gardeshban.ir

شهر تاریخی کیپ‌تاون با داشتن موزه‌های متعدد، مقصدی محبوب برای علاقه‌مندان به گردش‌های فرهنگی است. این موزه‌ها تاریخ طبیعی و استعماریِ آفریقای جنوبی را به نمایش می‌گذارند.
کد خبر: ۴۹۳۵۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰-1400 October 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
کیپ تاون با بیش از ۳۰۰ سال قدمت، حرف‌های جذاب زیادی برای گفتن دارد. از مردم محلی خوی سان (Khoi-San) گرفته تا معماری استعماری، موزه‌های کیپ‌تاون ما را با گنجینه‌ای پنهان از تاریخ این شهر آشنا می‌کنند.

۱. موزه و افلاک نمای آفریقای جنوبی

موزه‌ی آفریقای جنوبی که در سال ۱۸۲۵ تأسیس شده، قدیمی‌ترین موزه‌ی کشور به شمار می‌آید که در منطقه‌ی تجاری شهر قرار دارد. موزه‌ی آفریقای جنوبی انبوهی از کلکسیون‌های طبیعی و تاریخ اجتماعی نظیر نمایشگاه حیرت‌انگیز فسیل‌های دایناسور آفریقایی، زیست‌شناسی دریایی، فسیل‌های انسانی و هنر انسان‌های اولیه در قبایل آفریقایی بر روی سنگ را به نمایش می‌گذارد. افلاک نمای موجود در این موزه به‌تازگی با جدیدترین فناوری موجود توسعه یافته و تجربه‌ای سه‌بعدی و شگفت‌انگیز از فضا را در قاره‌ی آفریقا در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.



۲. موزه یهودیان آفریقای جنوبی

موزه‌ی یهودیان آفریقای جنوبی در قدیمی‌ترین صومعه‌ی کشور در پارک کامپنیز گاردن (Company’s Garden) واقع شده است. این موزه به جست‌وجوی ریشه‌هایی از یهودیان در آفریقای جنوبی پرداخته و تاریخ فرهنگی قوم یهود را از طریق نمایشگاه‌های تعاملی معرفی می‌کند. به‌علاوه، یک کلکسیون شگفت‌انگیز نِتسوکه (Netsuke)، یا هنر مینیاتور ژاپنی، در این موزه در معرض دید قرار دارد.



۳. خانه بردگان

خانه‌ی بردگان یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌ها در کیپ‌تاون است که در گذشته از آن برای اسکان برده‌های شرکت هند شرقی هلند، بین سال‌های ۱۶۷۹ تا ۱۸۱۱، استفاده می‌شد. پس از سال ۱۸۱۱، این ساختمان مورد مرمت قرار گرفت و تبدیل به دفاتر اداری دولتی شد. درنهایت خانه‌ی بردگان در سال ۱۹۶۰ با تغییر کاربری، به‌عنوان موزه مورد بازگشایی قرار گرفت. امروزه خانه‌ی بردگان تاریخ برده‌داری در آفریقای جنوبی و همچنین موضوعات حقوق بشری را از طریق نمایشگاه‌های دائمی و موقتی مورد بررسی قرار می‌دهد.



۴. خانه اربابی گروت کنستانتیا

خانه‌ی اربابی گروت کنستانتیا (Groot Constantia Manor) در عمارت تاریخی گروت کنستانتیا واقع شده است. این خانه که در دوران استعمار آفریقا محل زندگی یکی از زمین‌داران ثروتمندِ کیپ‌تاون بود، حالا محلی برای نمایش وسایل آنتیک، نقاشی‌ها، ظروف سرامیکی و مسی درون آن است. می‌توان در اطراف این خانه یک نمایشگاه آثار هنری و عکس‌های تاریخی از این عمارت را مشاهده کرد.



۵. هت پوستویز

هِت پوستویز (Het Posthuys)، پس از قلعه‌ کیپ‌ تاون، به‌عنوان دومین ساختمان قدیمی شهر شناخته می‌شود و در اطراف خلیج فالس (False) در حومه‌ی مویزنبرگ (Muizenberg) قرار دارد. این مکان اساساً یک برج دیدبانی برای مقابله با کشتی‌های ورودی دشمن به خلیج فالس بود، اما بعدها برای جمع‌آوری مالیات از کشاورزان محلی نیز مورد استفاده قرار گرفت. امروزه در این موزه یک شهر فرنگ، تصاویر قدیمی از منطقه و ادوات نظامی جنگ مویزنبرگ دیده می‌شود.



۶. موزه آسیاب جوزفین

آسیاب جوزفین (Josephine) در منطقه‌ای آرام در امتداد کرانه‌های رود لیِزبیک (Liesbeek) و چند قدم آن‌طرف‌تر از استادیوم راگبی نیولندز (Newlands) واقع شده است. این آسیاب به سال ۱۸۱۹ تعلق دارد و تا دهه‌ی ۱۹۳۰ و تخریب آن، محلی برای آرد کردن گندم شهر به شمار می‌آمد. آسیاب در طول دهه‌ی ۱۹۸۰ مورد مرمت قرار گرفت و به دوران شکوه خود بازگشت. آسیاب جوزفین امروزه کاملاً سالم است و از آرد تولیدشده در آن در پخت نان‌های تازه برای فروش در مغازه‌ی زیر آسیاب استفاده می‌شود. موزه‌ی جوزفین محلی برای نمایش آثار هنریِ کشف‌شده در طی فرآیند بازسازی آسیاب است. گردشگران می‌توانند پس از گشت زدن در موزه به سراغ صرف غذا در رستوران تود اند جوزفین (Toad & Josephine) در محوطه‌ی آسیاب بروند.



۷. موزه قلب کیپ تاون

موزه‌ی قلب کیپ‌تاون محلی برای گرامی‌داشت اولین پیوند انسانی قلب توسط دکتر کریستین بارنارد (Christian Barnard) در تاریخ سوم دسامبر ۱۹۶۷ در بیمارستان گروت شور (Groote Schuur) است. این موزه اتفاقات مربوط به پیوند قلب را به نمایش گذاشته و بازدیدکنندگان می‌توانند با گشت زدن در اتاق‌های مختلف، بیشتر با مراحل این رویداد مهم آشنا شوند.



۸. قلعه گود هوپ

قلعه‌ گود هوپ (Good Hope) که از سوی مردم محلی «قلعه» نیز صدا زده می‌شود، قدیمی‌ترین بنا و قلعه‌ی نظامی برجای‌ مانده در آفریقای جنوبی، متعلق به سال ۱۶۷۹، است. امروزه این قلعه میزبان شماری از ادوات نظامی، وسایل خانه و هنر دوران استعمار و نمایشگاه‌هایی است که ارتباط ویژه‌ای با کیپ‌تاون قدیم دارند. گردشگران می‌توانند در اطراف قلعه گشت بزنند و هر روز رأس ساعت ۱۲ ظهر مراسم تعویض نگهبانان قلعه را مشاهده کنند.



۹. موزه اسپرینگبوک راگبی

موزه‌ی اسپرینگبوک راگبی (Springbok Rugby) در قلب تفرجگاه آبی وی اند اِی (V&A) واقع شده و تجربه‌ای ارزشمند برای آشنایی بازدیدکنندگان با تاریخ این ورزش محبوب در آفریقای جنوبی است. درون موزه نمایشگاه‌های صوتی و تصویری متعدد همراه با جام‌ها و لباس‌های ورزش راگبی به چشم می‌خورد. به‌علاوه، یک منطقه‌ی مخصوص بازی نیز در این موزه برای علاقه‌مندان به‌منظور امتحان کردن مهارت‌های خود در ورزش راگبی دیده می‌شود.



۱۰. موزه توپخانه چاونز

توپخانه‌ی چاوُنز (Chavonnes) یک قلعه‌ی ساحلی متعلق به شرکت هند شرقی هلند در اوایل قرن هجدهم میلادی بود. از این قلعه برای محافظت از خلیج تا سال ۱۸۶۱ و تا زمان ساخت بندر استفاده می‌شد. این توپخانه در دهه‌ی ۱۹۹۰ مورد کاوش قرار گرفت و بعدها به‌عنوان یک موزه بازگشایی شد. امروزه همچنان می‌توان بخش‌هایی از توپخانه‌ی اصلی را در موزه مشاهده کرد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار