gardeshban.ir

گزارش/
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: با وجود سقوط ارزش پول ملی ترکیه، هیچ‌گونه ارزانی در مجموع مبلغ و هزینه سفر به ترکیه اتفاق نیفتاده است.
کد خبر: ۴۹۶۴۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰-1400 October 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
سقوط ارزش لیر، هزینه سفر به ترکیه را کاهش نداد

ترکیه همواره به عنوان یکی از کشورهای پیش‌رو در سطح جهان و علی‌الخصوص منطقه در صنعت گردشگری شناخته شده، به طوری‌که بر اساس داده‌های اداره فرهنگ و گردشگری استانبول، 7 میلیون و 980 هزار و 311 گردشگر خارجی در 11 ماه سال جاری تنها از از این کلان‌شهر بازدید کرده‌اند که تعداد گردشگران در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 127 درصد افزایش داشت.

ترکیه یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی هم بوده و حجم نسبتاً بالایی از گردشگران ورودی به این کشور از ایران است. در طول چند ماه گذشته اما با کاهش ارزش پول ملی ترکیه، حجم سفرهای ایرانیان به ترکیه نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل با افزایش رو به رو شده است، به طوری‌که بر اساس آمار رسمی دولتی ترکیه، ایران از ابتدای سال جاری تاکنون پس از کشورهای روسیه، بلغارستان و آلمان در رتبه چهارمین کشور گردش‌فرست به ترکیه قرار گرفته است!

مطابق با اخبار منتشر شده در حال حاضر با افزایش تورم 36 درصدی در ترکیه، وضعیت اقتصادی این کشور کماکان دچار بحران و سردرگمی است، به گونه‌ای که ظرف یک سال گذشته لیر، واحد پول ملی این کشور 44 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است. ارزش این ارز در یک سال گذشته در بازار تهران نیز یک‌ هزار و 450 تومان کاهش یافته است که در واقع همین امر را باید مهم‌ترین عامل در افزایش تقاضا برای سفر به این کشور از اقصی نقاط جهان و به‌ویژه ایران با توجه به بعد مسافت اندک دانست.

بر همین اساس، حرمت‌الله رفیعی؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن تأیید افزایش حجم تقاضا برای سفر به ترکیه توسط ایرانیان گفت: در چند ماه اخیر با کاهش ارزش پایه واحد پولی این کشور، تقاضای سفر به این کشور از مبدأ ایران صد در صد افزایش داشته است.

وی همچنین با بیان این مطلب که بیشترین حجم افزایش تقاضا برای سفر به ترکیه مربوط به شهر "وان‌" بوده است، بیان کرد: اغلب گردشگران برای خرید به این شهر ترکیه سفر می‌کنند؛ چرا که اکنون فصل افزایش تقاضا سفر یا اصطلاحاً high cseason نیست و غالب تقاضای هموطنان برای مسافرت به این شهر، خرید از حراجی‌ها است.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: در سایه برخی تبلیغات صورت گفته مبنی بر کاهش ارزش پول ملی این کشور، به یک باره شاهد افزایش تقاضا برای سفر به ترکیه در دفاتر خدمات مسافرتی بودیم، به طوری که در مقطعی در شهر "وان" هتل خالی وجود نداشت.

به اعتقاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، هر چند پاییز و زمستان فصل سفرهای تفریحی به ترکیه نیست اما بیشتر سفرها به این کشور از ابتدای پاییز با هدف خرید بوده است.

رفیعی همچنین تأکید کرد: کاهش ارزش پایه پولی این کشور تأثیری در کاهش هزینه‌های سفر به این کشور نداشته است، در واقع سفر به ترکیه نسبت به ادوار گذشته ارزان نشده بلکه همان طور باقی مانده است؛ در حقیقت باید گفت مردم با توجه به اینکه نرخ سفر به این کشور نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و در حقیقت گران‌تر نشده است از سفر به این کشور استقبال کرده‌اند!

بنابر صحبت‌های وی، در حقیقت هیچ‌گونه ارزانی در مجموع مبلغ و هزینه سفر به ترکیه اتفاق نیفتاده است اما عمده علت افزایش سفرهای ایرانیان را با توجه به این امر باید ناشی از عدم تغییر قیمت‌ها و تأثیر روانی انتظارات تورمی شکل گرفته در ایران ارزیابی کرد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست ترکیه بر این اصل استوار است که این کشور فقط در بازه‌های زمانی که با عدم استقبال مسافران روبه‌رو است با هدف تحریک تقاضا اقدام به کاهش هزینه‌های هتلینگ و خدمات سفر خود برای گردشگران می‌کند، اما در سایر زمان‌ها و مواقعی که استقبال گردشگران از این کشور مناسب و زیاد باشد به‌ویژه با توجه به تورم و کاهش ارزش پول این کشور اقدام به اعمال تخفیفات و کاهش هزینه‌های خدمات خود برای مسافران نمی‌کند.

در حال حاضر هزینه ارزان‌ترین سفر هوایی از ایران به ترکیه چیزی در حدود 5 میلیون تومان است که شامل هزینه بلیت رفت و برگشت و سه شب اقامت در یک هتل معمولی برای یک نفر می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار