gardeshban.ir

یکی از زیباترین و منحصر به فردترین مساجد ایران که به دلیل داشتن تزئینات زیاد و معماری فوق العاده، شهرت زیادی دارد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است.
کد خبر: ۴۹۳۹۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰-1400 October 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد شیخ لطف الله اصفهان؛از زیباترین و معروف ترین مساجد ایران+عکس

یکی از زیباترین و منحصر به فردترین مساجد ایران که به دلیل داشتن تزئینات زیاد و معماری فوق العاده، شهرت زیادی دارد مسجد شیخ لطف الله است. این مسجد در میدان نقش جهان اصفهان واقع شده و نزدیک این مسجد بناهایی مانند عالی قاپو، مسجد امام و سردر قیصریه فرصت خوبی را در اختیار گردشگران قرار داده تا بتوانند چند اثر هنری زیبا را در یک روز مشاهده کنند.

این مسجد با رنگ های طبیعی و بسیار زیبایش شهرت جهانی پیدا کرده و محوبیت زیادی نزد توریست های داخلی و خارجی به دست آورده است. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا هر چه بیشتر با این مسجد آشنا شویم.

مسجد شیخ ‌لطف ‌الله با گنبد نخودی‌رنگ و زیبای خود به‌دست محمدرضا اصفهانی بنا شده و شاهکار کم‌نظیری از هنر کاشی‌کاری و معماری است.

استفاده از رنگ‌های زیبا و نور طبیعی دست به دست هم داده‌اند که این مسجد را نزد گردشگران داخلی و خارجی معروف و محبوب کنند؛ هرچه از شگفتی‌های این مسجد بگوییم، تا از نزدیک آن را به نظاره ننشینید، زیبایی‌اش را درک نخواهید کرد. برای این منظور کافی است به‌صورت مستقل یا با شرکت در تورهای اصفهان، راهی این شهر شوید. البته پیش از سفر به نصف جهان و بازدید از مسجد شیخ لطف الله، با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات بیشتری از این اثر چشم‌نواز به دست آورید.

معرفی مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله در اصفهان قرار دارد و در سال 1310 هجری شمسی به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. کاشی کاری ها، تزئینات بسیار زیبا و چشم نواز از جمله هنرنمایی های باقی مانده از دوره صفوی است. اگر به دنبال یکی از زیباترین جاهای اصفهان هستید توصیه می کنیم حتما به بازدید از این مسجد بروید؛ اتفاقات خوشایندی در این مسجد انتظار شما را می کشد.

سبکی که این بنا با توجه به آن ساخته شده است سبک اصفهانی است و توسط هنرمند معروف محمد رضا اصفهانی اجرا شده و یکی از زیباترین مساجد ایران را خلق کرده است. عظمت این مسجد حتی از بیرون نیز ستودنی است. نقشه ای که این مسجد با توجه به آن ساخته شده است هیچ عیب و ایرادی ندارد و این مسجد در نهایت کمال و زیبایی ساخته شده است.

نکته ای که در اکثر مساجد اصفهان مشاهده می شود 7 بار منعکس شدن صداست. این ویژگی نیز در این مسجد مشاهده می شود و بی بدیل بودن و بی مثال بودن آن را دو چندان کرده است. حتی در این مسجد می توانید کتیبه، آثار خطاطی هنرمندان بزرگ و مطرح خوشنویسی را نیز مشاهده کنید.

حال که با برخی خصوصیات این مسجد آشنا شدیم، بهتر است در مورد تاریخچه این مسجد نیز نکاتی را ارائه دهیم. ساخت این مسجد در سال 1011 قمری شروع شد و در سال 1028 به پایان رسید؛ ساخت این مسجد زیبا و با شکوه حدود 18 سال طول کشیده است.

شاید برای برخی جالب باشد که بدانند چرا این مسجد به نام مسجد شیخ لطف الله معروف است. شیخ لطف الله یکی از عالمان و بزرگان شیعه و در منطقه جبل واقع در لبنان امروزی ساکن بود. شاه عباس این فرد را به ایران دعوت کرد و او نیز در پی این دعوت به ایران آمد. شیخ لطف الله  ابتدا به مشهد رفت و سعی کرد از حضور استادانی بزرگ مانند ملا عبدالله شوشتری استفاده کرده و به درس و تحصیل بپردازد. بعد از آن به قزوین عزیمت کرد تا جلسات تدریس خود را بر پا کند.

شاه عباس به دلیل ارادتی که به این فرد داشت تصمیم گرفت تا مسجدی به همین نام برای وی بسازد. هدف او از ساخت این مسجد ایجاد فضایی مناسب برای تدریس و برگزاری جلسات درس و نماز بود. شیخ لطف الله در این مسجد نماز جمعه اقامه می کرد، اما در سال 1305 قمری بیمار شد و در شهر اصفهان فوت کرد.


تاریخچه مسجد شیخ لطف الله

اصفهان در سال ۹۸۲ هجری شمسی پایتخت صفویان بود و در اوج توسعه ساخت‌وسازهایی همچون خیابان چهارباغ، میدان نقش جهان، مسجد امام و... به سر می‌برد. در همین دوران بود که شاه عباس دستور ساخت مسجد شیخ لطف الله را داد و به این ترتیب روی خرابه مسجدی که در این محل قرار داشت، بنیان مسجد جدیدی گذاشته شد. محمدرضا اصفهانی مسئولیت ساخت این مسجد را به عهده گرفت که توانست در مدت‌زمان ۱۸ سال ساختمانی حیرت‌انگیز بسازد. مسجد شیخ لطف الله فقط مختص شاه عباس و خانواده سلطنتی بود و مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند. این طور به نظر می‌رسد که شاه عباس از زمان افتتاح مسجد در سال ۹۹۸ شمسی تا آخر عمر خود هر روز در این مسجد به عبادت می‌پرداخت.

اطلاعات دقیقی از سرنوشت مسجد شیخ لطف الله در گذر زمان وجود ندارد؛ هرچند طبق منابع تاریخی این مسجد در دوره صفوی اسامی دیگری نظیر ملا فتح الله و صدر نیز پیدا کرد که در ادامه همان شیخ لطف الله خوانده شد. بر اساس نوشته‌های آرتور پوپ، ایران‌شناس آمریکایی، وی از رضا شاه خواست تا دستور مرمت مسجد را بدهد و او موافقت کرد و در ادامه طرح‌های اصلی و کاشی‌های سردر و گنبد بازسازی شدند. کتیبه‌ نمای‌ خارجی‌ گنبد از مرمت بنا در سال‌ ۱۳۱۵ به دست اداره‌ باستان‌شناسی‌ حکایت دارد.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان؛از زیباترین و معروف ترین مساجد ایران+عکس

مسجد شیخ لطف الله اصفهان؛از زیباترین و معروف ترین مساجد ایران+عکس

مسجد شیخ لطف الله اصفهان؛از زیباترین و معروف ترین مساجد ایران+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار