gardeshban.ir

آبشار آب سفید الیگودرز در استان لرستان از سال ۱۳۹۸ میراث طبیعی ایران به‌حساب می‌آید. این آبشار در جنوب شهر الیگودرز، جنوب شرقی لرستان و منطقه‌ای ییلاقی قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۱۰۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۴۰۰-1400 October 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
عروس را با لباس تور سفید و زیبایی‌اش می‌شناسیم و طبیعت ایران آبشار آب سفید را عروس آبشارهای خود معرفی می‌کند. آب وقتی از بالای این آبشار پایین می‌آید با برخورد به سنگ‌ها و صخره‌ها حباب‌هایی را در هوا پخش می‌کند که انگار آبشار تور سفیدی بر سر دارد.

آبشار آب سفید الیگودرز در استان لرستان از سال ۱۳۹۸ میراث طبیعی ایران به‌حساب می‌آید. این آبشار در جنوب شهر الیگودرز، جنوب شرقی لرستان و منطقه‌ای ییلاقی قرار دارد. جاده‌ای که ما را از شهر الیگودرز به آبشار آب سفید می‌برد مسیر رفتن به امام‌زاده محمد بن حسن، که در بین محلی‌ها «امام‌زاده مومد حسن» خوانده می‌شود، است.

رفتن به آبشار آب سفید الیگودرز آسان است و سخت نبودن طبیعت کوهستانی آن باعث می‌شود که امکانات لازم برای گردشگران فراهم شود. ییلاقی بودن منطقه‌ی آبشار دلیلی است تا در فصل‌های بهار و تابستان جمعیت زیادی را اینجا ببینیم.

آبشار آب سفید الیگودرز؛ طبیعت مثال زدنی و زیبای لرستان+عکس

در مسیر رسیدن به آبشار آب سفید ممکن است نام‌های دیگری را برای آن بشنویم: او اسبید (نام محلی آبشار)، سفید آب و آبشار سفید. سفید بودن ویژگی است که در مورد این آبشار تأکید می‌شود و با دیدن و دست زدن به آبشار این سفیدی را احساس می‌کنید.

چرا بازدید از آبشار آب سفید الیگودرز را پیشنهاد می ‌کنیم؟

وقتی می‌شنوید یکی از آبشارهای استان لرستان عروس آبشارهای ایران است چیزی که به ذهن شما می‌آید آن است که «می‌توان به‌آسانی آنجا رفت». وقتی می‌بینید این آبشار در جنوب شرقی لرستان قرار دارد و از شهر الیگودرز و از طریق یک جاده به دیدن آبشار عروس ایران می‌روند خوشحال می‌شوید.

وقتی در حال رفتن به‌سمت آبشار آب سفید الیگودرز هستید حوصله‌ی شما سر نمی‌رود و مناظر بیرون شما را مشغول خود می‌کند. روستاهایی در مسیر جاده وجود دارند که می‌توانید نگاهی به آنها کنید. رودخانه‌ها را در مسیر رسیدن از دست ندهید.

وقتی به نزدیکی آبشار آب سفید می‌رسید اتومبیل خود را به پارکینگ می‌برید و از طریق راه سنگ‌فرشی که آنجا است پیاده به دیدن آبشار آب‌سفید می‌روید.

در استان لرستان امکانات مناسب در محل آبشار آب سفید میزبان شما هستند؛ سکو، نمازخانه، مواد غذایی و نمایشگاهی برای محصولات دستی و غذایی مردم بختیار و عشایری که هنگام ییلاق به اینجا می‌آیند خاطرات شما را پر می‌کنند. شاید اگر بدانید قرار است امکانات زیادی به اینجا بیاید آبشار آب سفید الیگودرز را در ذهن خود نگه می‌دارید.

واقعاً آبشار آب سفید عروس است. حباب‌هایی به صورت شما می‌خورند که در هوای آنجا پخش شده‌اند و وقتی با فاصله‌ای دورتر آبشار را می‌بینیم انگار تور سفیدی بر تن آبشار است؛ بهترین زمان است که دوربین عکاسی روشن شود و این لحظه را ثبت کند.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار آب سفید الیگودرز در منطقه‌ی پیشکوه ذلقی و غرب رشته‌کوه اشترانکوه قرار دارد و در دامنه‌ی این رشته‌کوه خود را جای داده است. محل آبشار «تاریک دره» خوانده می‌شود.

از منطقه‌ای که آبشار آب سفید در آن قرار دارد، به خاطر پوشش گیاهی و وجود حیوانات منطقه، حفاظت می‌شود.

آبشار آب سفید از ارتفاع ۷۰ متری و از تونلی در «قالی کوه» بیرون می‌آید؛ این تونل به‌خاطر فرسایش در طول زمان است. هنگامی که آبشار پایین می‌آیید به صخره‌های دامنه‌ی کوه می‌خورد؛ چینش این صخره‌ها طوری است که در اثر برخورد آبشار با آنها حباب‌های آب زیادی به هوا می‌پرند؛ این حباب‌های آب این آبشار را خاص کرده و لقب عروس آبشارهای ایران را برای آن می‌آورد.

مبدأ آب آبشار رودهای دائمی در کوه‌های کازینستان و حرا هستند که پس از گذر از آبشار به رود کاکلستان و سپس رودبار لرستان می‌رود. رودبار لرستان از شاخه‌های رود دز است.

عرض آبشار آب سفید الیگودرز بسته به بارانی که در طول سال می‌بارد فرق می‌کند و بین ۸ تا ۱۵ متر است. بارش خوب باران در فصل‌های بارش باعث می‌شود که آب آبشار زیاد شود و گردشگران زیادی در فصل‌های بهار و تابستان به اینجا بیایند. عشایر هم که در زمان ییلاق در این منطقه حضور دارند و می‌توانند خود را به گردشگران معرفی کنند و محصولات خود را بفروشند.

اگر فصل بهار را برای دیدن عروس آبشارهای ایران انتخاب کردید بدانید که سردی هوا هنوز وجود دارد و از خود مراقبت کنید. در زمان سرما هم می‌توان به دیدن آبشار آب سفید الیگودرز، به خاطر مسیر آسان، رفت اما امکانات مناسب را نمی‌بینید.

چگونه به آبشار آب سفید الیگودرز برویم؟

برای رسیدن به آبشار آب سفید، از شهر الیگودرز و در جاده‌ای که به جاده‌ی امام‌زاده مومد حسن مشهور است راه می‌افتید؛ امام‌زاده مومد حسن جایگاه خود را میان مردم بختیار منطقه دارد. پس از طی مسافت ۵۰ کیلومتر به نزدیکی آبشار می‌رسید. شما می‌توانید در پارکینگ نزدیک آبشار خودروی خود را بگذارید و با پای پیاده از طریق یک راه سنگ‌فرش به آبشار آب سفید بروید.

شهرهای خرم آباد، اراک و اصفهان فاصله‌ی نزدیکی با شهر الیگودرز دارند. اگر برای دیدن آبشار آب سفید هواپیما را انتخاب می‌کنید بلیط هواپیما خرم آباد، بلیط اصفهان یا بلیط اراک را بگیرید. در عصر جدید خرید اینترنتی بلیط هواپیما پیشنهاد می‌شود.

آبشار آب سفید الیگودرز؛ طبیعت مثال زدنی و زیبای لرستان+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار آب سفید الیگودرز

طبیعتی که در اطراف جاده دسترسی به آبشار آب سفید وجود دارد مناظری دیدنی برای تماشا دارد؛ روستاها، رودخانه‌ها، درختان گردو و بلوط این مناظر دیدنی را می‌سازند.

جاده‌ای که برای رسیدن به آبشار آب سفید الیگودرز اتومبیل خود را در آن می‌رانید شما را به امامزاده مومد حسن و سد پرآب خان هم راهنمایی می‌کنند؛ این اماکن فاصله‌ای بیش از ۵ کیلومتر با آبشار دارند.

هنگامی که به آبشار آب سفید می‌آیید کوهنوردی را فراموش نکنید. دشت‌ها هم جاهای خوبی برای گردش در اطراف هستند؛ مخصوصاً فصل‌های بهار و تابستان که سرسبزی و گل‌های گوناگون مثل لاله‌ی واژگون به دشت‌های اطراف منظره‌ای دیگر می‌دهند.

درخت خاصی در اطراف آبشار آب سفید الیگودرز وجود دارد؛ درختی که از میان سنگ و صخره خود را بیرون می‌کشد. روایت می‌شود وقتی درخت عمر خود را می‌کند به آن صاعقه می‌زند و آتش می‌گیرد و درختی جوان جای آن را می‌گیرد. این درخت در میان اهالی منطقه جایگاه خاصی دارد.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به آبشار آب سفید الیگودرز

با اینکه آب آبشار آب سفید امکانات مناسب، به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان، دارد اما هتل و اقامتگاه در شعاع ۵ کیلومتری آن پیدا نمی‌کنید. بهتر است برای ماندن در هتل یا اقامتگاه به شهر الیگودرز برگردید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار