gardeshban.ir

درپی توافق صورت گرفته بین وزیر راه و شهرسازی با همتای عراقی‌اش در زمینه اتصال ریلی دو کشور باید دید موانع پیش روی راه آهن شلمچه – بصره که پیش از این وجود داشته، برداشته خواهد شد و در زمان‌بندی مشخص اعلام شده می‌توان با قطار به عراق سفر کرد؟
کد خبر: ۴۹۰۹۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۴۰۰-1400 October 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
طی روزهای گذشته رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- با هیات همراهی به عراق سفر کرد تا درباره موضوعات مختلف با مقامات این کشور همسایه دیدار و گفت‌وگو کند. یکی از این مسائل اتصال ریلی دو کشور بود که سال‌هاست در دستور کار طرفین قرار گرفته اما هیچگاه آنطور که باید پیش نرفته است.

این مقام مسئول در دولت سیزدهم درباره این سفر و جزییات توافق صورت گرفته دو جانبه در زمینه خط ریلی شلمچه-بصره اظهار کرد: تقریبا ۲۰ سال است با عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه ریلی تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد، افزود: منتظر تشکیل شرکت مشترک در ۲ ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم که این عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است.

عباس خطیبی - معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور - در گفت‌وگو با ایسنا درباره این قرارداد امضاء شده اظهار کرد: قرارداد اخیر امضاء شده با عراق با همه تفاهم‌نامه‌های گذشته فرق دارد و آن اینکه در این قرارداد زمان بندی مشخصی وجود دارد که مقرر شده تا طرفین نسبت به آن پایبند باشند تا به نحوی درست، عملیات اجرایی آغاز شود.

وی افزود: بر اساس این قرار داد، راه‌آهن شلمچه-بصره با مشارکت شرکت ایرانی و عراقی وارد فاز مطالعاتی و اجرایی خواهد شد و تا کنون در تفاهم‌نامه‌های قبلی با عراقی‌ها چنین جزییات و زمان‌بندی وجود نداشت که نشان از عزم طرفین دارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرد: سال‌های گذشته با وجود تفاهم‌های صورت گرفته امکان کار و زمان بندی مشخصی در پروژه برای سرمایه‌گذار ایرانی درخاک عراق نبود و این امتیاز و حمایت به صورت کامل وجود نداشت اما امیدواریم با امضاء این قرار داد گره اصلی خط ریلی بصره-شلمچه باز شود و بتوانیم این پروژه مهم ریلی را در زمان‌بندی مشخص اعلام شده، به پایان برسانیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار