gardeshban.ir

دره شمخال در روستای کوچک و خوش آب و هوایی با همین نام قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۹۲۷۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰-1400 October 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
سراسر ایران پر است از جاذبه‌های طبیعی چشم‌نوازی که گردشگران را ترغیب می‌کند تا به هدف طبیعت‌گردی و یا برای سپری کردن اوقاتی خوش به این مناطق بروند؛ زیرا سکوت و آرامش مناطق کوهستانی فرصت مناسبی برای فراغت از محیط‌های شلوغ شهری فراهم می‌کند. یکی از این مناظر طبیعی را می‌توان در روستای شمخال و در میانه رشته کوه‌های مرتفع سنگی یافت که به آن دره شمخال می‌گویند. 

این دره که از دیدنی‌های جذاب شهرستان قوچان بشمار می‌رود مکان آرامش‌بخشی را فراهم می‌کند تا گردشگران ضمن لذت از تماشای زیبایی‌های طبیعی و بکر این منطقه به استراحت و صخره‌نوردی مختصر بپردازید. در این مطلب قصد داریم شما را با این دره شگفت‌انگیز و جاذبه‌های طبیعی آن آشنا کنیم.

دره شمخال؛ جاذبه صخره ای و زیبای قوچان +عکس

درباره دره شمخال

دره شمخال در روستای کوچک و خوش آب و هوایی با همین نام قرار گرفته است. آنطور که اهالی روستا می‌گویند شمخال در زبان محلی به معنای تفنگچه قدیمی است که به احتمال قوی در گذشته مردم بومی منطقه از آن استفاده می‌کردند. این روستا از یک سو در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر قوچان واقع در خراسان رضوی قرار گرفته‌است و از سوی دیگر در نزدیکی شهر مرزی باجگیران که در همسایگی کشور ترکمنستان است، قرار دارد. 

این دره دربرگیرنده فضایی در میان کوه‌های سنگی با دیواره‌های بلند به طول ۲۰۰ متر است. روی هم رفته طول مسیر دره ۱۸ کیلومتر تخمین زده می‌شود که نقطه شروع آن روستای شمخال است و تا روستای بعدی به نام محمد تقی بیگ امتداد می‌یابد.

چرا بازدید از دره شمخال را پیشنهاد می کنیم؟

این دره با دارا بودن طبیعتی بکر از زیبایی حیرت‌انگیزی بهره‌ برده‌است

مکان مناسبی برای سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی‌های کوتاه است

با سفر به این دره فرصتی برای تجربه ناب اقامت شبانه در دل طبیعت فراهم می‌شود

ویژگی های طبیعی و برجسته دره شمخال

دره شمخال جزو معدود مناطق کوهستانی بکر و سحرانگیزی است که در سال‌های اخیر در میان گردشگران علاقمند به طبیعت‌گردی از محبوبیت خاصی برخوردار شده است. بطوری که هر ساله بر تعداد تورهای گردشگری این منطقه افزوده می‌شود. از آنجا که مسیر دره شمخال نسبتا پیچ در پیچ و صعب العبور است پیش‌تر برای بالا رفتن از صخره‌های آن نردبان‌های مختلفی قرار داشت اما در حال حاضر دسترسی به این نردبان‌ها ممکن نیست و از این رو صخره‌نوردی و عبور از همه گذرگاه‌های میان کوه‌ها امکان پذیر نیست. بنابراین توصیه می‌شود در سفر به این دره دل‌نشین سالمندان یا کودکان خردسال را با خود همراه نکنید زیرا عبور از سنگلاخ‌های مسیر ممکن است برای آنها چالش برانگیز باشد. 

با این حال زیبایی‌های میان دره و حوالی آن مکان مناسبی برای اتراق گردشگران در طبیعت و بر پا کردن چادرهای شبانه است. پوشش گیاهی متنوع و چشم‌نواز از جذابیت‌های اصلی دره شمخال است که در حاشیه مسیر عبور از این دره قرار دارد. در طول مسیر تا چشم کار می‌کند درختان تنومند گردو که بعضا عمری بیش از ۱۰۰ سال دارند و بوته‌های خوش رنگ تشمک کوهی دیده می‌شوند. آب زلال و شفاف چشمه‌ای که از میانه این دره عبور می‌کند نیز به زیبایی آن افزوده است. 

در واقع دره شمخال از نوع دره‌های رودخانه‌ای است که عبور آب از میان حفره‌های سنگی آن زیبایی منحصر به فردی به آن هدیه کرده‌است. عمق آبی که در دره جریان دارد چندان زیاد نیست اما هر چی از ابتدای مسیر دره شمخال به سمت انتهای آن حرکت کنید عمیق‌تر می‌شود. اگر مسیر رودخانه را تا انتها طی کنید به شالیزارهایی می‌رسید که از این رودخانه به عنوان منبع آب تغذیه می‌کنند. به دلیل آنکه آب‌های رود پر طلاطم و خروشان نیستند می‌توان از میان آنها بصورت پیاده گذر کرد و در اطراف آنها جهت استراحت کوتاه و یا صرف وعده غذایی، چادر مسافرتی بنا کرد.

چه زمانی برای سفر به دره شمخال مناسب تر است؟

دره شمخال آب و هوای مطبوع و تقریبا معتدلی دارد؛ از این رو بهترین زمان برای دیدن این دره فصل بهار یا تابستان است. در این فصل‌ها پوشش گیاهی و سرسبزی این منطقه به حد اعلای خود رسیده است و دره شمخال در نهایت زیبایی خود قرار دارد. بعلاوه خنکی دل‌انگیز دره که به واسطه چشمه‌های آبی است که از میان این دره عبور می‌کنند، در فصل گرم تابستان بسیار لذت‌بخش است. علاوه بر آن اگر قصد دارید شب را با چادر زدن در فضای سرسبز و طبیعت بکر دره سپری کنید فصل‌های بهار و تابستان برای این منظور مناسب‌تر هستند. زیرا در فصل زمستان به دلیل احتمال بارندگی، کمپینگ در حاشیه رود و قرار گرفتن در فضای باز کوهستانی دشوار است و رفتن به دره شمخال به گردشگران توصیه نمی‌شود.

برای سفر به دره شمخال به چه چیزهایی نیاز داریم؟

اگر قصد دارید در طول طبیعت گردی در دره زیبای شمخال بیشتر زیبایی‌هایی که در حوالی آن قرار دارند را مشاهده کنید، نیاز است تا حداقل چند شبی را در حاشیه دره اسکان داشته باشید. برای کمپینگ در این دره می‌توانید به مکان‌هایی با شیب امن و کمی دورتر از کوه‌ها بروید. بطور مثال در فاصله ۱۰ کیلومتری این دره مکانی به نام حمام اول وجود دارد که معمولا محل تجمع گردشگران تابستانی است و مکان مناسبی برای چادر زدن توسط مسافران است. 

مسلم است که برای این کار نیاز به وسایلی نظیر چادرهای مسافرتی و لباس‌های گرم دارید. از آنجا که در حاشیه دره امکانات رفاهی مانند کافه یا رستوران تعبیه نشده است؛ بنابراین خوب است که یک کوله پشتی حاوی خوراکی‌های بین‌راهی و همچنین لوازم ضروری برای اتراق‌های شبانه مانند روکش‌های ضد آب، چراغ قوه، جعبه کمک‌های اولیه و پاور بانک را همراه خود داشته باشید. 

لازم به یادآوری است که امکان طی کردن مسیرهای کوهستانی نزدیک به دره شمخال با ماشین شخصی وجود ندارد بنابراین در سفر به این منطقه باید انتظار پیاده‌روی‌های طولانی را داشت؛ از این رو روشن است که پوشیدن کفش‌های راحت و مناسب پیاده‌روی برای طی کردن مسیر پر پیچ و خم سنگی در پایه‌های کوه از دیگر مواردی است حتما باید به آن توجه کرد.

چطور به دره شمخال برویم؟

برای رفتن به دره شمخال نیاز است ابتدا به قوچان بروید. همانطور که می‌دانید قوچان در ۱۲۰ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد بنابراین اگر بعد از سفر به این شهر هوس کردید سری هم به این دره شگفت‌انگیز بزنید، می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما مشهد سفر خود را آغاز کنید. زمانی که به قوچان رسیدید با کمک تابلوهای بین‌راه در مسیر حرکت کنید تا پس از طی مسافت ۸۰ کیلومتر به روستای شمخال برسید از آنجا به راحتی می‌توانید مسیر گذر رود را پیش بگیرید و سفر رویایی خود به دره شمخال را آغاز کنید.

دره شمخال؛ جاذبه صخره ای و زیبای قوچان +عکس

جاهای دیدنی نزدیک به دره شمخال

اقامتگاه روستایی باغ گل‌های شمخال: ۱.۸ کیلومتر
فاصله تا روستای باجگیران: ۷.۳ کیلومتر
فاصله تا دربادام: ۲۴.۷ کیلومتر
فاصله تا قله آق کمر: ۲۶.۴ کیلومتر
فاصله تا روستای شاهرگ: ۳۰.۳ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار