gardeshban.ir

کویر ریگ زرین در شمال استان یزد قرار دارد. شهر های میبد، اردکان و احمد‌آباد در غرب، روستای مغستان و ساغند در جنوب و روستای بیاضه در شرق راهنمای شما برای رسیدن به این کویر هستند. کویر ریگ زرین به‌خاطر نزدیکی به روستای مغستان ، هم‌نام این روستا هم خوانده می‌شود.
کد خبر: ۴۹۸۹۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰-1400 October 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
طبیعت جاذبه‌هایی در دل خود دارد که برای رفتن به آنها و لذت بردن از محیط آنها ماجراجو بودن لازم است؛ باید خطر کنی و به‌سمت ناشناخته‌ها بروی. 

همه‌ی ما حس ماجراجویی نداریم و ایرادی هم گرفته نمی‌شود. اگر روزنه‌ای به جاذبه‌های ناشناخته پیدا شود از آن استقبال می‌کنیم؛ برپایی کمپ در کنار کویر ریگ زرین خرانق مثالی از این مورد است.

استان یزد با طبیعت کویری خود ناشناخته‌ها و جاذبه‌های زیادی در دل خود دارد. نباید محیط یک‌دست و آرام کویر ما را فریب دهد. گرمای تابستان ما را در سفر به استان یزد اذیت می‌کند اما فصل‌های سرد سال زمان خوبی برای سفر به استان یزد است. در فصل پاییز کویر ریگ زرین مقصد کسانی است که می‌خواهند سری به ناشناخته‌های جدید بزنند.

کویر ریگ زرین خرانق؛ تماشای طبیعت حیرت انگیز استان یزد + عکس

کویر ریگ زرین در شمال استان یزد قرار دارد. شهر های میبد، اردکان و احمد‌آباد در غرب، روستای مغستان و ساغند در جنوب و روستای بیاضه در شرق راهنمای شما برای رسیدن به این کویر هستند. کویر ریگ زرین به‌خاطر نزدیکی به روستای مغستان ، هم‌نام این روستا هم خوانده می‌شود.

در موقعیت جنوبی کویر ریگ زرین و در مسیر رسیدن به روستای ساغند اگر از سمت شرق می‌آیید به روستای خرانق برمی‌خورید که ارزش تاریخی دارد. کویر ریگ زرین قبل از برپایی کمپ ناشناخته بود و گردشگران کمتر به آنجا می‌رفتند. بی‌مناسبت نیست که برای معرفی این کویر آن را به روستای خرانق نسبت دهند.


چرا بازدید از کویر ریگ زرین خرانق را پیشنهاد می ‌کنیم؟

کویر ریگ زرین خرانق دری را برای معرفی خود به ما باز کرده است. احداث یک کمپ برای معرفی جاذبه‌ی یک کویر فرصت خوبی است که نباید از دست داد. شما برای رفتن به کویر ریگ زرین محدود نیستید و مسیر دلخواه خود را انتخاب می‌کنید.

پاییز بهترین زمان است که کوله‌بارتان را جمع کنید و به کمپ کویر ریگ زرین خرانق ملحق شوید. زمستان هم شاید زمان خوبی به نظر می‌آید اما سرمای زننده‌ی آن شما را اذیت می‌کند.

برپایی یک جمع دوستانه در محیطی خلوت، فضای ایده‌آلی را در ذهن ما می‌سازد. با هم در ریگزارها قدم می‌زنید، شب به تماشای ستاره‌هایی می‌نشینید که در شهر ممکن نیست مثل آن را ببینید و به تفریحاتی مشغول می‌شوید که بدون وجود کمپ محال به نظر می‌رسد.

کویر ریگ زرین خرانق کم‌کم دارد در بین گردشگران خود را نشان می‌دهد. روزی می‌رسد که طبیعت دست‌نخورده‌ی این کویر زیر پای بسیاری را روی خود ببیند. پس الآن بهترین زمان است تا میان اولین کسانی قرار بگیرید که قدم روی ریگزارهای کویر خرانق می‌گذارند.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی کویر ریگ زرین خرانق

وقتی از نزدیکی روستای ساغند به‌سمت کویر ریگ زرین خرانق می‌روید وجود یک کوه توجه شما را جلب می‌کند. این کوه در محلی قرار دارد که کویر قوس پیدا می‌کند و می‌چرخد. این کویر دو بخش شمالی و جنوبی دارد و به شکل L (نیم‌نعل) است. کوهی که در محل قوس قرار دارد سیاهی می‌زند و شاید بشنوید که به کویر، سیاه‌کوه می‌گویند که به این کوه سیاه اشاره دارد.

طول کویر در راستای تقریبی شمال غربی – جنوب شرقی حدود ۵۰ کیلومتر است و در راستای عمود بر طول خود عرض کمی دارد و تقریباً ۱۳ کیلومتر است.

در کویر ریگ زرین پوشش گیاهی نمی‌بینید. نبود پوشش گیاهی شما را به خطا نیاندازد. در مورد موجوداتی که در این کویر زندگی می‌کنند احتیاط کنید و تنها نگردید. موجوداتی مثل گرگ، روباه، گربه‌های وحشی و ... شاید شما را غافلگیر کنند.

در اطراف کویر ریگ زرین خرانق پوشش گیاهی پراکنده وجود دارد که شما خارشتر، اسفناج وحشی و کاکوتی را می‌بینید. در این بین گیاه گز بیشتر به چشم می‌خورد.

هنگامی که به کویر ریگ زین خرانق می‌آیید لوازم ضروری از قبیل لباس، غذا، کمک‌های اولیه و ... بیاورید. هر چند در نزدیکی کویر مغستان و ساغند وجود دارد اما برای تهیه‌ی این لوازم نمی‌توان به آنها اعتماد کرد؛ این روستاهای کوچک امکانات آن‌چنانی ندارند و از شهر هم فاصله‌ی دوری دارید.
کمپی در شمال کویر ریگ زرین خرانق است که دسترسی آسانی از سمت روستای بیاضه و شهر احمدآباد دارد. 

این کمپ حتماً اقامتگاه شما در کویر است اگر می‌خواهید چند روزی را اینجا بمانید. با امکاناتی که این کمپ دارد نگران تفریح خود در کویر نیستید. شما از قدم زدن در ریگزارها، منظره‌های خاص کویر به‌هنگام طلوع و غروب خورشید، آسمان پرستاره‌ی شب و ... لذت می‌برید. اگر دلتان تفریحات دیگری می‌خواهد به کمپ بروید و موتورسواری، شترسواری، آفرود کردن و ... را در کویر تجربه کنید.

کویرنوردی تجهیزات خود را می‌خواهد. کفش مناسب بپوشید زیرا ممکن است در زیر پای شما موجودات ریزی پیدا شوند که پای شما را زخمی کنند. همچنین با اینکه هوای کویر گرم است اما شب‌های آن سرمای خود را دارد و برای اقامت شبانه لازم است که به گرم نگه‌داشتن خود فکر کنید.

کویر ریگ زرین خرانق؛ تماشای طبیعت حیرت انگیز استان یزد + عکس

چگونه به کویر ریگ زرین خرانق برویم؟

اگر از گوگل‌مپ به موقعیت کویر ریگ زرین خرانق نگاهی کنید می‌بینید که از چهار سمت با جاده احاطه شده است؛ شهرهای آشنای میبد، اردکان، طبس و یزد هم در نزدیکی کویر به چشم می‌خورند. به‌غیر از جاده‌ی شمال که خاکی است در سمت‌های دیگر جاده‌ها آسفالتی هستند. شما از طریق جاده‌های شمالی و جنوبی به کویر می‌رسید.

اگر می‌خواهید مستقیم به کمپ کویر بروید جاده‌ی خاکی شمال را انتخاب کنید. این جاده روستای بیاضه و شهر احمدآباد در نزدیکی اردکان و میبد را به‌هم وصل می‌کند. جاده‌ی جنوبی هم انتخاب خوبی است که از روستای تاریخی خرانق رد می‌شود و در نزدیکی روستای ساغند به جاده‌ی خاکی منحرف می‌شوید؛ این جاده‌ی خاکی پس از طی مسافتی حدود ۱۸ کیلومتر به کویر می‌رسد.

یک کویرنورد ماجراجو کویر ریگ زرین خرانق را از دست نمی‌دهد. حتی اگر در فاصله‌ای دور زندگی می‌کند با خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفرمارکت و گرفتن بلیط یزد یا بلیط طبس خودش را می‌رساند!

جاهای دیدنی نزدیک به کویر ریگ زرین خرانق

اگر از جاده‌ی جنوبی به کویر ریگ زرین بیایید در مسیر جاده‌ی خاکی نخل‌های بلند و پراکنده را می‌بینید که وجود آنها به‌خاطر روستای مغستان و ساغند است. روستای ساغند فاصله‌ی کمی با کویر دارد و می‌توانید به‌هنگام گردش سری هم به آن بزنید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به کویر ریگ زرین خرانق

برای اقامت چند روزه کمپ کویر ریگ زرین پذیرای شماست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار