gardeshban.ir

آبشار نوژیان را دو کوه تاف و هشتادپهلو احاطه کرده‌اند و در نزدیکی روستایی هم‌نام خود قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۱۴۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۰-1400 October 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
راه‌آهن تهران – خوزستان بهانه‌ی خوبی است تا در ایستگاه بیشه پیاده شوید و از آبشار بیشه خرم آباد دیدن کنید؛ آبشاری که در کوهستان سخت لرستان قرار دارد. شاید هیجان بازدید از آبشار بیشه باعث شود دوباره به لرستان بیایید و از آبشارهای دیگر هم دیدن کنید و حالا تسلیم طبیعت آن نشوید. نظر شما در مورد آبشار نوژیان خرم آباد، مرتفع‌ترین آبشار استان، چیست؟

در بخش پاپی شهرستان خرم آباد آبشار دیگری می‌تواند توجه شما را جلب کند؛ آبشاری که از نظر ارتفاع، آبشار بیشه را کنار می‌زند. این آبشار روی نقشه فاصله‌ی کمی با آبشار بیشه دارد اما نمی‌توان با وسیله‌ی نقلیه شخصی این فاصله‌ی کوتاه را طی کرد و باید مسیر دیگری را بروید.

آبشار نوژیان؛ طبیعت حیرت انگیز و زیبای خرم آباد +عکس

آبشار نوژیان را دو کوه تاف و هشتادپهلو احاطه کرده‌اند و در نزدیکی روستایی هم‌نام خود قرار دارد. این آبشار از سرازیری چشمه‌های متعدد در بالادست به‌وجود می‌آید و در ایام سال حجم آبی که پایین می‌آید ثابت نیست؛ اگر بارندگی خوبی اتفاق بیافتید آب زیادی دارد وگرنه آب آن کم است. آبشار را شاید به خاطر همین کم و زیاد شدن آب، نوژیان نامیده‌اند.

آبشار نوژیان خرم آباد جزیی از میراث طبیعی ایران است و سازمان میراث فرهنگی آن را در سال ۱۳۸۷ ثبت کرده است.

چرا بازدید از آبشار نوژیان خرم آباد را پیشنهاد می ‌کنیم؟

حالا که علاقه دارید آبشارهای خرم آباد را کشف کنید و در آلبوم عکس و خاطرات سفرهای خود ثبت کنید می‌توانید از آبشار نوژیان، مرتفع‌ترین آبشار استان، شروع کنید. این آبشار، پس از آبشار بیشه شهرت بیشتری دارد.

هنگامی که به آبشار نوژیان خرم آباد می‌آیید با آبشاری مواجه می‌شوید که بین دو کوه قرار گرفته است. به نظر می‌آید آمدن به آبشار نوژیان زمان مناسبی برای کوهنوردی است. قبل از سفر وسایل کوهنوردی را فراموش نکنید. وجود گیاه دارویی در کوه تاف علاقه‌ی شما را برای کوهنوردی را بیشتر می‌کند.

در هر فصلی که به آبشار نوژیان می‌روید با شکل خاصی از آن مواجه می‌شوید. اگر در فصل بارش، باران خوبی نصیب اینجا شود در فصل بهار آبشاری را می‌بینید که حجم آب زیادی از آن سرازیر است. با آمدن تابستان و کم شدن بارش‌ها آبشار ضعیف می‌شود. در فصول سرد احتمالاً نمی‌خواهید از اینجا دیدن کنید. انگار آبشار نوژیان موجود زنده‌ای است که در بهار قوی می‌شود و در تابستان کم می‌آورد!

اگر از روستای نوژیان دیدن کنید حتماً عدسی نوژی به گوش‌تان می‌خورد. عدسی نوژی گیاه وحشی است که در منطقه‌ی روستای نوژیان پیدا می‌شود و با اسم روستا تناسب دارد؛ «نوژی» با ترکیب «ان» نشان می‌دهد که اینجا به عدس نوژی تعلق دارد و اسم آبشار نوژیان نسبت آبشار به اسم روستا را نشان می‌دهد. احتمالاً «نوژیان» به‌معنی «آب زنده» درست نیست؛ چه نظری دارید؟ مردم روستا بهتر جواب می‌دهند.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی آبشار نوژیان خرم آباد

آبشار نوژیان خرم آباد ۹۵ متر ارتفاع دارد و عرض آن تقریباً ۵ متر است. این آبشار با اختلاف زیاد (حدود ۵۰ متر) با آبشار بیشه خرم آباد عنوان مرتفع‌ترین آبشار لرستان را به خود نسبت می‌دهد.
در اطراف آبشار نوژیان کوه تاف جذابیت بیشتری برای شما دارد. در این کوه گیاهان دارویی می‌روید که می‌توانید با دانستن فواید آنها برای خود بچینید. در بالای کوه هم گردشگاه جنگلی نوژیان منتظر شماست.

آبی که از آبشار نوژیان جاری می‌شود خود را به رودخانه‌ی سزار می‌رساند. این رودخانه عمیق است و به فکر شنا کردن در آن نیافتید؛ امکانات لازم در اطراف آبشار برای نجات شما از غرق شدن وجود ندارد. رودخانه‌ی سزار از شاخه‌های رود دز است که آب خود را از چشمه‌های زیادی که وجود دارد تأمین می‌کند.

آبشار نوژیان خرم آباد در موقعیت کوهستانی سختی قرار دارد و رفتن به آن در آب‌هوای سرد پاییز و زمستان سخت است. فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای تماشای این آبشار است؛ مخصوصاً فصل بهار که طبیعت این منطقه بیدار شده و آب زیادی هم سرازیر می‌شود اگر بارش کمی اتفاق نیافتد.

امکانات گردشگری در منطقه‌ی آبشار نوژیان وجود ندارد و برای همین زدن چادر و برپایی اردو بهتر است. با خود وسایل لازم برای اقامت در کوهستان را بیاورید و اگر می‌خواهید آبشار نوژیان را در شب تجربه کنید بدانید ممکن است حیوانات وحشی به سراغ شما بیایند؛ پس در شب تنها نمانید.

هر چند آب چشمه برای نوشیدن مناسب به نظر می‌آید اما باز هم از بهداشت غافل نشوید و آب سالم و بهداشتی با خودتان بیاورید.

چگونه به آبشار نوژیان خرم آباد برویم؟

موقعیت آبشار نوژیان در جنوب شرقی شهر خرم آباد است و مسیر فرعی برای رسیدن به آبشار از طریق جاده‌ی کمربندی خرم آباد حدود ۳۵ کیلومتر است. اگر می‌خواهید به آبشار نوژیان بروید مسیر شما به جاده‌ی کمربندی خرم آباد می‌خورد.

در مورد باک خودروی خود دقت کنید که به‌اندازه‌ی کافی بنزین دارد زیرا در فاصله‌ی ۴۲ کیلومتری تا آبشار نوژیان پمپ‌بنزین نیست.


آبشار نوژیان؛ طبیعت حیرت انگیز و زیبای خرم آباد +عکس

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار نوژیان خرم آباد

رفتن به روستای نوژیان و هم‌صحبت شدن با مردم روستا پیشنهاد می‌شود؛ می‌توانید از مردم روستا در مورد معنی «نوژیان» سؤال کنید.

رودخانه‌ی سزار خود را با آب چشمه‌ها تغذیه می‌کند و برای همین آب آن برای پروش ماهی مثل قزل‌آلا مناسب است. شما می‌توانید سری به حوضچه‌های پرورش ماهی در اطراف بزنید و با این کار آشنا شوید؛ شاید علاقه‌ پیدا کردید.

آبشارهای وارک و هفت چشمه در نزدیکی آبشار نوژیان را از دست ندهید؛ فرصت مناسبی است تا از آبشارهای دیگر هم دیدن کنید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به آبشار نوژیان خرم آباد

شما در منطقه‌ی نوژیان امکانات گردشگری مثل رستوران، فروشگاه، اقامتگاه و ... پیدا نمی‌کنید؛ این منطقه مناسب یک سفر کوهستانی در دل طبیعت است و تجهیزات مناسب برای برپایی اردو، حتی چند روزه، را با خود بیاورید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار