gardeshban.ir

آبشار ترز سوادکوه با همه زیبایی‌های اساطیری خود در قلب جنگل لفور واقع در استان مازندران، دهستان لپور یا لفور جا دارد.
کد خبر: ۴۹۵۹۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰-1400 October 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
آبشار ترز سوادکوه با همه زیبایی‌های اساطیری خود در قلب جنگل لفور واقع در استان مازندران، دهستان لپور یا لفور جا دارد. 

آبشار ترز سوادکوه؛ جاذبه ای حیرت انگیز در قلب جنگل لفور+عکس

جنگل لفور یکی از ارزش‌مندترین مناطق ایران است که نام آن در فهرست میراث طبیعی جهان ثبت شده است. جلوه‌های طبیعی و مناظر بدیع این منطقه در طی سالیانی طولانی پدید آمده‌اند. زمین‌شناسان قدمت این منطقه را در حدود ۴۰ میلیون سال برآورد کرده‌اند. جنگل‌های هیرکانی این ناحیه عنوان موزه طبیعی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

آبشار آهکی ترز با ارتفاعی معادل ۱۸ متر از میان صخره‌های بلند این منطقه به پایین می‌ریزد. این آبشار خروشان با برخورد به سنگ‌ها و صخره‌های اطراف، ترانه بسیار گوش‌نوازی را سر داده و گردشگران را مسحور خود می‌کند. برخی از افراد اعتقاد دارند در گذشته‌های دور، این آبشار در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است. این امر، ارزش تاریخی این مکان را دو چندان می‌کند. زمین‌های اطراف آبشار ترز، سرشار از تونل‌ها و غارهایی است که فقط افراد محلی با آن‌ها آشنایی دارند.

پرندگان زیبایی نظیر جغدها، سارها، تیکاها، کبوترهای جنگلی و قرقاول‌ها در میان بازوان در هم تنیده درختان باستانی این منطقه زندگی می‌کنند. با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت آب‌وهوای ناحیه ترز، بهترین زمان سفر به آن را می‌توان بهار و تابستان دانست.

دسترسی به این آبشار خیال‌انگیز از طریق پیاده‌روی در قلب جنگل و پشت سر گذاشتن مسیری ۴۰ دقیقه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود. با توجه به شیب زیاد و فراز و نشیب‌های مسیر، توصیه می‌کنیم کودکان، سالخوردگان و افراد دارای مشکلات جسمی و حرکتی از قدم گذاشتن در این راه اجتناب کنند. در عین حال، کارشناسان به گردشگران توصیه می‌کنند در مواقع پر باران سال از مجاورت با رودخانه‌ها و آبشارهای این منطقه خودداری کنند.

چرا بازدید از آبشار ترز سوادکوه را پیشنهاد می کنیم؟

• بازدید از جنگل‌های هیرکانی و مناطقی با قدمت ۴۰ میلیون سال
• پیاده‌روی در دل طبیعت
• آب‌تنی کردن در یکی از زیباترین و زلال‌ترین رودهای ایران
• آشنایی با گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی
• ملاقات با اهالی خوب منطقه و آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم آن‌ها
• مشاهده یکی از زیباترین آبشارهای مازندران
• بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آبشار ترز

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته آبشار ترز سوادکوه

آبشار ترز سوادکوه با همه جوش و خروش بر دامان بابل‌رود می‌ریزد. نوای خوش‌آهنگ جریان آب در تلفیق با عطر خوش برگ‌های درختان و گیاهان دارویی، تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌یادماندنی را برای گردشگران ایجاد می‌کند. میوه‌های جنگلی بر روی شاخه‌های درختان هم‌چون فانوس‌هایی روشن و رنگارنگ، فضای جنگل را تزیین می‌کند. این همه زیبایی و شکوه با تصویر پل چوبی و لغزان ساخته شده بر روی رود تکمیل می‌شود. از گوشه‌وکنار این جنگل انبوه، آواز سارها و تیکاها به گوش می‌رسد.

در سفر به آبشار ترز، گردشگران بسیار زیادی را می‌توان دید که با پوشیدن کفش‌های مناسب و عاج‌دار، ایمنی و سلامت خود را تضمین کرده‌اند. با توجه به عدم دسترسی به فروشگاه، بسیاری از مسافران آینده‌نگر انواع خوراکی‌ها و مواد غذایی سبک را در کوله‌پشتی‌های خود قرار داده و حمل می‌کنند. در طول مسیر، گردشگرانی را می‌توان دید که به چیدن پونه و نعنای وحشی می‌پردازند. غارهای کوچک و بزرگ اطراف آبشار از آهکی بودن بستر رود خبر می‌دهد.

در مجموع، پیاده‌روی، چیدن میوه‌های رنگارنگ و گیاهان دارویی، پرنده‌نگری و آب‌تنی را می‌توان از اصلی‌ترین تفریحاتی دانست که اوقات خوش مسافران این جنگل را رنگین‌تر می‌کنند. در بسیاری از روزهای فصل بهار، مسافران می‌توانند منظره صخره‌های مه‌آلود این منطقه را تماشا کرده و تصویر فراموش‌نشدنی آن را برای همیشه با خود به‌همراه داشته باشند. با این حال، مشاهده برگ‌های رنگارنگ درختان این منطقه در فصل پاییز هم خالی از لطف نخواهد بود.

چگونه به آبشار ترز سوادکوه برویم؟

با خرید بلیط هواپیما ساری تهران ساکنان پایتخت به‌سادگی می‌توانند به خطه سرسبز مازندران قدم گذاشته و خود را به نزدیکی آبشار ترز سوادکوه برسانند. برای رسیدن به شهر ساری، گردشگران می‌توانند از هواپیما، قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی استفاده کنند. پس از رسیدن به این شهر، مسافران به‌سادگی می‌توانند مسیر منتهی به آبشار ترز را در پیش بگیرند.

آبشار ترز سوادکوه؛ جاذبه ای حیرت انگیز در قلب جنگل لفور+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار ترز سوادکوه

از زیباترین مکان‌های دیدنی نزدیک به آبشار ترز سوادکوه می‌توان سد البرز را نام برد. این مکان که با عنوان سد لفور نیز شناخته می‌شود از معروف‌ترین سدهای خاکی ایران است. خصوصا در فصل تابستان، بسیاری از گردشگران در این منطقه به ماهیگیری می‌پردازند. جنگل‌های لفور نیز با درختانی نظیر شمشاد، توسکا، افرا، زبان گنجشک، نمدار، شاه بلوط، نارون و راش و همچنین، انواع گیاهان دارویی یکی از زیباترین چشم‌اندازهای ایران به حساب می‌آید. دهستان لفور که برخی آن را با نام لپور می‌شناسند نیز یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار ترز است.

 آثار تاریخی به‌دست آمده از این روستا به عصر آهن تعلق دارد و مردمان صمیمی آن با آغوش باز از میهمانان این ناحیه استقبال می‌کنند.

دوست‌داران ورزش پیاده‌روی و کوه‌پیمایی با بالا رفتن از کوه ترز و تماشای جلوه‌های طبیعی آن می‌توانند خاطراتی به‌یادماندنی را ایجاد کنند. کوه ترز زیست‌گاه جانوران و حیوانات متنوعی نظیر گراز، پلنگ، جوجه تیغی و خرس است. از دیگر اماکن دیدنی این ناحیه می‌توان به قلعه کنگلو اشاره کرد که برخی از افراد آن را با نام عقاب مازندران می‌شناسند. بقایای این قلعه با قرارگیری بر ارتفاعات یک صخره عظیم، تصویری باستانی و خیره‌کننده را در پیش چشم گردشگران به‌تصویر می‌کشد.

قلعه حسن‌بور هم یکی دیگر از جاهای دیدنی‌ منطقه سوادکوه است. به گفته باستان‌شناسان، حسن‌بور یا قلعه سرخ‌کلا تا اواخر قرن هفتم هجری قمری مسکونی بوده است. در اطراف این قلعه باستانی، آثار تاریخی بسیار زیادی کشف شده است.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به آبشار ترز سوادکوه

از نزدیک‌ترین اقامت‌گاه‌ها به آبشار ترز می‌توان به کلبه‌های زیبای سد برنجستانک اشاره کرد. این کلبه‌ها در میان جنگل و در مجاورت دریاچه قرار دارند. جنگل جوارم نیز دارای کلبه‌های چوبی مجهز و خوش‌ساختی است که در فاصله ۲ کیلومتری جنگل لفور و به تبع آن در نزدیکی آبشار ترز سوادکوه واقع شده‌اند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار