gardeshban.ir

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس از تلاش خود و تعدادی از نمایندگان برای حذف بند ش تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ به منظور حذف مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد خبر داد.
کد خبر: ۴۹۱۶۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۰-1400 October 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
عبدالناصر درخشان از تلاش خود و جمعی از نمایندگان برای حذف بند ش تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ به منظور حذف اخذ مالیات بر ارزش  افزوده از مناطق آزاد خبر داد و گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مصوبه ای داشتیم که بر اساس آن بخشی از مزایای قانونی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی را به محاق انداخت و طبق این مصوبه که در بند ت تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده بود، مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی. ای. تی) می شوند.
 
وی ادامه داد: مناطق آزاد تابع قوانین  خاصی هستند و بر کسی پوشیده نیست که این مناطق با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی و نبود بوروکراسی زائد شکل می گیرند  که متاسفانه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مناطق آزاد تجاری صنعتی، مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی. ای. تی) شده اند و این موضوع که در بند ت تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ به تصویب رسیده بود با وجود پیگیری های انجام شده متاسفانه مجددا در بند ش تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز پیش بینی شده است.
 
درخشان یادآور شد: با تصویب این بند اصلی ترین و مهمترین جلوه مزیت و تمایز مناطق آزاد رنگ باخته و دیگر توجیه منطقی ندارد که سرمایه گذار و نیروی کار، فعالیت در این مناطق را ترجیح دهد بنابراین در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ طرح یک فوریتی برای حذف بند "ت" تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردم که به دلیل حجم بالای طرح ها و لوایح ارائه شده متاسفانه برای رسیدگی در صحن تاکنون ارائه نشده بنابراین با توجه به مطرح شدن مجدد این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱  پیشنهاد حذف بند ش تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به کمیسیون های اقتصادی و  برنامه و بودجه ارسال که خوشبختانه تعدادی از نمایندگان  برای پیگیری حذف بند مذکور در کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه اینجانب را همراهی کردند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: تصویب موارد این چنینی برخلاف اصول قانون نویسی است زیرا در تدوین و نگارش آن به اسناد بالادستی و قوانین خاص و مادر توجه نشده است به عنوان مثال در ۱۳ تیرماه سال جاری قانون مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ و ۱۳ دی ماه سال جاری باید اجرایی شود و در ماده ۱۲ آن حکمی آمده که موضوع مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد را منوط به آیین نامه سازمان‌ امور مالیاتی و هیات وزیران کرده هر چند این ماده بخشی از امتیازات قانونی مناطق آزاد را تحلیل می برد اما با این وجود ظرفیت حداقلی از معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق را نیز پیش بینی کرده؛   با توجه به اینکه این قانون به زودی لازم الاجرا می شود بنابراین نه تنها هیچ ضرورتی به مفاد بند ش تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیست بلکه نشان دهنده این است که گویا دولت و مجلس قانون مادر موخر را هم قبول ندارند از این رو تصویب این موضوع و دائمی شدن آن می تواند آثار و تبعات منفی زیادی داشته باشد.
 
وی افزود: بیم آن می رود که این موضوع باعث خروج بخشی از منابع کشور شود که بی شک رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را با مشکل مواجه می کند از سویی با شعار سال یعنی تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها در تعارض است و امیدوارم با توجه به نگاه مجلس انقلابی برای رفع موانع تولید و همراهی دلسوزانه نمایندگان در کمیسیون های تخصصی، تلفیق و صحن شاهد حذف بند "ش" تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ باشیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار