gardeshban.ir

غار هامپوئیل مراغه یا غار کبوتر با قدمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون سال در منطقه کوهستانی با چشم‌اندازی زیبا واقع شده است.
کد خبر: ۴۹۲۰۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۰-1400 October 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
غار هامپوئیل مراغه یا غار کبوتر با قدمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون سال در منطقه کوهستانی با چشم‌اندازی زیبا واقع شده است. این غار در ۸ کیلومتری جنوب شرق شهر مراغه و در نزدیکی روستای گشایش واقع شده است. در ابتدای ورودی غار میدان بزرگی وجود دارد که سقف آن از لانه کبوتران تشکیل شده است. 

پس از تونل کم‌ارتفاعی که در سمت راست قرار دارد، میدان نسبتاً بزرگ دیگری وجود دارد. در این میدان چهار حلقه چاه به عمق تقریبی ۱۰ تا ۱۲ متر وجود دارد که همه آن‌ها به یک میدان بزرگ در اعماق زمین منتهی می‌شوند. در این میدان صخره‌های بزرگی دیده می‌شود که تا خرداد ماه به دلیل ریزش آب‌های زیرزمینی سطح آن‌ها لغزنده می‌باشد.

سپس این میدان بزرگ به اتاق‌های بزرگ و در نهایت به تونل‌های باریکی ختم می‌شود. در سقف اتاق‌ها صدها خفاش به حال آویزان دیده می‌شوند. به دلیل وجود تعداد زیادی کبوتر، این غار به غار کبوتر نیز معروف می‌باشد.

این اثر طبیعی در دامنه كوهی صخره ای، زیبایی های بسیاری را در دل خاموش و خسته خود نهفته كرده. تا عشق دوستداران طبیعت را در این قلب عمیق و بزرگ خود احساس كرده و آن را در اعماق وجود خود به یادگار نگاه دارد.اهمیت غار هامپوئیل به دلیل وجود چاه‌های عمیق و مخوفی است كه به صورت تنوره‌ های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می ‌شود. آن را اثری مجذوب كننده برای غارشناسان، محققان و كوهنوردانی كرده كه همه ساله برای بازدید از آن به این منطقه سفر می‌ كنند.

این غار آهكی بزرگ و مخوف كه هنوز بخش هایی از آن كشف نشده، سرشار از عجایب و شگفتی های طبیعت اطراف سهند است. در نزدیكی آن آثار حضور ۲۰۰ هزار ساله بشری (عصر حجر) كشف شده و نظیر این غار فقط در ایالت كالیفرنیای آمریكا وجود دارد.

بر اساس اظهارات دانشمندان و غارشناسان برجسته داخلی و خارجی این غار از جمله مهم ترین و جالب ترین غارهای خاكستری جهان است كه نظیرش در چند ایالت آمریكا وجود دارد. احتمال می رود تحقیقات زمین شناسی و بررسی های علمی در آینده زوایای روشنی از پیشینه، منشا و اسرار آن روشن سازد.

این جاذبه طبیعی را می توان به جرات كهن ترین غار ایران و دومین غار جهان از نظر قدمت دانست. كه در زمره ظرفیت های گردشگری و حتی ورزش غارنوردی كشور و خطه آذربایجان دانست. غاری به ظاهر مخوف اما سرشار از رازهای كشف نشده از چاه ها و تنوره ها تا تالارهای سنگی و آهكی زیبایش همه در غباری از خاكستر آرمیده و به انتظار توجهی از سوی دوستداران طبیعت و میراث های ماندگار طبیعی است.

غار هامپوئیل بهشت غارنوردان

وجود قندیل ها و صخره های زیبای آهكی به عنوان موهبت زیبای الهی در عمق این غار سر به مهر، جاذبه ای صدچندان به این اثر طبیعی و كهن كه شاهد تاریخ پر از فراز و نشیب مردمان این سرزمین است. بخشیده و همچون مغناطیسی قدرتمند دانشمندان، غارنوردان و محققان دوستدارش را به سوی خود جذب كرده است.این غار آهكی به علت برخورداری از چاه ها و جاذبه های زیبای درون غاری، به شماره ۲۳۵ در فهرست آثار طبیعی ملی كشور به ثبت رسید و تحت حفاظت و نظارت قرار گرفته است.

بهسازی، ایجاد و آسفالت ریزی راه دسترسی به این اثر طبیعی با اعتبارات دولتی و توسط سازمان میراث فرهنگی كشور انجام شده است. هم اكنون نیز طرح ایجاد برخی امكانات رفاهی شامل نمازخانه و سرویس های بهداشتی در حال اجرا و از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار است.

تهدید زیست محیطی غار هامپوئیل

این اثر تاریخی طبیعی و ارزشمند هم اكنون در حال تخریب زیست محیطی است. این جاذبه طبیعی به عنوان یكی از زیستگاه های مهم خفاش شب شكار بومی آذربایجان و گونه های كبوتر چاهی بوده و بر اثر آلودگی های زیست محیطی در معرض خطر قرار دارد.

در سال های اخیر بر اثر بی توجهی برخی بازدیدكنندگان و گردشگران در تخریب زیست محیطی این غار. دیواره های و آثار طبیعی و زیبای این جاذبه ملی در حال از بین رفتن است. در حال حاضر نیز دیواره و ورودی های غار هامپوئیل بر اثر گذشت زمان و فرسایش محیطی در حال تخریب و ریزش بوده. كه در آینده می تواند موجب مسدود شدن ورودی آن و به وجود آمدن برخی خطرات برای بازدیدكنندگان از این اثر طبیعی شود.

متاسفانه برخی از طبیعت گردان و بازدید كنندگان از این غار اقدام به كندن برخی از قندیل ها و كریستال های طبیعی و زیبا به عنوان یادگاری می كنند. و این در حالی است كه برای تشكیل این زیبائی های خلقت صدها و شاید هزاران سال زمان صرف شده است.

ریختن انواع زباله و پسماندها در محیط درونی این غار توسط برخی از بازدیدكنندگان موجب آلوده شدن، از بین رفتن برخی موجودات زنده و به وجود آمدن جلوه نامناسبی در این جاذبه بكر و طبیعی شده است.

نحوه دسترسی

آدرس : استان آذربایجان شرقی، ۱۵ کیلومتری شهر مراغه، نزدیکی روستای تازه کند سفلی








مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار