gardeshban.ir

کورتیکواستروئید (مانند پردنیزولون، پردنیزون، کلوبتازول، بکلومتازون، فلودروکورتیزون و...) داروهای قوی هستند که به آن ها استروئید، کورتیکواستروئید یا کورتون گفته می‌شود.
کد خبر: ۴۹۶۱۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰-1400 October 19
گردشبان (gardeshban.ir) :


کورتیکواستروئید (مانند پردنیزولون، پردنیزون، کلوبتازول، بکلومتازون، فلودروکورتیزون و...) داروهای قوی هستند که به آن ها استروئید، کورتیکواستروئید یا کورتون گفته می‌شود.

از پرکاربردترین داروها در پزشکی هستند که در بیماری‌های مختلفی مانند حساسیت، بیماری های خود ایمنی و التهاب به کار می‌روند.

درمان با استروئیدها می تواند در جذب طبیعی و استفاده از مواد مغذی خاص از جمله کلسیم، پتاسیم، سدیم، پروتئین و ویتامین C و D اختلال ایجاد کند.

میتواند میزان اشتها فرد را افزایش دهد.

    استروئیدها ممکن است معده را تحریک کنند و نباید با معده خالی مصرف شود.

احتباس سدیم و مایعات

استروئیدها ممکن است باعث احتباس سدیم (نمک) و مایعات شوند که می تواند فشار خون را افزایش داده و منجر به ورم کردن بدن شود. استفاده از مقادیر کم نمک در آشپزی معمولاً برای کنترل این احتباس قابل قبول است، اما باید از مصرف بیش از حد نمک اجتناب کرد. همچنین میان وعده های شور یا غذاهای فرآوری شده باید محدود شوند.

تجزیه پروتئین

از دست دادن پروتئین و تجزیه بافت ها اغلب از عوارض جانبی استروئیدها است. بنابراین برای اکثر افرادی که از این دارو استفاده می کنند، دریافت رژیم غذایی با پروتئین کافی مفید است که منابع پر پروتئین شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و پنیر است.

کاهش جذب کلسیم

داروهای استروئیدی جذب کلسیم را در بدن کاهش می دهند. اکثر افرادی که از این داروها استفاده می کنند بایستی روزانه حداقل 3 واحد لبنیات مصرف کنند. (هر واحد لبنیات برابر است با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا دو لیوان دوغ یا یک و نیم تا دو قوطی کبریت پنیر) لازم به ذکر است در صورت نیاز مکمل کلسیم مصرف شود.

سطح کلسترول و چربی

هنگام مصرف داروهای استروئیدی ممکن است سطح کلسترول فرد افزایش یابد. اگر افزایش کلسترول خون در آزمایش تان نشان داده می شود، ممکن است لازم باشد چربی را در رژیم غذایی خود محدود کنید. انتخاب لبنیات کم چرب، کاهش مصرف روغن وچربی در صورت افزایش کلسترول می تواند به کاهش کلسترول کمک کند.

قند خون

این داروها ممکن است باعث افزایش سطح قند خون در برخی افراد شود. محدود کردن مصرف قند های ساده برای حفظ سطح مناسب قندخون ضروری است.

افزایش اشتها و وزن

افزایش چشمگیر اشتها ممکن است رخ دهد. تمرکز بر غذاهای کم کالری می تواند از افزایش شدید وزن جلوگیری کند.

از دست دادن پتاسیم

استروئیدها باعث افزایش مقدار پتاسیم از دست رفته در ادرار می شوند از رژیم غذایی متعادل شامل 2 منبع غنی از پتاسیم در روز مانند آب پرتقال، زردآلو، موز، طالبی، سیب زمینی پخته و گوجه فرنگی استفاده کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار