرمز روی یک گنبد نمکی شکل گرفته است و یکی از معروف‌ترین کوه‌های نمک این حوالی، الهه نمک است. اگر دوست دارید بدانید چرا این کوه به چنین نامی شهرت یافته است، باید بگوییم که این پدیده طبیعی که حاصل فرسایش باد و نمک است، چنان ابهتی دارد که در نظر اول قطعا توجهتان را به خود جلب خواهد کرد.

این کوه در دل دره سکوت جزیره هرمز مانند الهه‌ای قد برافراشته است و بلورهای نمک آن در رنگ‌های متفاوت، دامنه‌اش را پوشانده‌اند. در زیر این کوه، آبی جریان دارد که بستر آن بلور و شن‌های نارنجی رنگ است که به زیبایی و عظمت الهه نمک افزوده است.

دره سکوت جزیره هرمز؛ جاذبه ای مریخی و حیرت انگیز + عکس

فرسایش باد با نمک‌ها سبب شده است تا کوه‌های اطراف هر یک به شکل و شمایلی در بیایند. به غیر از الهه نمک، کوه دیگری نیز وجود دارد که از قله آن تصویر یک روحانی به ذهن متبادر می‌شود. روحانی که یارانش اطرافش را گرفته‌اند و رداهایی به رنگ سفید به تن دارند. برخی با تماشای این کوه به یاد پیامبر اسلام می‌افتند و برخی تصویر مسیح و حواریون را استنباط می‌کنند.

ترکیب رنگی نمک‌ها در دره سکوت جزیره هرمز به حدی زیباست که سخت می‌توان باور کرد همه این پدیده‌ها به شکل طبیعی ساخته شده باشند.

چرا بازدید از دره سکوت جزیره هرمز را پیشنهاد می‌کنیم؟

• تماشای خاک و سواحل رنگین کمانی جزیره هرمز
• تجربه سکوت و آرامش مطلق در دره سکوت
• بازدید از الهه نمک
• تجربه خوردن خاک این دره که محلی‌ها از آن در خوراکی‌های متعدد استفاده می‌کنند

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته دره سکوت جزیره هرمز

همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، خاک سرخ جزیره هرمز، حس و حال قدم گذاشتن روی مریخ را به شما می‌بخشد. همان‌قدر که اگر وارد سیاره‌ای دیگر شوید، دلهره‌ای شیرین می‌گیرید و تعجب می‌کنید، در دره سکوت جزیره هرمز نیز همین تجربه را خواهید داشت.

نمک‌های این دره به حدی سفت و سخت هستند که این محدوده به عنوان دره تبرزن نیز شناخته می‌شود. زیرا قدیمی‌ترها می‌گویند در گذشته با تبر نمک‌ها را از دامنه‌ کوه‌ها جدا می‌کردند.
از طرفی وجود مقادیر قابل توجهی از سنگ نمک و کانی‌ها، این دره را به دره انرژی معروف کرده است. کافی است چند ساعت در این دره گشت و گذار یا استراحت کنید، تا تاثیر شگفت‌انگیز آن را روی روح و روانتان حس کنید. حس دلچسبی که تا همیشه با شما خواهد بود و بازدید از این دره را به یکی از بهترین تجربه‌های تفریحی زندگی‌تان تبدیل می‌کند.

این دره اینقدر عجیب و غریب است که حتی خاکش خوردنی است! بله! درست شنیدید. محلی‌ها از خاک دره سکوت جزیره هرمز، سوراغ می‌پزند و یک نان پرطرفدار تولید می‌کنند. هرگاه برای بازدید از دره سکوت رفتید، از دستفروش‌های اطراف حتما این نان معروف را تهیه و نوش جان کنید.

ضمنا دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که جزیره هرمز در جهان به موزه کانی‌ها شهرت دارد. بنابراین این جزیره منحصربه‌فرد، برای زمین شناسان تمام دنیا یک جاذبه علمی و گردشگری است.

دره سکوت جزیره هرمز؛ جاذبه ای مریخی و حیرت انگیز + عکس

چگونه به دره سکوت جزیره هرمز برویم؟

پیش از هر چیز خوب است بدانید که از دره سکوت جزیره هرمز در هر چهار فصل سال می‌توانید به صورت رایگان بازدید کنید. اما اگر گرمایی هستید، بهتر است تابستان داغ جنوب را تجربه نکنید.

اگر به بندرعباس رفتید، خودتان را به اسکله شهید حقانی برسانید و با قایق به سمت هرمز بروید. اگر هم از قشم قصد رفتن به هرمز را دارید، از اسکله ذاکری با قایق راهی شوید.

در جزیره هرمز، موتورهای سه‌چرخه‌ای هستند که شما را به دره سکوت برسانند.

جاهای دیدنی نزدیک به دره سکوت جزیره هرمز

جزیره هرمز به علت داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و نیز موقعیت استراتژیکی که دارد، همواره یکی از مقاصد مهم گردشگران ایرانی و خارجی بوده است.

به غیر از دره سکوت جزیره هرمز، غار کریستالی، قلعه پرتغالی‌ها، ساحل مفنق و سواحل رنگین کمانی، الهه نمک و دره مجسمه‌ها را هم حتما ببینید.

اگر به مباحث زمین‌شناسی علاقمندید و در این زمینه سررشته دارید، بلورهای نمک و کانی‌های جزیره، برای شما بسیار جذاب خواهند بود.

چنانچه گمان می‌کنید در هرمز هم مانند قشم و کیش می‌توانید در مجتمع‌های تجاری گشت و گذار کنید، سخت در اشتباهید. اینجا همه چیز رنگ و بوی سنت دارد و بازارهای طبقاتی هنوز در دل زمین سبز نشده‌اند، اما می‌توانید از صنایع دستی این جزیره و گلدان‌هایی که با خاک‌های رنگی جزیره هرمز ساخته شده‌اند، سوغاتی ببرید.

هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های نزدیک به دره سکوت جزیره هرمز

چند وقتی است که برپایی کمپ و چادر در جزیره هرمز ممنوع شده است، چنانچه قصدتان از بازدید از دره سکوت جزیره هرمز بیش از گردش یک روزه است، هم می‌توانید به بندرعباس و قشم بازگردید و هم می‌توانید شب را در یکی از اقامت‌گاه‌های زیر بگذرانید:
• اقامتگاه بوم‌گردی صبورا
• اقامتگاه ماجرای هرمز
• هتل ساحل سرخ
• هتل هورموز
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار