gardeshban.ir

بقایای یک دژ عظیم رومی که گمان می‌رود نقش مهمی در فتح بریتانیا داشته باشد در سواحل هلند کشف شد.
کد خبر: ۴۹۰۷۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۰-1400 October 06
گردشبان (gardeshban.ir) :


باستان‌شناسان موفق شدند بقایای یک دژ عظیم رومی را که گمان می‌رود نقش کلیدی در فتح موفقیت‌آمیز بریتانیا در سال ۴۳ میلادی داشته باشد در یکی از سواحل واقع در هلند کشف کردند.

بر اساس یافته‌های محققان،‌ یک سپاه متشکل از هزاران سرباز آماده در «فلسن»‌ واقع در ۲۰ مایلی آمستردام مستقر بوده‌اند.

دکتر «آرجن بوزمن»‌ باستان‌شناسی که در این اکتشاف شرکت داشته است می‌گوید شواهد نشان می‌دهند «فلسن» شمال‌ترین دژ امپراتوری روم بوده است.

این اردوگاه نظامی توسط امپراتور «کالیگولا» جهت آمادگی برای تسخیر بریتانیا در حوالی سال ۴۰ میلادی که البته ناموفق بود تاسیس شده است، اما «کلودیوس» دیگر امپراتور روم این دژ را برای فتح بریتانیا در سال ۴۳ میلادی توسعه داد.

 «بوزمن» با اشاره به این‌که شواهد معتبری از حضور «کالیگولا»‌ در هلند وجود دارد،‌ بیان کرد: «کالیگولا به هلند آمد تا تمهیدات لازم برای حمله به انگلستان را فراهم کند تا به همان دستاورد نظامی برسد که «ژولیوس سزار» به آن دست‌یافته بود،‌ البته با این تفاوت که کالیگولا قصد داشت پس از حمله در همان مکان بماند. او نتوانست این کار را به پایان برساند چراکه در سال ۴۱ میلادی کشته شد در نتیجه «کلودیوس» کار ناتمام «کالیگولا» را به اتمام رساند.»‌

البته نخستین شواهد از وجود دژ رومی‌ها در «فلسن»‌ در سال ۱۹۴۵ توسط دانش‌آموزانی که بقایای چند تکه سفال را کشف کرده بودند،‌ آشکار شد. در نتیجه کاوش‌های باستان‌شناسی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی صورت گرفت. در سال ۱۹۹۷ با کشف چند سنگر،‌ یک دیوار و دروازه رومی، مکان مورد نظر به یک محوطه باستان‌شناسی تبدیل شد. اما در این مرحله،‌ گمان می‌رفت اردوگاه فلسن بین سال‌های ۳۹ تا ۴۷ مورد استفاده قرار گرفته و بسیار کوچک بوده است.

البته پیش‌تر شواهدی از وجود یک دژ که با نام «فلسن ۱» شناخته می‌شود در سال ۱۹۷۲ نیز کشف شده بود که گمان می‌رود بین ۱۵ تا ۳۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفته است. وجود این دو دژ در نزدیکی یکدیگر سبب شده بود کارشناسان گمان کنند این دو دژ فقط یک یا دو هکتار مساحت داشتند. اخیرا با بررسی و تحقیق مشخص شد دژ دوم دست کم ۱۱ هکتار مساحت داشته در نتیجه یک سپاه کامل پنج یا شش‌هزار نفری می‌توانسته در این دژ قرار بگیرد.

این دژ که اکنون با نام «فلسن ۲» شناخته می‌شود در سال ۴۷ میلادی با دستور «کلودیوس» تخلیه شد. حکمرانی رومی‌ها در بریتانیا در سال  ۴۱۰ میلادی با آغاز سقوط امپراتوری روم به پایان رسید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار