gardeshban.ir

پناهگاه حیات وحش سمسکنده یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری استان مازندران قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۶۳۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰-1400 October 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
پناهگاه حیات وحش سمسکنده یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری استان مازندران قرار دارد. 

پناهگاه حیات وحش سمسکنده؛ از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ساری+عکس

پارک جنگلی سمسکنده با درختان توسکا و همچنین، انواع گیاهان و درختچه‌های کم‌ارتفاع جلگه‌ای پوشیده شده است. از این میان، می‌توان به گیاهانی نظیر تمشک، ممرز، لیلکی و انجیلی اشاره کرد.

این مکان زیبا زیست‌گاه گونه‌های جانوری متنوعی نظیر انواع پرندگان شکاری، عقاب جنگلی، قرقاول، گوزن زرد، شوکا، مرال، گربه جنگلی، شغال و گراز است. پناه‌گاه سمسکنده در زمره معدود جنگل‌های جلگه‌ای است که در شمال ایران به‌جا مانده‌اند. 

بخش قابل توجهی از زمین‌های این پناه‌گاه حیات وحش برای نگه‌داری و تکثیر برخی از گونه‌های در حال انقراض جانورانی نظیر گوزن زرد و گوزن قرمز یا مرال در نظر گرفته شده‌اند. 

این زمین‌های پهناور با استفاده از حصارها و فنس‌های فلزی از سایر نقاط تفکیک شده و مکان امنی را برای زاد و ولد و زندگی این جانوران کم‌یاب ایجاد کرده‌اند.

با توجه به شرایط اقلیمی این منطقه و رطوبت بالای هوا، فصل بهار را می‌توان بهترین زمان برای سفر به سمسکنده دانست. با این حال، از آن‌جا که دوره سرمستی گوزن‌های نر از اوایل شهریور ماه آغاز شده و تا اواخر مهر ادامه می‌یابد، سفر به این نقطه در این دوره از سال نیز با شگفتی‌های متنوعی همراه است. 

از اواخر تابستان تا اواسط پاییز، آواز گوزن‌های قرمز نر از گوشه‌وکنار جنگل به‌گوش می‌رسد. مرال‌های نر این کار را برای جلب توجه هم‌نوعان ماده خود انجام می‌دهند.

چرا بازدید از پناهگاه حیات وحش سمسکنده را پیشنهاد می کنیم؟

• آشنایی با گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری پناهگاه حیات وحش سمسکنده
• مشاهده یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان
• بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرهای ساری و نکا
• دیدار با اهالی مهربان، اصیل و صمیمی این منطقه و آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم آن‌ها
• تفریج و تفرج در یکی از مهم‌ترین مناطق زیست‌محیطی ایران
• آشنایی با نادرترین انواع گوزن‌های رو به‌انقراض خزری

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده با انواع پرندگان، جانوران کم‌یاب و گونه‌های گیاهی نادر یکی از تماشایی‌ترین نقاط مازندران به حساب می‌آید. در این قلمرو سرسبز، آواز قرقاول‌ها و سایر پرندگانی به گوش می‌رسد که در لابه‌لای بوته‌های در هم‌تنیده و بر شاخسار رفیع درختان منزل دارند.

جست‌وخیز مرال‌ها، سمورها و گربه‌های جنگلی در این پارک طبیعی از جمله تصاویر بدیعی است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. آب‌وهوای مطبوع این ناحیه خصوصا در بهار و پاییز، دوست‌داران طبیعت را به خود می‌خواند. تماشای شوکاهایی که در پشت حصارهای فلزی بر سر انتخاب جفت مناسب با یکدیگر نزاع می‌کنند از منحصر به‌فردترین چشم‌اندازهایی است که در کم‌تر مکانی می‌توان مشاهده کرد.

پناه‌گاه سمسکنده با وسعتی در حدود ۱۰۴۱ هکتار یکی از جالب‌ترین مناطق حفاظت‌شده‌ای است که زیباترین جلوه‌های طبیعی مازندران را در پیش چشمان مشتاق گردشگران به تصویر می‌کشد. مسافران این خطه در ماه‌های پایانی تابستان و اوایل پاییز می‌توانند شاهد پدیده‌ای به نام گاوبانگی باشند. گاوبانگی اصطلاحی است که به آواز خواندن گوزن‌های نر قرمز رنگ اطلاق می‌شود. این کار در فصل جفت‌گیری مرال‌ها انجام می‌شود.

پارک جنگلی سمسکنده را می‌توان منزل‌گاه منحصر به‌فردترین جانورانی دانست که امروزه، زندگی آن‌ها با خطر انقراض مواجه است. به گردشگران این پارک طبیعی توصیه می‌شود، به‌ویژه در فصل گاوبانگی از مجاورت با حصارها و فنس‌ها اجتناب کرده و با رعایت فاصله به تماشای رفت‌وآمد شوکاها و مرال‌ها بنشینند.



چگونه به پناهگاه حیات وحش سمسکنده برویم؟

علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و حیات وحش با تهیه ارزانترین بلیط هواپیما می‌توانند خود را به شهر سرسبز ساری برسانند. سپس، با استفاده از اتومبیل و با حرکت در مسیر ساری به نکا در کم‌ترین زمان ممکن به پارک جنگلی سمسکنده دسترسی خواهند یافت. دوست‌داران مسافرت‌های زمینی هم با خرید بلیط قطار و اتوبوس یا با استفاده از خودروی شخصی می‌توانند رهسپار یکی از زیباترین جاده‌های ایران شوند.

جاهای دیدنی نزدیک به پناهگاه حیات وحش سمسکنده

از دیدنی‌ترین مکان‌های نزدیک به پناهگاه حیات وحش سمسکنده می‌توان چشمه آب معدنی قرمرض را نام برد که در شهرستان نکا و در فاصله ۱۰ کیلومتری از روستایی به همین اسم قرار دارد. این چشمه با مناظر بکر و ویژگی‌های منحصر به‌فرد یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران به حساب می‌آید.

آبشار پله‌ای زنگت با ارتفاعی در حدود ۲۰ متر یکی دیگر از جلوه‌های طبیعی منحصر به‌فردی است که در فاصله‌ای نه چندان دورتر از پارک جنگلی سمسکنده قرار دارد. این آبشار با شکوه در فضایی مملو از درختان شمشاد و بلوط واقع شده و چشم‌اندازی تماشایی را ایجاد کرده است. دریاچه طبیعی استخر پشت و همچنین، شالیزارها و نیزارهای اطراف آن از دیگر مکان‌های دیدنی اطراف نکا و نزدیک به پناه‌گاه حیات‌وحش سمسکنده به حساب می‌آیند.

از سوی دیگر، پس از گشت‌وگذار در این پارک جنگلی زیبا، گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی شهر ساری نیز بازدید کنند. از این جمله، می‌توان به عمارت کلبادی اشاره کرد که با معماری منحصر به‌فرد خود از زمان حکومت قاجاریه به‌جا مانده است. 

پناه‌گاه حیات وحش دشت ناز هم یکی دیگر از اماکن گردشگری این ناحیه است که منزل‌گاه نادرترین گونه‌های گیاهی و جانوری به حساب می‌آید. مسافران سمسکنده با صرف اندکی وقت می‌توانند از نقاطی نظیر پارک ملل، سد شهید رجایی، مسجد جامع شاه عباسی و حمام وزیری شهر ساری نیز بازدید کنند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به پناهگاه حیات وحش سمسکنده

از شناخته‌شده‌ترین هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های نزدیک به پارک جنگلی سمسکنده می‌توان موارد زیر را نام برد:

فاصله پناه‌گاه حیات وحش سمسکنده تا هتل جنگلی سالاردره ساری: ۱۰ کیلومتر
فاصله پناه‌گاه حیات وحش سمسکنده تا هتل بادله ساری: ۲ کیلومتر
فاصله پناه‌گاه حیات وحش سمسکنده تا هتل نارنج ساری: ۱۸ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار