gardeshban.ir

سبزی پلو دامغانی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ است که از قدیم در بین مردم دامغان بوده است.
کد خبر: ۴۹۸۶۳
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰-1400 October 25
گردشبان (gardeshban.ir) :


سبزی پلو دامغانی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ است که از قدیم در بین مردم دامغان بوده است. متاسفانه امروزه به فراموشی سپرده شده است و جاش در سفره ها خالی می باشد. سبزی پلو دامغانی بسیار عطر و بوی فوق العاده ای دارد و بسیار لذیذ وخوشمزه می باشد. 

این غذا بسیار سریع و آسان پخت می شود و مناسب زمان هایی می باشد که شما وقت درست کردن غذا را ندارید و هوس یک غذای خوشمزه و پلویی کردید. سبزی پلو دامغانی یک پیشنهاد ویژه برای شما می باشد. 

حتما امتحان کنید و از طعم و مزه فوق العاده آن استفاده کنید. امروز قصد داریم طرز تهیه سبزی پلو دامغانی را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو دامغانی خوشمزه و مجلسی

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
برنج ۲ پیمانه
بادمجان ۲ عدد
پیاز ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ ق غذا خوری
گوجه فرنگی ۳ عدد
سبزییه پلویی ۱۰۰ گرم
نمک و‌ فلفل سیاه و زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
 
مرحله اول: آماده سازی مواد

بادمجان را بشورید و آن ها را پوست بگیرید. بادمجان ها را روی تخته برش به صورت حلقه ای برش دهید. سپس در یک صافی بریزید و روی آن نمک بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا تلخی بادمجان ها گرفته شود. سپس داخل یک تابه به همراه کمی روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. در این زمان پیاز را بشورید و پوست کنید و روی تخته برش آن ها را نگینی خرد کنید. گوجه ها را بشورید و داخل غذاساز بریزید تا پوره شود. سبزی پلویی را پاک کنید و بشورید و روی تخته برش ریز خرد کنید.

مرحله دوم: پخت مواد

در تابه مناسب مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پیاز ها را به روغن اضافه کنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. گوشت را به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید رنگ گوشت تغییر کند. در این فاصله ادویه را که شامل نمک . فلفل سیاه، دارچین است به گوشت اضافه کنید و هم بزنید. سپس پوره گوجه فرنگی را به همراه رب گوجه فرنگی به مواد اضافه کنید تا رنگ رب باز شود و مواد باهم مخلوط شوند. سپس ۱ لیوان آب به گوشت اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا مواد بپزد. وقتی آب مواد تمام شد زیر شعله را خاموش کنید.

مرحله سوم: پخت برنج

برنج را در آب نمک به مدت ۲ ساعت خیس کنید. سپس یک قابلمه آب را روی شعله زیاد قرار دهید. بعد از این که آب جوش آمد برنج از قبل خیس کرده را بعد از آن که آب اضافی آن را خالی کردید به آب جوش اضافه کنید. بعد از چند دقیقه وقتی آب برنج کمی باقی مانده بود سبزی پلویی را اضافه کنید. سپس وقتی برنج نرم شد به وسیله یک قاشق یک دانه از برنج را بیرون آورید و با ناخن به وسط برنج فشار دهید. اگر با کمی فشار برنج نصف شد، یعنی برنج آماده آبکش شدن می باشد. برنج را آبکش کنید و کمی آب سرد روی برنج بریزید.

مرحله چهارم: پخت سبزی پلو دامغانی

در قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و هر نوع ته دیگی که دوست دارید بزارید. می توانید از سیب زمینی یا نان استفاده کنید. سپس یک کفگیر برنج به همراه سبزی روی ته دیگ بریزید و سپس مواد گوشتی و بادمجان از قبل کنار گذاشته شده را اضافه کنید و بعد دوباره مقداری برنج و مواد گوشتی و بادمجان را اضافه کنید. این کار را ادامه دهید تا مواد تمام شوند. سپس درب قابلمه را بگذارید و روی شعله ملایم به مدت ۴۵ دقیقه اجازه دهید تا سبزی پلو دامغانی آماده شود. نوش جان

نکات کلیدی برای تهیه سبزی پلو دامغانی

می توانید از هر نوع ته دیگ دلخواه استفاده کنید.

می توانید بادمجان ها را در موقع سرو غذا کنار برنج قرار دهید.

سبزی پلو شامل تره، جعفری و شبت، سیر تازه می باشد.

سیر تازه رو می توانید به صورت درسته، روی سبزی پلو قرار دهید تا عطر سیر در غذا پخش شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار