gardeshban.ir

روستای گردشگری خماط از توابع بخش شاوور، شهرستان شوش در ۳۰ کیلومتری شهر شوش دانیال(ع) قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۸۵۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰-1400 October 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای گردشگری خماط از توابع بخش شاوور، شهرستان شوش در ۳۰ کیلومتری شهر شوش دانیال(ع) قرار دارد. این روستا در نزدیکی نخستین اثر جهانی کشورمان زیگورات چغازنبیل قرار دارد که قدیمی‌ترین و بزرگترین بنای خشتی و آجری جهان است که از زمان عیلام به یادگار مانده است.

خماط؛ روستایی دیدنی و تاریخی در نزدیکی زیگورات چغازنبیل+عکس

 از طرفی دیگر روستای خماط در حاشیه پارک ملی دز یکی از میراث طبیعی و ارزشمند کشورمان که چشم انداز متنوعی از رود، تالاب و گونه های متنوع گیاهی و جانوری را در خود جای داده است.

همه ساله شمار زیادی مسافران و گردشگران خارجی از کشور های مختلف اروپایی و آسیایی از مسیر این روستا برای بازدید نخستین اثر ثبت جهانی ایران <<زیگورات>> استفاده می کنند. وجود چشم انداز های متنوع میراث طبیعی ملی و میراث فرهنگی جهانی در فاصله نزدیک به هم باعث شده روستای خماط به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شود.

خماط؛ روستایی دیدنی و تاریخی در نزدیکی زیگورات چغازنبیل+عکس

آب و هوای این منطقه گرم و نیمه مرطوب است. زبان مردم این روستا عربی و مردمی مسلمان و پیرومذهب شیعه هستند. بیشتر مردم این روستا به کار کشاورزی مشغول هستند و محصولاتی همچون گندم، جو، کنجد، کاهو و صیفی جات کشت می‌کنند. در کنار زمین های کشاورزی باغ‌های مرکبات و نخل‌ها جلوه زیبایی به زمین‌های کشاورزی اطراف روستا داده است.

روستایی زیرسایه زیگورات چغازنبیل

اهالی روستای خماط تمام افتخار خود را آسایش مهمانی‌ها می‌دانند که مشقت راه را به جان خریده‌اند و پا به این دیار زیبا گذاشته‌اند. آنها همیشه آماده پذیرایی از میهمانان هستند، برایشان فرق نمی‌کنند، آشنا باشند یا غریبه، عرب باشید یا عجم، به هرحال آنها با لباس‌های زیبای عربی و لبخند زنان به استقبال شما می‌آیند و خاطرات خوبی را از این سفر به این دیار برایتان رقم می‌زنند. تا لحظه‌ای که در روستای خماط حضور دارید افراد روستا با روی باز و خندان از شما استقبال می کنند.

خماط؛ روستایی دیدنی و تاریخی در نزدیکی زیگورات چغازنبیل+عکس

جمعیت روستای خماط

روستای خماط در حدود ۶۰۰ نفر جمعیت دارد،این روستا از طوایف بزرگ عرب، بدوی و بهادری تشکیل شده است. در حدود صدسال پیش یکی از شیخ‌های بزرگ عرب خوزستان به نام خماط، این مکان را که دارای زمین‌های بسیار خوبی برای کشاورزی و پرورش گوسفند، گاو، گامیش و شتر بود، برای اسکان خاندانش انتخاب کرد، جدای از این زمین‌های سرسبز و دشت‌های وسیع در نزدیکی این منطقه رودخانه پرآب دز قرار داشت که باعث شد تا شیخ خماط بر سکونت در این مکان راسخ‌تر شود.

بعد از مدتی و به تدریج طایفه‌های دیگر هم به روستای خماط آمدند و در این منطقه ساکن شدند. شیخ خماط که از طایفه بدوی و شیخ بزرگ روستا بود، حکم کدخدا را داشت و به عنوان قاضی در حل و فصل مشکلات مردم روستا انجام وظیفه می‌کرد. فرزندان و نوادگان‌شیخ خماط هنوز در روستا هستند و کار می‌کنند و با زحمت و دسترنج حلال زندگی را سر می‌کنند.

حرفه‌ اهالی روستا

شگفت‌آور است که کار اصلی مردم روستای خماط پرورش شتر است که از سالیان بسیار دور در میان مردم این منطقه رایج داشته است. البته در کنار پرورش شتر و گاومیش با تولیدات محصولات لبنی از شیر گاومیش‌ها هزینه‌های خود و خانواده‌هایشان را تامین می‌کنند.

غذاهای محلی روستا

این روستا همانند سایر نقاط عرب نشین از تنوع غذایی خاصی برخوردار است‌. از غذاهای محلی که زنان این منطقه پخت می‌کنند می توان به، امفطح، دهن حر، دبس، افتر، حمیس، آش‌توله، خورشت بامیه و خوراک ماهی اشاره کرد.

خماط؛ روستایی دیدنی و تاریخی در نزدیکی زیگورات چغازنبیل+عکس

بازی‌های محلی

مانند هر دیاری مردم این روستا در اوقات بیکاری و در جشن‌ها بازی‌های محلی را اجرا می‌کنند که باعث هیجان، نشاط و همبستگی بیشتر بین آن اهالی می‌شود. از بازهای محلی رایج این روستا می توان به بازی های حوله، توتون، امحچیم و اسب دوانی(لززخیل) اشاره کرد.

سوغاتی روستای خماط

با گردش در کوچه پس کوچه‌های خماط می‌توانید برای دوستان و آشنایان دست بافت‌های زنانه و دختران هنرمند این دیار را به سوغات ببرید. صنایع‌دستی معروف به حصیربافی و کپوبافی از جمله این سوغاتی‌ها هستند که بانوان و دختران خانواده با دست‌های خود، کپو و حصیر را از برگ سفید و سبز درختان نخل، چه زیبا می بافند. هر دوهنر این زنان در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. علاوه بر آن می‌توانید نان محلی، کنجد و لبنیات خوشمزه این روستا را به شهرتان سوغات ببرید.

 آداب و رسوم قدیم اهالی روستای خماط

از آداب و رسوم کهن که از گذشته مورد توجه اعراب بوده و مردم روستای خماط هم به آن پایبند هستند، رسم قهوه خوری است. وقتی مهمان خانه های مردم روستای خماط می شوید، پس از سلام و خوش آمدگویی با قهوه مخصوص از شما پذیرایی می کنند.

وقتی وارد خانه می شوید شما را به مضیف هدایت می کنند این مضیف از جنس نی که کف پوش آن از فرش‌های دست بافت قدیمی است که با دستان هنرمند اعراب بافته شده و دور تا دور مضیف با بالش‌های دورچین زیبا با طرح‌ها و رنگ‌های چشم نواز (مخده) تزئین شده است. فقط مردان حق ورود به مضیف را دارند. اولویت ورود به مضیف با شخص مسن‌تر و شخصی است که مسافت بیشتری را برای رسیدن به مضیف طی کرده است. مضیف درب ندارد و ورودی آن کوتاه است.  شخصی که قصد ورود به مضیف را دارد به احترام مضیف و حاضرین خودش را خم می کند. در این مکان مرسوم است که پذیرایی از افراد بزرگ به کوچک انجام میشود.

خماط؛ روستایی دیدنی و تاریخی در نزدیکی زیگورات چغازنبیل+عکس

موسیقی محلی روستا

روستای خماط جاذبه‌های معنوی زیادی برای مسافران دارد؛ موسیقی محلی عربی یکی از آنهاست. باید اعتراف کرد موسیقی به طور شگفت‌انگیزی در میان مردم خماط رواج دارد، به‌ویژه در جشن‌ها. «چوبیه»، «ربابه»، «عطاب»، «علیلی»، «علونی»، «طبله» و «موال» بخشی از انواع گوناگون و متنوع موسیقی این منطقه به شمار می‌آیند.

موسیقی علوانیه با رویکرد مثبت میراث فرهنگی و توجه بیشتر به میراث معنوی اقوام در فهرست آثار ملی قرار گرفت. علوانیه نام یکی از سبک ها یا الحان موسیقی عربی خوزستان است. نام این سبک برگرفته از نام سراینده آن «علوان الشویع» است که در نوازندگی این سبک تخصص داشت. همچنین علوانیه یکی از میراث‌های معنوی عرب‌های ایران به شمار می‌آید.

محمدرضا درویشی، آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دایره المعارف سازهای ایران درباره علوانیه می‌گوید که سبک موسیقی علوانیه پیوند میان فرهنگ‌های مختلف کشور ایران است. وی همچنین نوازندگی علوانیه را با ساز َگَلن بسیار زیباتر از نوازندگی با ربابه می‌داند. ویژگی این موسیقی نواختن آن تنها با یک ساز است که آن را رباب می نامند و بیشتر اشعارش حماسی و اخلاقی است.

استفاده از ظرفیت‌های گردشگری روستایی خوزستان

یکی از مهم‌ترین انواع گردشگری که نقش مهمی در نیل به توسعه گردشگری دارد، گردشگری روستایی است. این نوع گردشگری با استفاده از ظرفیت جاذبه‌ها و مشارک مستقیم جوامع، ضمن ارائه تصویری زیبا و سنتی گردشگران، بهره مند می‌کند و از این طریق می‌تواند نقش مهمی در توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی مناطق روستایی داشته باشد. بهره‌برداری گردشگری از قابلیت های طبیعی، تاریخی و مذهبی روستا، فروش فرآورده‌های تولیدی و نیز صنایع دستی منطقه، ایجاد انواع مراکز خدماتی برای ارائه به گردشگران، از مهم‌ترین اشتغال‌های ایجاد شده در اثر حضور گردشگران در روستاهاست.

یکی از مهم‌ترین  قابلیت‌های استان خوزستان، وجود ظرفیتهای مناسب گردشگری روستایی است. در مناطق مختلف جغرافیایی استان، انواعی از روستاها با جاذبه‌های متنوع گردشگری، اقوام، آداب، رسوم، مناظر زیبایی ها و سایر ویژگی‌ها روستایی واقع شده‌اند. این استان دارای ۱۷ روستای هدف گردشگری و بیش از ۱۰۰ روستا دارای قابلیت توسعه گردشگری است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار