gardeshban.ir

آبشار شیخ علی خان، یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است که همه‌ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف کشور به سوی خود می‌کشد.
کد خبر: ۴۹۴۳۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰-1400 October 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
آبشار شیخ علی خان، یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است که همه‌ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف کشور به سوی خود می‌کشد.



آبشار شیخ علی خان در روستایی به همین نام واقع شده که از توابع شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است.

این آبشار زیبا، ۱۲ کیلومتر با شهر چلگرد (مرکز شهرستان کوهرنگ) و نزدیک به ۹۰ کیلومتر با شهرستان شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) فاصله دارد.

روستای شیخ علی‌خان، که آبشار در ورودی آن قرار گرفته است، توسط ارتفاعات چهل‌خشت و زردکوه احاطه شده و دوهزار و دویست متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با این توصیف، یکی از روستاهای مرتفع ایران محسوب می‌شود.

این روستا، که در فصل بهار و تابستان آب و هوایی ملایم و مطبوع و در فصل زمستان سرمایی استخوان‌سوز دارد، هنوز بسیاری از سنت‌های محلی خود را حفظ کرده است و به آداب و رسوم بختیاری پایبند است.

آب آبشار شیخ علی خان کوهرنگ، که از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد، از میان یک تنگه‌‌ی پرشیب جاری می‌شود و از بالای صخره‌ها پایین می‌ریزد.

جریان آب، نسیم خنک و مطبوعی را به گردشگران هدیه می‌کند که می‌تواند روح آن‌ها را به آرامی بنوازد و خستگی سفر را از جان‌شان دور کند.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار شیخ علیخان، فصل بهار است. زیرا در این زمان دشت اطراف آبشار زیباترین منظره را دارد و میزان آب نیز بیشتر است.

اما بازدید از این جاذبه‌ی دیدنی شهرستان کوهرنگ در فصل زمستان هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. با فرارسیدن زمستان و در اثر سرمای هوا، آبشار به مجموعه‌ای از قندیل‌های یخی تبدیل می‌شود که ارتفاع آن‌ها گاه تا یک یا یک و نیم متر نیز می‌رسد.

این پدیده، جذابیت ویژه‌ای به آبشار شیخ علی‌خان داده و تصویر حیرت‌انگیزی از طبیعت زیبای کوهرنگ را پیش چشمان گردشگران قرار می‌دهد.

چرا بازدید از آبشار شیخ علی خان کوهرنگ را پیشنهاد می‌کنیم؟

آبشار شیخ علیخان یکی از زیباترین آبشارهای ایران است و بازدید از آن، می‌تواند روزی خاطره‌انگیز و رویایی را برای شما و همراهان‌تان بسازد.

برخی از دلایلی که ما را مجاب می‌کند بازدید از این آبشار زیبای استان چهارمحال و بختیاری را به شما پیشنهاد دهیم عبارتند از:

۱) آب‌وهوای مطبوع روستای شیخ علی‌خان و آبشار آن در فصل بهار و تابستان

۲) رویش لاله‌های واژگون در دشت‌های اطراف آبشار در فصل بهار که به زیبایی آن می‌افزاید.
۳) جلوه‌ی منحصربه‌فرد و چشم‌نواز آبشار یخی در فصل زمستان

۴) وجود گیاهان دارویی و خوراکی گوناگون و مفید در اطراف آبشار و دشت‌های نزدیک به آن

۵) بکر بودن منطقه و دستکاری نشدن آن توسط انسان؛ چیزی که در این عصر به ندرت یافت می‌شود.

۶) مهمان‌نوازی بختیاری‌ها و مردم خون‌گرم کوهرنگ و آداب و رسوم سنتی و زیبای آن‌ها و نیز امکان خریداری محصولات محلی و بومی روستا که طعم بی‌نظیری دارند.

اگر زیبایی‌های آبشار شیخ علی‌خان شما را هم وسوسه کرده است، بیش از این فکر نکنید و با رزرو بلیط هواپیما، آماده‌ی سفر به چلگرد شوید.

امکانات تفریحی و گردشگری آبشار شیخ علی خان

متأسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی یا بخش خصوصی در این منطقه، آبشار شیخ علی خان کوهرنگ امکانات رفاهی و گردشگری چندانی ندارد.

تنها تعدادی سکوی سیمانی اطراف آبشار ایجاد شده است که مردم برای نشستن یا برپایی چادر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

البته با توجه به نزدیکی آبشار به دیگر جاذبه‌های گردشگری چلگرد، مسافران با دشواری خاصی در این خصوص مواجه نخواهند بود. در ادامه‌ی این یادداشت، در مورد سایر نقاط گردشگری نزدیک به آبشار شیخ علی خان اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

چگونه به آبشار شیخ علی‌خان چلگرد برویم؟

در صورتی که قصد سفر به آبشار شیخ علی‌خان را دارید، ابتدا خودتان را به شهرکرد برسانید. امکان سفر به شهرکرد هم از مسیر زمینی و هم از مسیر هوایی میسر است. برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفرمارکت می‌تواند به شما کمک کند.

پس از رسیدن به شهرکرد، به سمت فارسان حرکت کرده و سپس به سمت جاده‌ی چلگرد بروید. بعد از رسیدن به چلگرد، بر اساس تابلوهای راهنما راه آبشار شیخ علی خان را در پیش بگیرید. با طی مسافت کوتاهی به مقصد خواهید رسید.

آبشار شیخ علی خان کوهرنگ؛ جاذبه زیبا و دیدنی چهارمحال و بختیاری+عکس

سایر جاهای دیدنی نزدیک به آبشار شیخ علی‌خان

همان‌طور که گفتیم، آبشار شیخ علی‌خان در نزدیکی نقاط دیدنی دیگری قرار دارد که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود. در این قسمت شما را با برخی از این نقاط آشنا می‌کنیم:

الف) پیست اسکی کوهرنگ: یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری کوهرنگ و چلگرد، پیست اسکی آن است. از آبشار شیخ علی خان تا پیست اسکی کوهرنگ حدوداً ۸کیلومتر فاصله دارید.

ب) تونل انتقال آب کوهرنگ: این تونل که روزگاری تنها با هدف انتقال آب ساخته شده بود، امروزه با توجه به منظره‌ی زیبای اطراف آن، به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری بدل شده است. از آبشار شیخ علی خان تا تونل نیز ۸کیلومتر راه دارید.

ج) چشمه دیمه: این چشمه، یکی از سرشاخه‌های اصلی زاینده‌رود است که به‌خاطر آب بسیار گوارایش شهرت دارد. اطراف آن نیز فضاسازی مناسبی صورت گرفته و می‌تواند محل خوبی برای یک استراحت حسابی باشد. بین آبشار شیخ علی خان و چشمه دیمه نیز حدود ۲۰کیلومتر فاصله است.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به آبشار شیخ علی خان کوهرنگ

برخی از نزدیک‌ترین هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به آبشار شیخ علی‌خان کوهرنگ عبارتند از:

۱) فاصله تا اکوکمپ بین‌المللی عشایری کوهرنگ ایران: ۷۰۰ متر

۲) فاصله تا هتل کوهرنگ: ۹ کیلومتر

۳) فاصله تا هتل کینو: ۱۰ کیلومتر

سخن پایانی

در این یادداشت، هرچه را که لازم داشتید پیش از سفر به آبشار شیخ علی خان کوهرنگ بدانید، در اختیارتان قرار دادیم.

حالا فقط کافی است بار و بندیل سفر را جمع کنید و از نفس کشیدن در طبیعت لذت ببرید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار