gardeshban.ir

این دشت زیبا که پوشیده شده از گل‌های آفتابگردان و شقایق‌های سرخ است در استان سمنان و میان شهرستان شاهرود و گنبدکاووس واقع شده است.
کد خبر: ۴۹۳۰۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰-1400 October 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
طبیعت‌گردی در دشت و کوه از جمله گردشگری پرطرفدار در بین مردم است که در فصل بهار و تابستان بیشترین مشتاقان برای گشت‌وگذار به سوی طبیعت روانه می‌شوند. یکی از دلایلی که افراد به طبیعت‌گردی و گشتن در مزارع گل و گیاهان علاقه دارند عکاسی کردن است و دشت کالپوش یکی از مهم‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی و برگزاری تورهای عکاسی در فصل بهار و تابستان است. 

این دشت زیبا که پوشیده شده از گل‌های آفتابگردان و شقایق‌های سرخ است در استان سمنان و میان شهرستان شاهرود و گنبدکاووس واقع شده که در اواسط بهار علاقه‌مندان زیادی را به سوی خود می‌کشاند. 

اگر به طبیعت‌گردی و عکاسی در طبیعت علاقه‌مند هستید در این مطلب با ما همراه باشید باشید تا درباره دشت کالپوش شاهرود و مزرعه آفتابگردان و گل‌های شقایق که یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی شاهرود محسوب می شود، بیشتر بدانید.

دشت کالپوش (مزرعه آفتابگردان) شاهرود + تصاویر

درباره دشت کالپوش شاهرود بیشتر بدانید

این دشت زیبا پوشیده شده از درختان سبز وبلند، گل‌های شقایق سرخ و مزرعه آفتابگردان است که از فصل بهار شروع به رویش کرده و در ماه اردیبهشت تا اواخر خرداد زیباترین تصویر را از خود به جا می‌گذارند. دشت کالپوش شاهرود در شهر میامی و نزدیکی شاهرود از توابع استان سمنان قرار دارد و سالانه از اردیبهشت تا تابستان تورهای عکاسی بسیاری در این دشت برگزار می‌شود. این دشت دارای مزارع آفتابگردان، پوشش گیاهی سرسبز و درختانی که در امتداد یکدیگر سربلند کرده‌اند و گل‌های شقایق به رنگ قرمز آتشین است. استان سمنان از تهران فاصله زیادی ندارد و به همین دلیل هرساله با شروع فصل بهار و تابستان طبیعت‌گردان و عکاسان زیادی برای بازدید از این منطقه زیبا به آن‌جا سفر می‌کنند.

چرا بازدید از دشت کالپوش شاهرود را پیشنهاد می ‌کنیم؟

این دشت مزرعه آفتابگردان، مزرعه شقایق مخمل قرمز و دشت‌های زیبا و آب‌وهوای بکر و طبیعت زیبایی دارد. بهترین زمان برای رفتن به دشت کالپوش فصل بهار و از ابتدای اردیبهشت تا اواخر خرداد است، زیرا در این ماه دشت شروع به رویش کرده و گل‌های مخمل شقایق باز می‌شوند و دشت کالپوش را به رنگ قرمز درمی‌آورند، اما اگر در این زمان موفق به رفتن به این طبیعت زیبا نشدید شهریور ماه با باز شدن گل‌های آفتابگردان بهترین زمان برای دیدن و عکاسی میان این گل‌های زیبا است. هم‌چنین اگر مایل به دیدن نحوه کاشت گل‌های آفتابگردان هستید حتما در فصل بهار سری به این منطقه بزنید.

دشت کالپوش شاهرود در منطقه‌ای نیمه مرطوب واقع شده و به همین دلیل دارای پوشش گیاهی ویژه‌ای است و رویش گل شقایق و آفتابگردان در این منطقه آن هم به صورت دیمی منحصربه‌فرد است. از طرفی ۱۰ درصد از مناطق گردشگری استان سمنان در دشت کالپوش قرار دارد و این منطقه علاوه بر پوشش گیاهی و مزارع گل دارای مناطق گردشگری بسیاری است.

ویژگی‌ های طبیعی و گردشگری دشت کالپوش شاهرود

از ویژگی‌های بارز این دشت طبیعت بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبا است. هم‌چنین این دشت از فصل بهار تا تابستان با مزارع گل قرمز و زرد رنگ خود مشتاقان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. هرساله جشنواره دشت شقایق‌ها، در این منطقه با حضور هنرمندان و اهالی طبیعت دوست با اجرای موسیقی محلی، عرضه صنایع دستی، سوغات و دیگر برنامه‌ها در کنار جاذبه‌های زیبای دشت کالپوش برگزار می‌شود. این منطقه جنگلی و سرسبز دارای ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۳۴ هزار هکتار مزارع زیرکشت است که در طول سال و هر فصل دارای پوشش و زیبایی‌های متفاوتی است. 

در فصل بهار و تابستان این منطقه محل رویش گیاهان سرسبز و گل‌های شقایق و آفتابگردان است و در فصل پاییز خزان این منطقه و زردی آن چشم‌نواز است و در فصل زمستان با برف پوشیده شده است. هم‌چنین این منطقه در کنار پناهگاه حیات‌وحش و پارک ملی گلستان قرار دارد و به همین دلیل از موقعیت گردشگری خاصی برخوردار است.

دشت کالپوش (مزرعه آفتابگردان) شاهرود + تصاویر

جاهای دیدنی نزدیک به دشت کالپوش شاهرود

همان‌طور که گفتیم حدود ۱۰ درصد از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان در منطقه کالپوش قرار دارد و دشت آفتابگردان و شقایق تنها بخشی از زیبایی‌های این منطقه است. از جمله جاذبه‌های طبیعی دیگری که در منطقه کالپوش قرار دارد می‌توان به، جنگل دشت شاد، جنگل و آبشار نام نیک، آبشار حسین آباد، کاروانسراهای تاریخی به‌دشت و سپنج یا جهان آباد و موزه میامی در شهر میامی اشاره کرد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. 

وجود پناهگاه حیات‌وحش و پارک ملی گلستان نیز از جمله جاذبه‌های نزدیک به این منطقه است و می‌توانید از این مناطق نیز دیدن کنید.

استان سمنان سوغات بسیاری از جمله صنایع دستی و خوراکی‌های محلی دارد که اگر در هنگام برگزاری جشنواره شقایق‌ها به این منطقه سفر کردید می‌توانید سوغاتی‌ها و صنایع دستی را از بازار کوچک این جشنواره تهیه کنید، در غیر این صورت برای تهیه سوغات و صنایع دستی استان سمنان و شهر میامی مانند، صنایع جاجیم بافی، لاک‌تراشی و سوزن‌دوزی و فرآورده‌های لبنی و تخمه آفتابگردان می‌توانید سری به بازارهای محلی و بازار میامی بزنید.

چگونه به دشت کالپوش شاهرود برویم

برای دسترسی به منطقه کالپوش از شهر میامی به سمت شمال و جاده جاجرم رفته و به منطقه کالپوش می‌رویم. دشت شقایق کالپوش در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهر میامی و ۲۲۰ کیلومتری شاهرود واقع شده است. اگر قصد سفر از تهران یا مشهد به سمت سمنان را دارید می‌توانید با مراجعه به سایت سفرمارکت از ارزانترین بلیط هواپیما برای این مسیر اطلاع پیدا کنید.

حرف آخر

استان سمنان از جمله استان‌‌های نیمه مرطوب ایران است و منطقه کالپوش در شاهرود با پوشش گیاهی منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری قرار گرفته است و هرساله هزاران نفر را به این دشت پرگل و زیبا می‌کشاند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در سفر به سمنان، بازدید از شهر زیبای میامی و دشت گل‌های شقایق و آفتابگردان و دیگر جاذبه‌های گردشگری مجاور در این منطقه به‌خصوص در فصل بهار و تابستان را از دست ندهید. هم‌چنین از این منطقه می‌توانید به استان گلستان و جنگل‌های زیبای هیرکانی و آبشار لوه سفر کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار