gardeshban.ir

یکی از مقاصد گردشگری و تفریحی شمال کشور، سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی است که از جاهای دیدنی ساری در بخش دودانگه‌ محسوب می‌شود و دهکده آرامش پایین آن واقع شده است.
کد خبر: ۴۹۶۸۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰-1400 October 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر به‌دنبال مکانی برای داشتن آرامش و خلوت کردن با خود هستید، پیشنهاد ما به شما مجموعه گردشگری سد سلیمان تنگه در استان مازندران است؛ مکانی در دل طبیعت و پر از سرسبزی و زیبایی که با نام دهکده آرامش شناخته می‌شود. این مجموعه گردشگری در کنار یکی از دست‌ساخته‌های بشری قرار دارد؛ سدی با ابهت که به طبیعت زیبای سلیمان تنگه افزوده است. از بالای این سد می‌توانید شکوه و چشم‌انداز خیره‌کننده این منطقه را ببینید و محو تماشای آن شوید.

هرآنچه می‌خواهید درباره سد سلیمان تنگه بدانید:

یکی از سدهای زیبا و دیدنی خاورمیانه سد شهید رجایی یا سلیمان تنگه است که از دیدنی‌ های استان مازندران به شمار می‌آید و در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساری قرار دارد. ساخت این سد که یکی از ۱۰ سد استان مازندران به حساب می‌آید، از سال ۱۳۳۶ آغاز شد و عملیات ساخت آن تا سال ۱۳۷۰ ادامه پیدا کرد و سرانجام در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید. آب سد رجایی از رودخانه‌ تجن بخش دودانگه‌ تامین می‌شود و دارای یک نیروگاه تولید برق برای منطقه است.

مشخصات سد:

    نوع سد: بتنی دو قوسی
    ارتفاع سد: ۱۳۸ متر
    طول تاج سد: ۴۲۷ متر
    عرض تاج سد: ۷ متر
    مساحت دریاچه: ۵۲۰ هکتار
    طول دریاچه: ۸۵۰۰ متر

سد سلیمان تنگه کجاست؟

سد سلیمان تنگه در استان مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری، نزدیکی روستای افرا چال قرار دارد

برای دسترسی به سد سلیمان تنگه، خود را به بلوار کشاورز ساری برسانید و از آنجا راهی جاده کیاسر شوید. پس از طی ۲۳ کیلومتر به روستای تاکام خواهید رسید. در این نقطه دوراهی وجود دارد که تابلوی سد را می‌توان در سمت راست مشاهده کرد. از این دوراهی ۲۵ کیلومتر دیگر پیش برانید تا به سد سلیمان تنگه برسید.

 دهکده‌ آرامش در سلیمان تنگه

دهکده‌ گردشگری آرامش در کنار سد سلیمان تنگه و پایین آن قرار دارد. این تفرجگاه از سال ۱۳۷۹ پذیرای مسافران است و با داشتن امکانات تفریحی، اقامتی و طبیعت زیبا و آرامش‌بخش، گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. قرارگیری سازه‌ سد در دل طبیعت و میان کوه‌های منطقه، چشم‌انداز بی‌نظیر و دیدنی‌ را ایجاد کرده است. جریان رودخانه‌ تجن و دریاچه‌ سد نیز امکان تفریح‌های آبی را فراهم کرده‌اند.

تفریح و گردش در سد سلیمان تنگه

هنگام بازدید از دهکده گردشگری سلیمان تنگه می‌توانید از انواع ورزش‌ها و تفریح‌های مختلف، نهایت لذت را ببرید که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

    بازدید از تاج سد: در طول روز می‌توانید با تهیه‌ بلیط، از تاج سد دیدن کنید.

    تفریح‌های آبی: قایق‌رانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی و پدال رو در اسکله شیرین رود را از دست ندهید.

    گردشگری ورزشی: سلیمان تنگه، مکان مناسبی برای ورزش‌های آبی و برپایی مسابقه‌های ورزشی است.

    تورهای ماهیگیری و غواصی: در دریاچه سد، ماهی‌هایی همچون زرد پر، کپو، فیتوفاگ، کولی، ماهی سفید رودخانه‌ای و قزل‌آلای رنگین‌کمانی وجود دارد. می‌توانید در تورهای ماهیگیری شرکت و لذت ماهیگیری را در سلیمان تنگه تجربه کنید. تور غواصی نیز از جمله تورهای مفرحی است که در این مکان برگزار می‌شود.

    جنگل‌نوردی و تماشای چشم‌انداز آرامش: سلیمان تنگه و چشم‌انداز زیبای آن، شما را به پیاده‌روی در دل جنگل، تماشای مناظر سرسبز شالیزارها و گوش سپردن به آوای شنیدنی طبیعت دعوت می‌کند.

    سایر تفریح‌ها: در این دهکده، پیست تپه‌پیمایی و زمین بازی و ورزش وجود دارد.


سد سلیمان تنگه؛ طبیعت زیبا و دیدنی ساری + عکس

سد سلیمان تنگه؛ طبیعت زیبا و دیدنی ساری + عکس

سد سلیمان تنگه؛ طبیعت زیبا و دیدنی ساری + عکس

سد سلیمان تنگه؛ طبیعت زیبا و دیدنی ساری + عکس

سد سلیمان تنگه؛ طبیعت زیبا و دیدنی ساری + عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار