gardeshban.ir

روستای کندوان، در آذربایجان شرقی واقع شده‌ است،‌ حدودا ۱۱۷ خانوار ساکن دارد که در خانه‌های قدیمی و متفاوت این روستا زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۴۹۶۴۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰-1400 October 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای کندوان، در آذربایجان شرقی واقع شده‌ است. این روستا یکی از توابع شهرستان اسکو به‌حساب می‌آید. اگر بخواهیم به کندوان سفر کنیم می‌توانیم با کمتر از دوساعت رانندگی از تبریز به آن برسیم. کافیست خودتان را از تبریز به اسکو برسانید. از آنجا به سمت جنوب رانندگی کنید. بعد از گذر از شهر اسفنجان، به دوراهی خواهید رسید. خیابان سمت چپ دوراهی به کندوان می‌رسد. بهترین فصل سفر به کندوان اواخر بهار تا اواخر تابستان است.

وقتی به کندوان رسیدید، احتمالا با یکی از عجیب‌ترین صحنه‌های زندگی‌تان روبه‌رو خواهید شد. روستای در دل کوه و شکل‌های طبیعی مخروطی شکل که زندگی در آن جریان دارد. علت ایجاد چنین پدیده‌ای، فعالیت آتشفشان سهند و پرتاب گدازه‌های آتشفشانی به این منطقه است. این گدازه‌ها طی چندین سال روی هم تلنبار شده‌اند و در نهایت شکل مخروطی به خود گرفته‌اند. به گفته کارشناسان قدمت زندگی در این روستای زیبای ایران، به حدود ۶۰۰۰ سال می‌رسد!

روستای تاریخی کندوان؛ جاذبه منحصربفرد آذربایجان شرقی+عکس

کندوان، جاذبه‌ای منحصربه‌فرد در دنیا

جالب است بدانید که کندوان، دو خواهر دوقلو در دو نقطه دیگر جهان دارد. روستای کاپادوکیا در ترکیه و روستایی صخره‌ای در داکوتای آمریکا. اما تفاوت مهم دو روستای دیگر با کندوان، جریان زندگی در کندوان است. کندوان از بین این سه روستای صخره‌ای، تنها روستایی است که خالی از سکنه نیست. کندوان حدودا ۱۱۷ خانوار ساکن دارد که در خانه‌های قدیمی و متفاوت این روستا زندگی می‌کنند. سبک زندگی منحصر به‌فرد اهالی روستای کندوان و خانه‌های آنها، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. گفته می‌شود که سالانه حدود ۳۰۰ هزار گردشگر از روستای کندوان دیدن می‌کنند.

موقعیت ممتاز روستای کندوان و علاقه گردشگران به این روستا، باعث شده‌است تا امکانات رفاهی خوبی در این روستا فراهم شود. یکی از اقدامات مثبتی که در سال‌های گذشته انجام شده‌است، ساخت هتل‌های بومگردی منحصربه‌فرد در کندوان بوده‌ است. پس اگر دوست دارید در این روستای هیجان‌انگیز اقامت داشته‌باشید، از بابت مکان اقامت نگران نباشید. شما می‌توانید با اقامت در هتل‌های کندوان، زندگی در این روستا را تجربه کنید.

روستای تاریخی کندوان؛ جاذبه منحصربفرد آذربایجان شرقی+عکس

موزه مردم شناسی کندوان

اگر به روستای کندوان رفتید، می‌توانید از موزه مردم‌شناسی کندوان هم بازدید کنید. در این موزه می‌توانید المان‌های مربوط به روستای کندوان و سبک زندگی اهالی این روستا را مشاهده کنید. هدف اصلی ایجاد این موزه، معرفی روستای کندوان و ارائه اطلاعات مربوط به این روستا مثل صنایع دستی، سبک زندگی و پوشش مردم آن به گردشگران است.

زندگی در کندوان، مثل هر روستای زنده دیگر در ایران، جاری است. این روستا چند حسینیه، مسجد، مدرسه و خانه بهداشت دارد. زندگی در کندوان، جالب و متمایز است. این روستا، به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا و قرارگیری در دامنه سهند، بیش از ۱۶۰ روز در سال یخ زده و سرد است. در تابستان هم دمای کندوان در بیشترین حالت خود به ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اما خانه‌های روستا، به خاطر ساخت منحصر به‌فردشان، به خوبی از ساکنین در برابر دمای پایین روستا محافظت می‌کنند. قطر دیوارهای خانه‌ها حدودا دومتر است و عایق مناسبی در برابر دما به ‌حساب می‌آید.

ارتفاع مخروط‌هایی که تبدیل به منازل مسکونی روستا شده‌اند به ۴۰ متر می‌رسد. به همین دلیل، خانه‌هایی که در قسمت‌های پایین تر مخروط قرار دارند، پنجره‌های بزرگ‌تری دارند تا بتوانند نورگیری مناسبی داشته ‌باشند. تمام خانه‌های روستا، در دل صخره‌ها بنا شده‌اند. پیشنیان ساکنین کندوان، خانه‌ها را با ابزارآلات دستی خود و با تراشیدن سنگ‌ها ساخته‌اند. بی‌ربط نیست اگر بگوییم اجداد ساکنین روستای کندوان، هر کدام برای خود فرهاد به حساب می‌آمدند.

سوغات کندوان

علاوه بر شباهت زیاد خانه‌های روستای کندوان به کندوهای زنبور عسل، یکی از محصولات مهم این روستا عسل است. عسل کندوان شهرت زیادی در آذربایجان شرقی دارد. پس اگر به این روستا سفر کردید، از عسل کندوان غافل نشوید. درکنار عسل، انواع خشکبار و میوه‌های خشک هم از سایر سوغاتی‌های روستای کندوان هستند که اگر طرفدار میوه‌های خشک هستید، توصیه می‌کنیم خریدشان را از دست ندهید.

روستای تاریخی کندوان؛ جاذبه منحصربفرد آذربایجان شرقی+عکس

علاوه بر خوراکی، یکی از صنایع دستی مهم روستای کندوان، قالی‌بافی و گلیم‌بافی است. اهالی روستا، خصوصا در فصل‌های سرد سال، به ساخت صنایع دستی روی می‌آورند و به گردشگران عرضه می‌کنند. هرچند درسالهای اخیر با بی‌توجهی مسئولین، عده‌ای سودجو کالای بی‌کیفیت خارجی را هم لابه‌لای صنایع دستی کندوان به مسافران عرضه می‌کنند.

آب معدنی کندوان هم شهرت زیادی دارد. این آب به علت خواص درمانی زیادی که دارد، حتی در سایر شهرستان‌های استان آذربایجان به فروش می‌رسد. اگر به کندوان رفتید می‌توانید در حوضچه‌های  آب معدنی که برای استفاده مسافران آماده شده‌اند، شنا کنید و از خواص درمانی آن بهره ببرید.

روستای تاریخی کندوان؛ جاذبه منحصربفرد آذربایجان شرقی+عکس

هتل صخره‌ای کندوان

باتوجه به ویژگی‌های روستای کندوان، هم‌اکنون این روستا به عنوان یک هدف گردشگری استان آذربایجان شرقی تعریف شده است و به همین سبب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این سال‌ها تلاش کرده است تا امکانات به نسبت مناسبی را برای گردشگری این روستا اختصاص دهد.

هتل صخره‌ای کندوان از جمله اماکنی است که به منظور گسترش گردشگری در این منطقه تاسیس شده است. این هتل علاوه بر این‌که مکانی اقامتی محسوب می‌شود، خود برآیندی از جذابیت‌های روستای کندوان محسوب می‌شود، چرا که با اقامت در این هتل مسافران تجربه زندگی در دل صخره‌های سهند را پیدا می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار