gardeshban.ir

سامانه «رویتاب» به عنوان یکی از دستاوردهای معاونت فرهنگی جها دانشگاهی در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی معرفی شد.
کد خبر: ۴۹۱۸۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۰-1400 October 09
گردشبان (gardeshban.ir) :


در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی درباره سامانه «رویتاب» که یکی از دستاوردها جهاد دانشگاهی در طول دو سال گذشته است، با فرزین پورمحبی نویسنده، پژوهشگر و یکی از مدیران معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از ایده‌پردازان این سامانه و امیرحسین اسدی طراح این سامانه به گفت‌وگو نشستیم.

پورمحبی سامانه رویتاب را بازتابی از رویدادهای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی معرفی می‌کند و در این باره می‌گوید: این سایت دو سالی است که توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است. در واقع یکی از مبتکرانه‌ترین طرح‌هایی است که در معاونت فرهنگی اجرا شده است. یکی از مسائلی که همیشه در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی وجود داشت، نبود اتصال بین واحدهای معاونت فرهنگی بود. ما باید به عنوان ستاد مانند نخ تسبیح واحدهایمان را به هم متصل می‌کردیم.

او می‌افزاید: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی۴۰ واحد در سراسر کشور دارد که هر کدام قسمت‌هایی از این معاونت را شامل می‌شوند. برای اینکه حلقه اتصال بین این ۴۰ واحد باشیم، بررسی‌هایی انجام دادیم تا به راه اندازی سامانه «رویتاب» رسیدیم. برای تمامی واحدهای سراسر کشور در این سایت قسمت‌هایی طراحی شده و هر واحدی می‌تواند رویدادهای فرهنگی خود را در آن قسمت به نمایش بگذارد. با این اقدام همه واحدها از تمام کم و کیف کارهای یکدیگر باخبر می‌شوند و این در حالی بوده است که قبل از آن هیچ یک از واحدها از فعالیت‌های یکدیگر مطلع نمی شدند مگر در برخی از گزارش‌ها که آن هم به گزیده‌ای از این فعالیت ها اشاره می شده است.

این مدیر فرهنگی درباره پخش زنده سامانه رویتاب می‌گوید: پخش زنده نیز یکی از قسمت‌های این سایت است. برای مثال اگر واحدی جشنواره‌ای داشته باشد می‌تواند در پخش زنده سایت آن را به نمایش بگذارد تا مابقی واحدها این جشنواره را به صورت زنده دنبال کنند. این سایت باعث شده واحدها از تجارب یکدیگر استفاده کنند و از هم ایده‌برداری کنند. همچنین این حلقه ارتباط یک رقابت جالب بین این واحدها ایجاد کرده است تا به فعالیت‌های بیشتری بپردازند.

پورمحبی با بیان اینکه سایت «رویتاب» بستری را فراهم کرده است که ستادها ارزش واقعی خود را پیدا کنند، رادیو رویتاب را به عنوان بخش دیگری از سامانه رویتاب معرفی می‌کند و در توضیح آن می‌گوید: ما در بخش رادیو رویتاب سعی کرده‌ایم که تمام وقایع فرهنگی هر ماه را با زبان شاد و مرفه برای مخاطبین تعریف کنیم.

امیرحسین اسدی در بخش دیگر این گفت‌وگو درباره سامانه «رویتاب» اینگونه توضیح می‌دهد: سامانه «رویتاب» با هدف یکپارچه‌سازی رویدادهای فرهنگی جهاد دانشگاهی دو سال است که فعالیت می‌کند و قبل از این اتفاق ما تعدد وب‌سایت‌ها را داشتیم؛ یعنی هر واحد رویدادهای مربوط به خودش را روی وب‌سایتی که داشت، قرار می‌داد، بنابراین درگاه مشترکی برای اینکه فرد بیرونی و یا دانشجو بتواند با رویدادهای فرهنگی جهاد دانشگاهی آشنا شود، وجود نداشت.

او ادامه می‌دهد: با شیوع کرونا و گرایش تمام رویدادها به سمت پخش آنلاین و اینترنتی شدن، این بستر برای ما فراهم شد که در مرحله اول همه این رویدادهای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی را در یک سامانه تعریف کنیم و به تعریف کننده رویداد یک سری ابزار داده شد که بتواند رویدادش را در این سامانه تعریف کند. بدین شکل دانشجو می‌تواند با ورود به این سامانه به تمام رویدادهای فرهنگی جهاد دانشگاهی دسترسی داشته باشد.

اسدی یکی از اهداف این سامانه را تسهیل حضور دانشجویان در رویدادهای فرهنگی جهاد دانشگاهی می‌خواند و می‌افزاید: این امکان به وجود آمده است که دانشجویان به راحتی بتوانند در رویدادهای متفاوت فرهنگی جهاد دانشگاهی شرکت کنند و با هر فعالیت فرهنگی کسب امتیاز کنند. این‌گونه یک دانشجو بعد از اتمام دوره تحصیلی‌اش دارای یک شناسنامه فرهنگی می‌شود. در واقع هدف از این کار این است که هر سال دانشجوی فعال فرهنگی جهاد را شناسایی کنیم تا در مراسمی از او قدردانی کنیم. از طرفی هم هر واحد اطلاعاتش آرشیو می‌شود و یک مجموعه کامل از فعالیت ها و رویداد هایش را ثبت می‌کند.

 اسدی در پایان با بیان اینکه در این سامانه هر رویداد دارای یک آدرس اختصاصی است، درباره ابزارهای سامانه «رویتاب» می‌گوید: به طور کلی در ۷ دسته بندی رویدادها را تعریف می کنیم. در این سایت پخش زنده‌ی رویداد ها را داریم، همچنین کارگاه‌های آموزشی در این سایت قرار گرفته که با شرکت در آن ها و اتمام دوره‌ها گواهینامه آن کارگاه برای دانشجو صادر می شود. همچنین بخش دیگر این سایت مربوط به رادیو رویتاب است. در قسمت دیگر از سایت عضوگیری دانشجو را داریم که با نام شهر دانشجو به سامانه «رویتاب»اضافه شده است، به این صورت که دانشجویی که بخواهد در هر کدام از فعالیت‌های دانشجویی جهاد دانشگاهی شرکت کند، در این بخش ثبت‌نام می‌کند و عضو سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی می‌شود. ما در سامانه «رویتاب» بیش از ۱۱ هزار عضو دانشجو داریم و بیش از ۱۵۰۰ رویداد فرهنگی جهاد دانشگاهی در دو سال اخیر در این سایت ثبت و آرشیو شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار