gardeshban.ir

قلعه صلصال لیسار، اثری تاریخی است که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و مانند بسیاری از قلعه‌های موجود در شمال کشور، سابقه آن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد.
کد خبر: ۴۹۸۵۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰-1400 October 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
تالش از آن شهرستان‌هایی است که می‌تواند برای هر کسی با هر سلیقه‌ای یک گزینه مناسب برای گردشگری و گذراندن اوقات فراغت باشد، از جاذبه‌های طبیعی گرفته تا آثار باستانی. 

قلعه صلصال لیسار، اثری تاریخی است که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و مانند بسیاری از قلعه‌های موجود در شمال کشور، سابقه آن به دوران سلجوقیان باز می‌گردد.

این قلعه، ۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و کاربرد آن دیده‌بانی بوده است. سربازان سلجوقی از طریق این قلعه بر فضاهای اطراف نظارت می‌کردند و احتمالا تحرکات دشمنان و رعیت را تحت نظر می‌گرفتند. قلعه صلصال به همه جهات اصلی و فرعی دید دارد و اگرچه از ارگ آن چیز زیادی باقی نمانده است، اما می‌توان بنای اصلی و اولیه آن را در ذهن تصور کرد.

قلعه صلصال لیسار؛ یادگار سلجوقیان در شمال ایران + عکس

قلعه صلصال لیسار روی تپه‌ای سنگی در دهستان لیسار واقع شده است و برای وجه تسمیه آن، دو روایت وجود دارد. اولین روایت، املای صلصال را با صاد می‌نویسد و از آنجایی که این عبارت به معنی گل خشکیده ورز داده شده است، ارتباطی بین خاک منطقه تالش و لیسار که بسیار مناسب کوزه‌گری و سفالگری است با نام قلعه برقرار می‌کند.

اما در برخی کتب تاریخی و نیز به زعم قدمای این دیار، این قلعه، سلسال نام دارد و معنای آن آب گواراست. آنچه از بررسی قلعه‌های سلجوقی برجای مانده در شمال کشور برمی‌آید، داشتن انبار آب و آذوقه بسیار حائز اهمیت بوده است. بنابراین هیچ بعید نیست که به سبب کیفیت آب انباشته شده در این مکان به قلعه سلسال معروف شده باشد.

البته یک احتمال سوم هم وجود دارد و آن اینکه در برهه‌ای از تاریخ فردی به نام سلسال یا صلصال بر این منطقه و این قلعه، حکومت می‌کرده است.

قلعه صلصال لیسار، دو قسمت دارد که یک بخش آن را حدود بیرونی قلعه تشکیل داده‌اند که توسط دژی مستحکم محدوده آن مشخص می‌شود. البته از این دژ جز بقایای خرده سنگ چیزی برجای نمانده است.

اما فضای داخلی قلعه که از جنس آجر و ساروج است، سالم باقی مانده و می‌توانید از آن بازدید کنید. در فضای داخلی اتاق فرمانروا، آب انبار، سرویس بهداشتی و اتاق نگهبانی در نظر گرفته شده بود که بخش‌هایی از آن ریزش کرده است.

دلایل منحصر به فرد بودن قلعه صلصال لیسار

• ارزش تاریخی و باستانی قلعه‌ای که به دوره سلجوقیان مربوط می‌شود و در فهرست منابع ملی نام آن ثبت شده است

• قرار گرفتن قلعه‌ بر روی تخته سنگی که ۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد

• طبیعت بکر و زیبای لیسار

• چشم‌انداز بی‌نظیر جنگل‌های تالش، آب‌های خزر، دشت‌های دهستان لیسار از قلعه صلصال لیسار

• حس خوب خانه‌های چوبی موجود در این منطقه و دشت‌های گیاهان دارویی

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته قلعه صلصال لیسار

کارکرد قلعه صلصال، دیده‌بانی بوده است. بنابراین چشم‌اندازی بی‌نظیر از کیلومترها آن‌طرف‌تر از جایی که هستید، ارائه می‌دهد. می‌توانید آب‌های آبی خزر را ببینید، جنگل‌های تالش را از بالا تماشا کنید، از سرسبزی دشت‌های فراخ لیسار و اطراف حظ کنید، نم و رطوبت موجود در هوا را حس کنید، کوهستان‌های اطراف را به نظاره بنشینید و دود بخاری‌های هیزمی کلبه‌های چوبی که از دودکش‌هایشان به آسمان می‌رود را ببینید و خلاصه دلی تازه کنید.

اگر به عکاسی علاقمندید یا به دنبال لوکیشن خاص برای ژست گرفتن هستید، کنگره‌های قلعه صلصال لیسار و چشم‌انداز بیرون، می‌تواند تا حد زیادی خواسته‌های شما را برآورده کند.

برای بازدید از این محدوده باستانی هیچ وجهی پرداخت نخواهید کرد و اگر قصد دارید از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تالش هم دیدن کنید، بازدید از این قلعه نهایتا یک ساعت وقت شما را خواهد گرفت. اما اگر قصد دارید بیشتر بمانید می‌توانند در محدوده پایین قلعه که دشت و جنگلی سرسبز است، ساعاتی را به استراحت بگذرانید.

چگونه به قلعه سلسال لیسار برویم؟

بازدید از نقاط گردشگری میهنمان که با مراکز استان‌ها چندین ساعت فاصله دارند، تنها به شیوه هوایی است که معقول و منطقی به نظر می‌رسد، چراکه هم انرژی شما را هدر نمی‌دهد و هم وقتتان را. بنابراین اولین کاری که برای رفتن به قلعه صلصال لیسار باید انجام دهید، خرید بلیط هواپیما است.

اگرچه قیمت بلیط سفرهای هوایی مدتی است دچار نوسان شده است، اما به کمک سفرمارکت می‌توانید بلیط چارتر و لحظه آخری پیدا کنید و یک سفر ارزان را هم تجربه کنید.

خب! دغدغه خرید بلیط هواپیما بامناسب‌ترین قیمت را که با سفر مارکت حل کردیم، اکنون وقتش رسیده که آدرس دقیق بدهیم. شما هم می‌توانید از طریق استان گیلان به قلعه صلصال بروید و هم استان اردبیل. اگر در رشت فرود آمدید، به سمت تالش بروید و از آنجا راهی دهستان لیسار شوید. اگر هم در اردبیل پروازتان به زمین نشست، باید از راه آستارا به سمت تالش حرکت کنید.

قلعه صلصال لیسار؛ یادگار سلجوقیان در شمال ایران + عکس

جاهای دیدنی نزدیک به قلعه صلصال لیسار

اگر به قلعه صلصال لیسار سفر کردید، بازدید از سوباتان زیبا را با آن آرامش مثال‌زدنی از دست ندهید. این ییلاق برای گردش در فصول بهار و تابستان یک انتخاب عالی است.

علاوه بر سوباتان، بازدید از چشمه باتمان بلاق و منطقه باستانی غار گنج خانه نیز برایتان جالب خواهد بود. علاقمندان به آبشار و آبتنی هم بدانند که آبشار ورزان، دریاچه نئور و آبشار ماهار نیز در حوالی قلعه صلصال لیسار واقع شده‌اند.

اگر اولین بار باشد که به تالش سفر می‌کنید، قطعا بازدید از گودال‌های سنگی و دره‌های سرسبز و زیبا هم برایتان خالی از لطف نبست. ضمنا دشت شقایق، موزه مردم شناسی عشایر، بازارچه سنتی سوباتان، پارک طبیعی و جنگلی آلچالق و زمین اسب دوانی را هم ز یاد نبرید.

اقامتگاههای نزدیک به قلعه صلصال لیسار

امکان برپایی کمپ برای کسانی که تجهیزات لازم به همراه دارند، وجود دارد، اما این گزینه هم پیش روی شماست که از محلی‌های همین منطقه و حوالی قلعه صلصال لیسار، اتاق یا ویلا اجاره کنید.

اگر قصد دارید چندین روز در تالش بمانید، اقامت در کلبه‌های چوبی که بوی نم و چوب می‌دهند و فاقد گاز و برق هستند و باید هیزم در بخاری آن بریزید تا گرم شوید، یک تجربه فوق‌العاده است.
در غیر این صورت می‌توانید در مراکز زیر ساکن شوید:

• اقامتگاه بومگردی تختعلی لیسار
• اقامتگاه خوش‌قدم لیسار تالش
• هتل آپارتمان راستین تالش
• هتل لیوادر تالش
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار