gardeshban.ir

مدیرکل دفتر ثبت و حریم آثار وزارت میراث‌فرهنگی گفت: در جلسه شورای حریم که با حضور اعضای این شورا برگزارشد، چهار پرونده تعیین حریم آثار از استان‌های یزد، گیلان و اصفهان تصویب شد.
کد خبر: ۴۹۱۶۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۰-1400 October 08
گردشبان (gardeshban.ir) :


مصطفی پورعلی بیان کرد: از جمله پرونده‌هایی که در این جلسه به تصویب رسید، می‌توان به پرونده پیشنهادی ضوابط حفاظتی عرصه و حریم مجموعه کاروانسراها، مساجد و دیگر بناهای واجد ارزش واقع در عرصه بازار تاریخی رشت اشاره کرد.

مدیرکل دفتر ثبت و حریم آثار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: بازار تاریخی رشت قدمتی دست‌کم از دوره تیموری دارد و در دوره‌های تاریخی دستخوش تحولات و تغییراتی شده و هدف از ابلاغ ضوابط و مقررات حفاظتی عرصه این بازار بهسازی و سامان‌دهی وضعیت ساخت‌وساز در این محدوده است.

او اظهار کرد: در این جلسه پرونده مهم بازنگری ضوابط حفاظتی فاز دو عرصه و حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان، محدوده مسجد جامع عتیق و آثار پیرامون از استان اصفهان نیز تصویب شد.

پورعلی گفت: موضوع بازنگری حریم این محدوده از حساسیت بالایی برخوردار است، به دلیل آنکه مسجد جامع عتیق اصفهان در این محدوده در فهرست میراث جهانی قرار دارد و لازم است ملاحظات خاصی برای این امر در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر ثبت و حریم آثار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ادامه داد: محدوده مسجد جامع اصفهان و آثار پیرامون آن برخوردار از حریم محور تاریخی فرهنگی اصفهان ابلاغی سال ۱۳۷۷ بوده است و در مطالعات بازنگری تلاش شد ضمن تدقیق حدود و ثغور نقشه‌ها، محدوده بیشتری از بافت پیرامون تحت حفاظت قرار گیرد.

پورعلی اضافه کرد: پرونده ضوابط حفاظتی عرصه و حریم محدوده دخمه زرتشتیان، شامل دخمه، آسیاب آبی و آب انبار دخمه صفائیه و همچنین ضوابط حفاظتی عرصه و حریم آتشکده زرتشتیان - بیمارستان بهمن از استان یزد نیز در این جلسه تصویب شدند.

او یادآور شد: ضوابط و مقررات حفاظتی مصوب با تأیید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آینده نزدیک از سوی او به مراجع ذیربط ابلاغ خواهد شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار