gardeshban.ir

در سال ۲۰۲۱ علاوه بر بقایای بناهای عظیم،‌ سلاح‌های تاریخی و مقبره‌های مومیایی‌های مصر باستان، مجموعه‌های قابل‌توجهی از سکه‌های تاریخی در نقاط مختلف جهان کشف شد.
کد خبر: ۴۹۳۱۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰-1400 October 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
در سال میلادی که گذشت، سکه‌ها و پول‌های متعلق به دوره‌های مختلف تاریخ از جمله آثار قابل توجهی بودند که اغلب به دست جویندگان آماتور طلا کشف شدند. پس‌انداز کردن پول برای روز مبادا ایده جدیدی نیست. در سال ۲۰۲۱، باستان‌شناسان مجموعه‌ای از سکه‌های تاریخی را در کنار سایر اشیای ارزشمندی که دفن شده بودند و از آن پس مورد استفاده قرار نگرفته بودند در مکان‌های مختلفی از مزرعه ذرت گرفته تا علفزاری در ایالات متحده آمریکا یا شهری در دانمارک کشف کردند. این سکه‌ها توسط اشراف‌زادگان،  دزدان دریایی، رئیس قبیله و افرادی که هویت آن‌ها هنوز مشخص نیست پنهان شده بودند.

در ادامه با برخی از قابل‌توجه‌ترین این موارد آشنا می‌شوید:

سکه‌ها و حلقه‌های طلا در مزرعه ذرت



در سال ۱۹۳۵، بزرگ‌ترین مجموعه سکه‌های متعلق به دوران قرون وسطی واقع در لهستان در روستای « Słuszków» کشف شد. «آدام کدزیرسکی» که یک باستان‌شناس در موسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم لهستان است در نوامبر ۲۰۲۰ از روستای «Słuszków» بازدید کرد تا بتواند درباره مجموعه سکه‌های تاریخی که در سال ۱۹۳۵ در همین روستا کشف شده اطلاعات بیشتری به دست بیاورد.

این باستان‌شناس در دوران اقامتش در روستا از یک کشیش شنید شایعاتی درباره وجود یک مجموعه دیگر سکه‌های تاریخی در موقعیت مکانی دیگری وجود دارد. در نهایت با استفاده از دستگاه فلزیاب و با کمک آتش‌نشان‌های داوطلب مجموعه‌ای از سکه‌های نقره‌ تاریخی به همراه قالب‌های نقره و حلقه‌های نادر طلا از اعماق یک مزرعه ذرت بیرون کشیده شد.

در جریان این اکتشاف بیش از ۶,۶۰۰ سکه نقره در کنار شمش‌های کوچک نقره درحالی که در سه کیسه کتان قرار داشتند کشف شد. این کیسه کتان نیز در سبدی که در یک کوزه سرامیکی قرار داده شده بود کشف شده است. گمان می‌رود قدمت این مجموعه آثار حدود ۹۰۰ سال باشد.

سکه‌های رومی در ترکیه



سال ۲۰۲۱، همچنین مجموعه‌ای از سکه‌های تاریخی نادر رومی متعلق به حوالی ۲۱۰۰ سال پیش در یک محوطه‌ باستان‌شناسی پنج‌هزارساله ترکیه کشف شد.

در حقیقت،‌ این مجموعه که شامل ۶۵۱ سکه می‌شود در شهر باستانی «آیزانوی» واقع در «کوتاهیه» کشف شده است؛ شهری که با شهر باستانی مشهور «اِفِسُس» مقایسه می‌شود.

به گفته باستان‌شناسان این سکه‌های نقره به دوران امپراتور «آگوستوس» بازمی‌گردند و گمان می‌رود از متعلقات یک سرباز عالی‌رتبه بوده باشند. این سکه‌های تاریخی در یک کوزه که در میان صفحه‌های رسی قرار گرفته بود کشف ‌شده است.

کشف آثار ارزشمند در قبر



در ماه مارس ۲۰۲۱، باستان‌شناسان از یک اکتشاف شگفت‌انگیز در «بوهم» واقع در جمهوری چک کنونی خبر دادند. باستان‌شناسان در این اکتشاف توانستند در یک گورستان متعلق به قرن پنجم میلادی بقایای یک زن میانسال متعلق به ۱۶۰۰ سال پیش را کشف کنند که به همراه طلا و جواهر دفن شده بود.

در این گورستان تاریخی قبرهای متعددی کشف شد اما همگی آن‌ها به جز قبر متعلق به این زن هدف غارت‌گران قرار گرفته بود. در قبر این زن علاوه بر استخوان، مهره‌های شیشه‌ای به علاوه زیورآلات مو و سگک‌هایی از جنس گوهر کشف شد.

سکه‌های عربی در آمریکا



مجموعه کوچکی از سکه‌های نقره‌ای که اخیرا در ناحیه «نیو انگلند» ایالات متحده آمریکا کشف شد شاید توسط یکی از مشهورترین دزدان دریایی تاریخ به آن مکان منتقل شده باشد.

این سکه‌های نقره‌ عربی که در جنوب ماساچوست کشف شده است با توجه به قدمت آن‌ها که به حوالی ۱۶۰۰ میلادی بازمی‌گردد و با توجه به منشاء اصلی آن‌ها که از آمریکای شمالی بسیار دورتر است، گمان می‌رود توسط یک دزد دریایی به نام «هنری اوری» و خدمه او مورد استفاده قرار گرفته باشند.

سکه‌های طلای متعلق به دوران طاعون



 در سالی که گذشت همچنین دو سکه طلا متعلق به زمانی که همه‌گیری طاعون یا مرگ سیاه در قرن چهاردهم انگلستان را فرا گرفته بود در این کشور کشف شد.

بر روی هر دو این سکه‌های تاریخی تصویر «ادوارد سوم» کسی که سعی کرد ضرب سکه طلا را به انگلستان معرفی کند نقش بسته است. روند ضرب یکی از سکه‌هایی که اخیرا کشف شده است و به نام سکه‌های پلنگی شناخته می‌شود برای نخستین‌بار در سال ۱۳۴۴ میلادی آغاز شد اما با مشکلاتی همراه بود و ضرب آن موفقیت‌آمیز نبود. بنابراین از ۱۳۵۱ سکه جدید ضرب شد؛ سکه‌هایی که حدودا هفت گرم وزن داشتند. یکی از دو نمونه سکه‌هایی که اخیرا کشف شده‌اند در حقیقت یکی از همان سکه‌های هفت‌گرمی محسوب می‌شود.

این دو سکه در سال ۲۰۱۹ کشف شده بودند اما تحقیقات باستان‌شناسان اخیرا به پایان رسیده است. باستان‌شناسان درباره این‌که این دو سکه چطور از دل خاک سر درآورده‌اند دو فرضیه را بیان کرده‌اند. به عقیده آن‌ها این دو سکه همزمان با هم در خاک دفن شده‌اند که علت آن می‌تواند مخفی کردن گنجینه و یا گم شدن کیف پول باشد.

سکه‌های طلایی پلنگی که در سال ۱۳۴۴ ضرب می‌شدند از طلای با ۹۶ درصد خلوص ساخته شده بودند. کشف این سکه‌ها با توجه به این‌که تعداد زیادی از آن‌ها ضرب نشده بود بسیار قابل توجه است.

کارشناسان معتقدند مالک این دو سکه طلا در زمان گذشته به طبقه ثروتمند جامعه تعلق داشته است. در آن زمان ارزش این دو سکه معادل ۱۶۷۰۰ دلار کنونی بوده است.

پیشکشی برای داشتن سفری امن



باستان‌شناسان امسال اعلام کردند بیش از ۱۰۰ سکه رومی که در کنار رودی واقع در هلند کشف شده است در حقیقت پیشکشی برای داشتن سفری امن در  رودخانه بودند.

در سال ۲۰۱۷، گروهی از جویندگان آماتور طلا ۱۰۷ سکه را در نزدیکی رودخانه‌ای واقع در شهر «برلیکوم» کشف کردند. تا سال گذشته کسی خبر نداشت چرا این مجموعه سکه‌ها در آن محل قرار داشتند. با این حال در نتیجه تحقیقات باستان‌شناسان مشخص شد این مجموعه سکه‌ها به امید کسب خوش‌شانسی و به عنوان پیشکش توسط مسافران در رودخانه انداخته می‌شدند تا در طول سفر از خطرات در امان باشند.

گنجینه طلا که توسط غواصان کشف شد



در سال ۲۰۲۱، دو غواص آماتور زمانی که مشغول شنا در آب‌های اطراف «خاوه‌آ» واقع در اسپانیا بودند موفق شدند هشت سکه رومی را در اعماق دریا کشف کنند، البته با بازگشت باستان‌شناسان به محل کشف این سکه‌ها، ۴۵  سکه دیگر نیز کشف شد.

محققان با بررسی این سکه‌ها که سالم باقی مانده‌اند دریافتند قدمت این سکه‌ها به اواخر قرن چهارم تا اوایل قرن پنجم میلادی بازمی‌گردد. این سکه‌ها به حدی سالم باقی ‌مانده‌اند که نقش‌هایی که بر روی آن‌ها وجود دارند هنوز قابل تشخیص هستند. در نتیجه کارشناسان دریافتند این سکه‌ها به دوران حکومت امپراتوران رومی تعلق دارند. سه مورد از این سکه‌ها به دوران «والنتینیان یکم»، هفت مورد به دوران «والنتینیان دوم»، ۱۵ مورد به دوران «تئودئوس یکم»، ۱۷ مورد به دوران «آرکادیوس» و ۱۰ مورد به دوران «هونوریوس» تعلق دارد. دوران دقیق یکی از سکه‌ها مشخص نیست.

گمان می‌رود این سکه‌ها توسط یک فرد ثروتمند برای جلوگیری از غارت و سرقت پنهان شده بودند.

گنجینه متعلق به عصر آهن



یک باستان‌شناس آماتور در دانمارک ۲۲ شی‌ء طلایی را که نمادهای متعلق به قرن ششم میلادی بر روی آن‌ها نقش بسته در دانمارک کشف کرده است. بر روی برخی از این آثار نمادها و نوشته‌های رمزی نقش بسته است که به نظر می‌رسد درباره حکمرانان آن زمان باشد. این آثار همچنین یادآور اسطوره‌های مردم کشورهای اسکاندیناوی هستند. یکی از این آثار نیز به «کنستانتین» امپراتور روم اشاره دارد.

بر اساس مطالعات اولیه گمان می‌رود این آثار در زمانی که آب و هوا در آن بخش از اروپای شمالی به دلیل خاکسترهای ناشی از فوران یک آتشفشان در ایسلند سردتر شده بود، در حقیقت هدایایی به خدایان بوده‌ باشند.

به گفته یکی از باستان‌شناسان حاضر در پروژه بررسی این مجموعه، نمادهای بسیاری  بر روی این آثار وجود دارد که برخی از آن‌ها تاکنون مشاهده نشده بودند، بنابراین آن‌ها می‌توانند اطلاعات جدیدی ارائه کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار