gardeshban.ir

جنگل سنگی ماداگاسکار از شگفتی‌های طبیعت قاره آفریقاست که در پارک ملی سینجی د بماراها و در فاصله ۴۰۰ کیلومتری شهر دیدنی آنتاناناریو، پایتخت ماداگاسکار قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۹۳۴۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰-1400 October 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
جنگل سنگی ماداگاسکار (به انگلیسی: Tsingy de Bemaraha National Park) از شگفتی‌های طبیعت قاره آفریقاست که در پارک ملی سینجی د بماراها و در فاصله ۴۰۰ کیلومتری شهر دیدنی آنتاناناریو، پایتخت ماداگاسکار قرار گرفته است. 

این جنگل سنگی که عنوان بزرگ‌ترین پارک ملی جزیره ماداگاسکار را نیز یدک می‌کشد و در میراث فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسیده، از انبوهی از صخره‌های نوک‌تیز آهکی تشکیل شده است که ارتفاعی برابر با ۷۰ متر دارند و طی میلیون‌ها سال در اثر فرسایش پدید آمده‌ و ظاهر و فضایی خاص و متفاوت، بسان سطح سیاراتی فرازمینی را به این منطقه بخشیده‌اند. 

ساکنان ماداگاسکار این منطقه را «سینجی/tsingy» (به معنای جایی که نمی‌شود با پاهایی برهنه روی آن قدم گذاشت) می‌نامند، عنوانی که به دلیل وجود ساختارهای عجیب و سوزنی شکل آهکی در این منطقه بدان نهاده شده است؛ صخره‌هایی نوک‌تیز و خطرناک که کوهنوردی در این منطقه را به کاری بسیار دشوار و پرمخاطره برای گردشگران ماجراجو مبدل کرده است. 

لغزشی ساده در حین صخره‌نوردی در این منطقه، مجازاتی سنگین را در پی خواهد داشت و تنها یک اشتباه، پایان خونین و دردناکی را رقم خواهد زد. البته ماجراجویانی که از بازی با مرگ لذت می‌برند، با چنین سرنوشتی بیگانه نیستند و با شرکت در چنین قمارهای هراس‌انگیزی، شور و هیجان را به زندگی روزمره خود تزریق می‌کند.

بااین‌حال، ازآنجایی‌که جنگل سنگی ماداگاسکار در منطقه حافظت شده قرار گرفته است، دسترسی به تمام بخش‌های آن برای گردشگران ماجراجو و کوهنوردان نیز امکان‌پذیر نیست و صرفاً بازدید از بخش کوچکی از این منطقه پهناور برای گردشگران مجاز است. 

بنابراین اگر تصور می‌کنید که خرید بلیط هواپیما سفرمارکت به مقصد ماداگاسکار به شما جواز صخره‌نوردی برفراز قله‌های سوزنی شکل ساختارهای آهکی این منطقه و گذر از تمامی غارهای مخوف و مسیرهای صعب‌العبور تنگ و تاریک جنگل ماداگاسکار را می‌دهد، در اشتباهید، چراکه برخی دره‌های این منطقه بسیار عمیق بوده و شماری از معبرهای آن به حدی تنگ و باریک است که گذر از آن‌ها غیرممکن است. 

گرچه طبیعت این منطقه، با ظاهر تهدیدآمیز و هولناک خود، رویکردی خصمانه‌ با بیگانگان دارد، با گونه‌های جانوری بوم‌زاد خود مهربان است و جان‌پناهی مناسب را برای رشد و نموی آن‌ها، دور از تهدیدات جانورانی وحشی فراهم کرده است.

جنگل سنگی ماداگاسکار؛  یکی از شگفتی‌های طبیعت قاره آفریقا+عکس

ماداگاسکار سرزمین ناشناخته‌ها

برخی آن را «هشتمین قاره جهان» می‌نامند و برخی دیگر بدان لقب «سرزمین ناشناخته‌ها» داده‌اند: ماداگاسکار، چهارمین جزیره بزرگ جهان هیچ‌گاه از غافلگیر کردن شیفتگان طبیعت دست نمی‌کشد و هر بار با پرده‌برداری از مکانی بکر و منحصربه‌فرد، همگان را مات و مبهوت نمایش شگفتی‌های بی‌همتا و اعجاب‌انگیز خود می‌کند. این جزیره خوش‌منظره و تماشایی، پس از جدایی از هند در حدود هشتاد و هشت میلیون سال قبل، دیگر به هیچ خشکی روی زمین ملحق نگشت، اتفاقی که باعث شد گونه‌های گیاهی و جانوری این منطقه، در انزوایی کامل به دگرگونی و فرگشت خود ادامه دهند. 

در حقیقت چیزی حدود ۹۰ درصد از گونه‌های جانوری و گیاهی ماداگاسکار، فقط در این منطقه از جهان یافت می‌شوند و به‌اصطلاح بوم‌زاد این جزیره شگفت‌انگیز هستند. البته باید گفت که تفاوت جزیره ماداگاسکار با سایر مناطق زمین، صرفاً به خاطر تنوع و گوناگونی موجودات زنده این منطقه نیست، بلکه به دلیل وفور جاذبه‌های شگرف و حیرت‌انگیزی است که براثر شرایط خاص آب و هوایی و موقعیت مکانی یگانه و منحصربه‌فرد این منطقه پدید آمده‌اند. 

جنگل سنگی ماداگاسکار محصول همین شرایط اقلیمی متفاوت است، مکانی بکر و خارق‌العاده‌ که اعجاز طبیعت را در خلق فضایی اثیری و غیرزمینی به منصه ظهور رسانده است.



چرا بازدید از جنگل سنگی ماداگاسکار پیشنهاد می شود؟

• جزء متفاوت‌ترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های جزیره ماداگاسکار و پدیده‌های نادر زمین‌شناسی قاره آفریقا محسوب می‌شود.
• از وسعتی بیش از ۷۰۰ کیلومترمربع برخوردار بوده و به علت قدمت بسیار زیاد و طبیعت مسحورکننده و منحصربه‌فردش در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
• گونه‌های گیاهی و جانوری متفاوت و منحصربه‌فردی را در خود جای داده است که در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شوند.

گونه‌های گیاهی و جانوری خاص جنگل سنگی ماداگاسکار

جنگل سنگی ماداگاسکار با موقعیت مکانی خاص خود، همانند دژی نفوذناپذیر از راه‌یابی بسیاری از جانوران به بخش درونی خود جلوگیری می‌کند، این امر موجب شده که این جنگل سنگی به منزلگاهی برای رشد و نموی برخی از متمایزترین و کمیاب‌ترین گونه‌های جانوری مبدل گردد. در حقیقت ۹۰ درصد از گونه‌هایی که در این منطقه از آفریقا یافت می‌شوند، در هیچ کجای جهان وجود ندارند. بیش از صد گونه‌ی مختلف از پرندگان، ۱۱ گونه کمیاب لمور، انواع مختلفی از خفاش‌ها و ۴۵ گونه‌ی متفاوت از خزندگانی نادر نظیر گکوی دم برگی و خدنگ دم حلقوی در این منطقه جذاب و تماشایی زندگی می‌کنند.

جنگل سنگی ماداگاسکار؛  یکی از شگفتی‌های طبیعت قاره آفریقا+عکس

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از جنگل سنگی ماداگاسکار چقدر است؟

برای ورود به پارک ملی سینجی و گشت‌وگذار در تودرتوی جنگل سنگی ماداگاسکار باید مبلغی برابر با ۱۲ دلار برای هر نفر پرداخت کنید. همچنین می‌توانید در تورهای چندروزه بازدید از غرب ماداگاسکار شرکت کنید و در طبیعت وحشی ماداگاسکار به ماجراجویی بپردازید. اما زمان پیشنهادی بازدید از جنگل سنگی ماداگاسکار، بسته به اینکه با چه وسیله نقلیه و از چه طریقی (کدام مسیر) قصد دارید از این منطقه تماشایی دیدن کنید، متفاوت خواهد بود. اما به‌طور تقریبی می‌توان گفت که تور طبیعت‌گردی جنگل سنگی ماداگاسکار و پارک ملی سینجی (بخش سینجی بزرگ و بخش سینجی کوچک) طی دو روز (روزی ۸ ساعت) به طول می‌انجامد.

فصل مناسب برای بازدید از جنگل سنگی ماداگاسکار چه زمانی است؟

بهترین وقت خرید بلیط هواپیما خارجی سفرمارکت به مقصد ماداگاسکار، زمانی بین ماه‌های ژوئن تا اوت است. در این فصل از سال، به دلیل رطوبت اندک و دمای معتدل منطقه، شما می‌توانید در مسیرهای پرت و دورافتاده جنگل سنگی ماداگاسکار پیاده‌گردی کنید، روی پل‌های معلق این منطقه قدم بزنید و در جشنواره‌های فامادیوانا با مردگان برقصید.

چگونه به جنگل سنگی ماداگاسکار برویم؟

سفر به جنگل سنگی ماداگاسکار چنان متفاوت و هیجان‌انگیز است که خاطره شیرین و دل‌انگیز آن تا سال‌های سال در ذهن شما باقی خواهد ماند، اما دسترسی به این منطقه شگفت‌انگیز چندان ساده نیست و به شکیبایی و زمان نیاز دارد. اگر از طریق هوایی به ماداگاسکار سفر کرده باشید، احتمالاً پرواز شما در فرودگاه بین‌المللی آنتاناناریو به زمین خواهد نشست. 

از آنجا می‌توانید راهی شهر آنتسیراب شوید و شبی را در هتلی در این منطقه سپری کنید. سپس به سمت غرب و روستای ماهیگیران مورونداوا حرکت کرده و به منطقه بکوپاکا که دروازه ورود به جنگل سنگی ماداگاسکار محسوب می‌شود، سفر کنید. از این منطقه می‌توانید با پرداخت هزینه ورودی جنگل سنگی ماداگاسکار، از طریق مسیرهای پیاده‌گردی مختلفی که پیش روی شماست، به جنگل سنگی ماداگاسکار دسترسی پیدا کنید.

جنگل سنگی ماداگاسکار؛  یکی از شگفتی‌های طبیعت قاره آفریقا+عکس

در نزدیکی جنگل سنگی ماداگاسکار از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

جنگل بیانکا
منطقه حفاظت‌شده منابه رزرو
منطقه بائوباب آموروکس
پارک ملی کیریندی میتئا
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار