gardeshban.ir

روستای واریان از روستاهای مسیر کرج به چالوس در استان البرز است و درواقع در نزدیکی تهران و در بخش شرقی سد امیر کبیر یا همان سد کرج و در حدود ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۹۳۰۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰-1400 October 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای واریان از روستاهای مسیر کرج به چالوس در استان البرز است و درواقع در نزدیکی تهران و در بخش شرقی سد امیر کبیر یا همان سد کرج و در حدود ۲۵ کیلومتری از ابتدای جاده چالوس قرار گرفته است. 

روستای واریان ابتدا در جایی که اکنون بستر دریاچه سد کرج است، قرار داشت اما اهالی و ساکنان آن به مناطق بالاتر کوچ داده شدند و پس از پی‌ریزی سد امیرکبیر، تنها راه ارتباطی به روستای واریان گذر از دریاچه سد کرج با قایق است. بدین ترتیب تنها راه ارتباطی آن راه آبی است.

روستای واریان یک مکان کاملا بکر و دست نخورده است و هوای آن به قدری پاک و تمیز است که توصیف ناشدنی است. واریان این هوای پاک را مدیون موقعیت مکانی خود و عدم ورود هر گونه خودرو به آن می باشد چون تنها راه ارتباطی آن از طریق آب های سد کرج است.

روستای واریان و اطرافش با درختانی بلند و سرسبز، آبشارهای پر آب، جویبارهای فصلی، رودهای بسیار، انواع گل‎ ها و گیاهان زیبا، اکوسیستم جانوری پر باری که از انواع پروانه‎ های رنگی و جیرجیرک ها گرفته تا حیوانات وحشی، کوه‎ ها و دشت های مختلف، گیاهان دارویی مختلف، آب و هوای خنک و روح افزا و در یک کلام طبیعتی فوق العاده محاصره شده است و همه ی این صفات باعث شده است که این روستا تبلدیل به یکی از مناطق مناسب برای تبدیل شدن به منطقه‎ ای گردشگری و توریستی برای گردشگران شود.

آب واریان که از رود کرج و چشمه سار تأمین می شود باعث رونق کشاورزی و باغداری در این منطقه شده است. محصولاتی مثل غلات، انواع میوه، لبنیات و عسل از سوغات این روستا بشمار می روند. شغل اهالی زراعت و گله داری، کرباس بافی و گیوه سازی است. همچنین، شغل زنبورداری نیز در واریان رواج بسیاری داشته و می‌ توانید عسل‌ های لذیذی را در این روستا نوش‌ جان فرمایید.

دریاچه سد کرج به عنوان زیبایی خاص روستای واریان شناخته می شود و باعث شده است که این روستا از موقعیتی بسیار خاص و ویژه برخوردار شود. البته این را هم باید بدانید که این روستا در آن سوی دریاچه و در کنار جاده هتلی به نام هتل واریان دارد که امکانات مناسبی را برای قایق ‌رانی و اسکی روی آب این دریاچه را دارا می باشد.

پس از ساخت سد بخش بزرگی از روستا زیر آب رفت و برای تردد اهالی باقی‌مانده روستا که با جاده اصلی فاصله داشتند، قایقی در نظر گرفتند که عبور و مرور تا حدودی میسر شود و در سال ۵۹ نیز پس از اقدامات جهاد سازندگی طبق قرادادی مقرر شد که سازمان آب و فاضلاب تهران برای اتصال روستا به جاده اصلی پلی بنا کند، ولی این اقدام صورت نگرفت.

امروزه این روستا به عنوان تنها روستای آبی ایران شناخته می شود و بسیار مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان می باشد. موقعیت قرارگیری واریان و نحوه ی دسترسی به آن و طبیعت زیبایی که از وجود آن بهره می برد واریان را به یکی از منحصر به فردترین روستاهای ایران تبدیل کرده است. همان طور که اشاره شد در مسیر کرج- چالوس روستاهای دیگری نیز وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به روستای ارنگه، روستای سپهسالار، شهرستانک، خوزنکلا، دروان، کوشک بالا، قله منار، مورود و پل خواب اشاره کرد.

دسترسی

ورودی روستای واریان در فاصله ی تقریبی ۲۵ کیلومتری از جاده ی اصلی کرج – چالوس قرار دارد و با تابلوی کوچکی مسیر رسیدن به آن قابل تشخیص می باشد. البته روی این تابلو نوشته شده: روستای واریان، مسیر اختصاصی اهالی روستای واریان، ورود افراد متفرقه ممنوع؛ اما با هماهنگی قبلی به راحتی می توانید سوار بر قایق شوید و به طرف روستا حرکت کنید و از بودن در آن لذت ببرید. چنانچه مسیر تابلو را در پیش بگیرید به یک جاده ی کوتاه با شیب تقریبا تندی می رسید و با یک نگهبان از سازمان آب مواجه می شوید که رفت و آمدها به روستا را کنترل می کند چون حدود 70 درصد از زمین های روستای واریان متعلق به سازمان آب و فاضلاب می باشد. در انتهای این جاده پارکینگ کوچکی وجود دارد که مورد استفاده ی اهالی واریان است.

در فصل گرم تابستان، تعداد قایق‌ ها در مسیر رسیدن به روستای واریان حدودا ۱۰ مورد است. این در حالی است که تنها در صورتی می توانید از این روستا دیدن کنید که دارای خانه یا مهمان یکی از اهالی باشید و یا اینکه از قبل هماهنگ کرده باشید. لازم است بدانید در این روستا هیچ مغازه یا سوپر مارکتی وجود ندارد پس هر آنچه را که لازم دارید قبل از ورود به واریان تهیه کنید. 

نکته ی جالب دیگری که در ورود به واریان با آن مواجه می شوید اینکه حیاط خانه ‌ها در این روستا هیچ گونه حصاری ندارد و کاملا با هم مشترک است. ساعت رفت و آمد قایق ها در مسیر این روستا، معمولا از ساعت 7 و نیم صبح تا 1 ظهر و از ساعت 3 بعداز ظهر تا ۱۱ شب است.

آدرس: استان البرز، 25 کیلومتری جاده چالوس


روستای واریان؛ طبیعیتی بهشتی در مسیر کرج به چالوس+ تصاویر

روستای واریان؛ طبیعیتی بهشتی در مسیر کرج به چالوس+ تصاویر

روستای واریان؛ طبیعیتی بهشتی در مسیر کرج به چالوس+ تصاویر

روستای واریان؛ طبیعیتی بهشتی در مسیر کرج به چالوس+ تصاویر

روستای واریان؛ طبیعیتی بهشتی در مسیر کرج به چالوس+ تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار